Marc1970 schreef:Je maakt wat mee met de PRV. Goeie investering die KDFI, 1:10 was ongeveer het zuinigste wat de Fransen durfden op te geven voor de Renault 25, die had ook elektronische injectie (en iets meer stroomlijn). Is K jet dan zo slordig?
Slordig is misschien het verkeerde woord..
K-Jet luistert wel heel nauwkeurig en vergt nogal wat onderhoud.. Zoals Volvoman al aangeeft, het wordt vacuum aangestuurd is daar wat niet in orde merk je dat meteen in vermogen verlies en dus meer verbruik. Verder zitten erin de K-jet nog all wat perifere onderdelen om hulp te bieden en bepaalde zaken vlotter te laten verlopen. Zoals warmloopregelaar, koudstart injector en extra luchtschuif en hier en daar wat sensoren. Al deze delen horen tip top in orde te zijn, zo niet, dan loopt de motor of te rijk dan wel te arm, alweer vermogensverlies dus extra verbruik. Bij een k-jet systeem op leeftijd is het inderdaad een zeldzaamheid dat ook alle delen nog 100% correct functioneren. Na de nodige jaren hangen extra luchtschuiven nogal een graag vast, injectoren vervuilen/verslijten, warmloopregelaar regelt de druk niet meer helemaal correct in elke fase (koud of warm), koudstart injector druppelt na, of doet helemaal niets. Etc etc. Het blijft allemaal wel lopen, dat is het fijne van k-jet, het is uiterst betrouwbaar, maar verbruikstechnisch is het en blijft het een systeem van de jaren 80 waar men niet keek op een litertje meer of minder..
Is alles 100% in orde en goed afgesteld en je heb een niet al te zware voet, dan is een k-jet best nog relatief zuinig te noemen.
Nu is de PRV en vooral de B27E in zo'n baksteen van een volvo nooit de zuinigste motor geweest en met een ontregelde k-jet al helemaal een slurper, vooral met een BW55 automaat, 1 op 4 was ook mijn gemiddelde wanneer ik op benzine reed met mijn 265. Met de AW71 kwam daar een kilometertje bij.. Maar reed dus gewoon lekker LPG met lak aan de K-jet, ik ben er nooit aan toe gekomen die in orde te maken.
Nu rijd ik een Mercedes 280 CE met K-jet zonder lpg.. Deze heb ik ooit wel tip top in orde laten maken, dat is inderdaad een kostbaar grapje en als doe het zelver bijna niet te doen, warmloopregelaars zijn nagenoeg als nieuw deel waanzinnig duur, wanneer nog leverbaar want Bosch is deze productie allang gestopt. En om het goed af te stellen heb je de nodige meetklokjes nodig en is de diagnose het beste al rijdend te doen, vooral wanneer het systeem met een schubumluftung anlage is voorzien. Mijn warmloopregelaar is toen bij Bosch gereviseerd en alleen dat koste toen al €500. De Mercedes is toen door een Bosch Classic Service garage in Duitsland op de rollerbank in bedrijf doorgemeten en afgesteld.. En liep daarna op haar slofjes 1 op 9 in gemengd verkeer. En dat is ook een 6 cilinder met 280 pk.. Dus het kan wel wanneer je onder de 4000 rpm blijft
..
Maar een k-jet op leeftijd, blijft een gevoelig kindje..
Klein kinkje in de kabel, meer verbruik en dan kun je weer gaan meten.