Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
Moet-ie eigenlijk nog legaal de weg op kunnen of alleen op de baan?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Moet-ie eigenlijk nog legaal de weg op kunnen of alleen op de baan?

Het liefst wil ik hem wel straatlegaal hebben. Mijn ervaring met de Subaru is dat dat eigenlijk niet zo heel moeilijk is. Kost alleen een berg (ca. 1000 euro) voor een herkeuring bij de RDW. Heel simpel gezegd.
Antwoord
Barracuda_82 schreef:Waarom loopt zoiets bij mij toch altijd zo snel uit de klauwen... Tongue

Welkom in de wondere wereld van het internet.

Je spuwt je idee op het internet en vervolgens haken er 10 anderen aan die je idee gaan versterken met linkjes van andere auto's en zelf ook ideeën aandragen. Zodat jij weer verder gaat met ideeën en uiteindelijk verlies je alle realiteit uit het oog en begin je met een op voorhand al uit de hand gelopen project. Bij mij, als student, is de belemmerende factor telkens weer geld. dat mij toch enigszins met beide benen op de grond houdt.

Als ik morgen 5000,- krijg, ben ik het overmorgen kwijt. Ik heb zoveel "Plannen" die ik niet kan uitvoeren omdat ik het geld niet heb en als je die drempel van geld weghaalt, loopt het dus ook compleet uit de hand bij mij.

Over je motorkeus, ik was net aan het nadenken over leuke 4cilinders die lekker potent zijn. En met mijn beperkte motorkennis komen de volgende motoren in mij op die wel eens heel leuk kunnen zijn en passen in een 142. :

Turbomotoren:
Nissan SR20 (heleboel variaties en natuurlijk heel goed te tunen)
Opel C20LET (Turboblok, kunnen heel veel hebben, standaard iets van 250pk)
Ford Cosworth YBD (220pk, uit een Sierra Coswoth, ook heel veel tuningspul voor te vinden)

N/A:
Honda F20C (245 pk, N/A uit een S2000)
Toyota 4A-GE 20V Blacktop (160pk, Corolla's etc)

Ik heb bewust de Volvo motoren eruit gelaten omdat je graag iets anders wilt. Al deze motoren kosten(als je ze vind) rond de 1000 en 2000 euro en zijn gevonden in achterwiel-aangedreven auto's, zodat je er ook een versnellingsbak voor kunt vinden. De 4A-GE en SR20 zijn uiteraard ook in FWD's geleverd, maar daar past een RWD bak achter.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Estoque schreef:Welkom in de wondere wereld van het internet.

Je spuwt je idee op het internet en vervolgens haken er 10 anderen aan die je idee gaan versterken met linkjes van andere auto's en zelf ook ideeën aandragen. Zodat jij weer verder gaat met ideeën en uiteindelijk verlies je alle realiteit uit het oog en begin je met een op voorhand al uit de hand gelopen project. Bij mij, als student, is de belemmerende factor telkens weer geld. dat mij toch enigszins met beide benen op de grond houdt.

Als ik morgen 5000,- krijg, ben ik het overmorgen kwijt. Ik heb zoveel "Plannen" die ik niet kan uitvoeren omdat ik het geld niet heb en als je die drempel van geld weghaalt, loopt het dus ook compleet uit de hand bij mij.

Ik ben gelukkig al lang geen student meer en financieel is bij mij een stuk minder rem dan bij veel anderen. Dat klinkt fijn, maar speelt het uit-de-hand-lopen wel veel harder in de hand. En daarnaast is het bij mij vaak dat ík er voor zorg dat de plannen te groot worden en dat anderen me dan afremmen (voornamelijk mijn vriendin, die kent me).

Mijn grootste rem zit in het gebrek aan kennis en vaardigheden. Ik kan het allemaal mooi bedenken, maar praktische ervaring mis ik nog op veel vlakken (lassen, constructies, etc). Ik denk wel altijd "als iemand anders het kan, kan ik het ook. als ik maar hard en vaak genoeg probeer". Die houding zorgt voor veel teleurstellingen, maar daar heb ik ook al heeeel veel vaardigheden door geleerd.

Maar goed... in dit project heb ik zoiets van: als ik het doe doe ik het ook meteen goed. Ik heb geen haast en ik kan alles leren. In het ergste geval moet ik het uitbesteden als het niet lukt.

Citaat:Over je motorkeus, ik was net aan het nadenken over leuke 4cilinders die lekker potent zijn. En met mijn beperkte motorkennis komen de volgende motoren in mij op die wel eens heel leuk kunnen zijn en passen in een 142. :

Turbomotoren:
Nissan SR20 (heleboel variaties en natuurlijk heel goed te tunen)
Opel C20LET (Turboblok, kunnen heel veel hebben, standaard iets van 250pk)
Ford Cosworth YBD (220pk, uit een Sierra Coswoth, ook heel veel tuningspul voor te vinden)

N/A:
Honda F20C (245 pk, N/A uit een S2000)
Toyota 4A-GE 20V Blacktop (160pk, Corolla's etc)

Ik heb bewust de Volvo motoren eruit gelaten omdat je graag iets anders wilt. Al deze motoren kosten(als je ze vind) rond de 1000 en 2000 euro en zijn gevonden in achterwiel-aangedreven auto's, zodat je er ook een versnellingsbak voor kunt vinden. De 4A-GE en SR20 zijn uiteraard ook in FWD's geleverd, maar daar past een RWD bak achter.

Thanks voor het meedenken voor de motorkeuze! Dat waardeer ik zeer Smile

De meeste blokken die je noemt zijn mijn gedachten ook al gepasseerd, maar de meeste heb ik afgedaan met "meh". Ik denk dan nog niet zo zeer aan het pas maken, maar meer aan de stap er voor: wat wil ik nou eigenlijk echt?

Een SR20/C20LET/F20C/Whatever met alle bijbehorende shit en duizenden euro's tuning om hem over de 400pk te krijgen en dan heb je aan het eind van het liedje nog niet echt iets aparts... of een dikke diesel met een huuuuge turbo die letterlijk de stenen uit de straat trekt en gewoon niet kapot wil gaan?

Hoe langer ik er over nadenk hoe enthousiaster ik word over de turbodiesels. En misschien is die 6-cylinder van Mercedes wel te groot of te moeilijk pas te maken, maar dan kan ik ook gaan kijken naar andere, soortgelijke blokken die dezelfde kant op gaan. Volgens mij is er ook een 2,5 liter 5-cylinder die in basis hetzelfde is. Wel wat lastiger om veel vermogen uit te halen, maar dan maar wat minder vermogen. Idee blijft hetzelfde.
Antwoord
Barracuda_82 schreef:Thanks voor het meedenken voor de motorkeuze! Dat waardeer ik zeer Smile

De meeste blokken die je noemt zijn mijn gedachten ook al gepasseerd, maar de meeste heb ik afgedaan met "meh"..
Misschien is een wankel motor uit een mazda XR 7 iets voor je.
Antwoord
Ik wil je het idee van een diesel niet ontmoedigen, maar reken erop dat zo'n diesel beperkt is qua powerband. Zal op max 5000 toeren liggen en met een frikkin' huge turbo zal dat niet heel erg prettig zijn om te driften. De "Black Smoke" jongens hebben wel iets meer moeite met die dieselmotoren gehad dan dat je schetst op de vorige pagina's.. Kijk maar naar hun huidige C-klasse. dat ding loopt nog steeds niet goed/mooi.

Daarnaast, heb je al nagedacht over een achteras? want met 400pk en 600-700NM aan koppel, zal een gewone 142 as als een wokkel opdraaien (dat heb ik een keer meegemaakt, in mindere mate, met mijn broer zijn C Kadett en dat is niet heel fun en heeft meer iets weg van een stok in het achterwiel van je fiets steken. Tongue)

Ook is het wel even handig om uit te vogelen hoe de carterpan van je blok moet zijn. Komt de oliepan voor of achter je vooras? en als je de carterpan moet aanpassen, dan moet je ook de olie-pickup veranderen en misschien wel schotten plaatsen om de olie op te kunnen pakken bij het driften. En hoe ga je je stuur-geometrie behouden als je alles moet aanpassen, want wellicht past de stabilisatorstang niet meer met zo'n V6 op de vooras. dat zijn allemaal dingen die voor de 240 al reeds zijn opgelost en bekend zijn (je kunt hele V8 subframes + motormounts kopen), maar voor een 142 nog niet bestaan. Ik wil je allerminst ontmoedigen, maar met die 4000 euro voor zo'n motorblok heb je nog lang niet al die euvels opgelost die je nog voor je kiezen krijgt.

En hoe denk je dit ooit onder de kap van een 142 te laten passen?:
[Afbeelding: BlackSmoke-Benz-16.jpg]

bij de benz zit de radiator al in de kofferbak, en zij hebben nog nauwelijks ruimte over in het vooronder..
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Ik sluit me aan bij estoque wat betreft kanttekeningen. Ik denk dat je best een lastige uitdaging hebt om 400+ pk in een 142 weg te gaan krijgen. Op papier is het leuk maar je kan zomaar een hoop tijd en geld stoppeni n wat uiteindelijk een onrijdbare auto wordt. De 100-serie staat niet bekend om zijn geweldig onderstel en wielophanging (een paar verstokte medeforumgebruikers zullen hier anders over denken - ik noem geen namen :-P).
Daarbij, je plannen wat betreft wielophanging van de mercedes overzetten etc. zijn erg ambitieus. Zeker als je nog nauwelijks laservaring hebt. Het verneukeratieve van blogs is dat het er altijd makkelijker uit ziet dan dat het in de praktijk is. Daarbij wordt gevloek, bloedende knokkels en de wanhoop van tegenslag meestal weggesaneerd. Ik weet niet of je de auto, of een andere 140 al eens gereden hebt, maar je zou ook een stage 0 kunnen doen en dan besluiten hoe je de auto wilt modificeren.
Tot zover mijn ongevraagde advies Wink
Antwoord
Het ligt er ook erg aan met welke insteek je aan zo'n project begint denk ik. Er stranden veel projecten, ook bij mij is er eens zo'n project gestrand. Grote plannen, maar volledig verkeken op de tijd die er in ging zitten.
Inmiddels aan m'n 242 al jaren bezig, maar met een andere kijk op het project. Het duurt zolang als nodig is en het is hobby. Als ik geen zin heb werk ik er ook wel eens een week niet aan. En dat geeft veel meer rust dan continu denken: volgende maand rijden!
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Estoque schreef:Ik wil je het idee van een diesel niet ontmoedigen, maar reken erop dat zo'n diesel beperkt is qua powerband. Zal op max 5000 toeren liggen en met een frikkin' huge turbo zal dat niet heel erg prettig zijn om te driften. De "Black Smoke" jongens hebben wel iets meer moeite met die dieselmotoren gehad dan dat je schetst op de vorige pagina's.. Kijk maar naar hun huidige C-klasse. dat ding loopt nog steeds niet goed/mooi.

De redline komt met de genoemde modificaties ergens rond de 6500 toeren te liggen. Een Holset HX40/HX35 hybrid schijnt mooi te spoolen en alles bij elkaar een heel goed rijdbare 400pk te leveren.

Citaat:Daarnaast, heb je al nagedacht over een achteras? want met 400pk en 600-700NM aan koppel, zal een gewone 142 as als een wokkel opdraaien (dat heb ik een keer meegemaakt, in mindere mate, met mijn broer zijn C Kadett en dat is niet heel fun en heeft meer iets weg van een stok in het achterwiel van je fiets steken. Tongue)

Dat zou dan ook een niet-originele achteras moeten worden.

Citaat:Ook is het wel even handig om uit te vogelen hoe de carterpan van je blok moet zijn. Komt de oliepan voor of achter je vooras? en als je de carterpan moet aanpassen, dan moet je ook de olie-pickup veranderen en misschien wel schotten plaatsen om de olie op te kunnen pakken bij het driften. En hoe ga je je stuur-geometrie behouden als je alles moet aanpassen, want wellicht past de stabilisatorstang niet meer met zo'n V6 op de vooras. dat zijn allemaal dingen die voor de 240 al reeds zijn opgelost en bekend zijn (je kunt hele V8 subframes + motormounts kopen), maar voor een 142 nog niet bestaan. Ik wil je allerminst ontmoedigen, maar met die 4000 euro voor zo'n motorblok heb je nog lang niet al die euvels opgelost die je nog voor je kiezen krijgt.

En hoe denk je dit ooit onder de kap van een 142 te laten passen?:

[plaatje]

bij de benz zit de radiator al in de kofferbak, en zij hebben nog nauwelijks ruimte over in het vooronder..

De swap van een OM606 is inderdaad meteen erg extreem en zal ook extreme aanpassingen nodig hebben. Ik heb net even gemeten, en ik heb ongeveer 50cm tussen de originele kokers en 72cm tussen het schutbord en de originele dwarsbalk. Als je die verplaatst heb je tot de grill ongeveer 90cm. Zo'n OM606 is volgens internet 86cm lang, dus zal inderdaad niet gaan passen. Zeker niet als er ook nog een forse IC voor moet komen. Nu is het volgens mij niet heel moeilijk om het schutbord te verplaatsen in de 142, maar als je het gewicht ook nog een beetje op een redelijke plek wil hebben komt dat blok grotendeels in de auto te liggen.

Da's wel wat lastiger.

Misschien kan ik beter naar een 4 of 5 cylinder diesel gaan kijken. Dan zal de uiteindelijke output wel wat lager zijn, maar het idee blijft hetzelfde.

Overigens lijkt het me ook mogelijk om het subframe van de oorspronkelijke auto over te nemen op de Volvo... even hardop gedacht: als je letterlijk alles weghaalt behalve de twee chassisbalken. Dus de dwarsbalk voor, het schutbord achter, de schermen, rembekrachtiger, alles. Als je dat als uitgangspunt hebt en je hebt een donor auto om alles van af te halen. Dan is in weze je enige limitatie de breedte tussen de twee balken. Als het daar tussen past kun je van daaruit alles opbouwen.

Arn02 schreef:Ik sluit me aan bij estoque wat betreft kanttekeningen. Ik denk dat je best een lastige uitdaging hebt om 400+ pk in een 142 weg te gaan krijgen. Op papier is het leuk maar je kan zomaar een hoop tijd en geld stoppeni n wat uiteindelijk een onrijdbare auto wordt. De 100-serie staat niet bekend om zijn geweldig onderstel en wielophanging (een paar verstokte medeforumgebruikers zullen hier anders over denken - ik noem geen namen :-P).
Daarbij, je plannen wat betreft wielophanging van de mercedes overzetten etc. zijn erg ambitieus. Zeker als je nog nauwelijks laservaring hebt. Het verneukeratieve van blogs is dat het er altijd makkelijker uit ziet dan dat het in de praktijk is. Daarbij wordt gevloek, bloedende knokkels en de wanhoop van tegenslag meestal weggesaneerd. Ik weet niet of je de auto, of een andere 140 al eens gereden hebt, maar je zou ook een stage 0 kunnen doen en dan besluiten hoe je de auto wilt modificeren.
Tot zover mijn ongevraagde advies Wink

Ongevraagd advies van iemand die er verstand van heeft is zeerzeker welkom! Dat voorop gesteld Smile

Maar laat het wel duidelijk zijn dat alle plannen voor deze swap alles behalve plannen zijn, maar gewoon hardop denken. En daarbij wil ik me in eerste instantie niet tegen laten houden door het gebrek aan laservaring of andere beperkingen waar altijd een oplossing voor te verzinnen is.

Overigens ben ik nog steeds van plan om de auto eerst hard te maken, de motor draaiend te krijgen en dan de auto op kenteken te krijgen. Dat zal waarschijnlijk in een aardig gestripte versie zijn, zoals het er nu naar uit ziet, maar een achterbank of een vloerkleed lijkt me niet verplicht bij een APK keuring Tongue

Volvo 142 B23 schreef:Het ligt er ook erg aan met welke insteek je aan zo'n project begint denk ik. Er stranden veel projecten, ook bij mij is er eens zo'n project gestrand. Grote plannen, maar volledig verkeken op de tijd die er in ging zitten.
Inmiddels aan m'n 242 al jaren bezig, maar met een andere kijk op het project. Het duurt zolang als nodig is en het is hobby. Als ik geen zin heb werk ik er ook wel eens een week niet aan. En dat geeft veel meer rust dan continu denken: volgende maand rijden!

Dat heb ik dus ook precies. Bij de impreza en de mini heb ik me veel te hard op laten jagen door onzinnige deadlines die ik zelf gesteld heb. Nu met de Volvo ga ik heel anders het project in. Enige wat ik zo snel mogelijk voor elkaar wil krijgen is dat ie hard en waterdicht is en dat ik kan rollen, zodat ie ook de garage uit kan om onder de carpoort te staan. Als ie daar van tijd tot tijd stil staat niks te doen omdat ik ergens op wacht of moet sparen om iemand in te huren voor het moeilijke laswerk Tongue, dan is dat ook goed. No sweat.
Antwoord
D5252t Wink
245L VAN
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.794 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 659 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.668 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.295 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.851 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.149 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.355 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.050 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)