Ohja, de stabilisatorstangen zaten zo vol met tectyl, daar heb ik met een mes alles afgeschraapt. Rotspul is tectyl als je het niet nodig hebt
Wat heb ik nog meer geklust:
Stadslicht fitting hersteld
Omdat onze 244 een importmobiel is uit Zweden, is het stadslicht uitgerust met een duplolampje (5/21W) op de plaats van het stadslicht, i.p.v. alleen een 5W-lampje.
Het is volgens mij wel achteraf ingebouwd, maar de lampunits zijn wel origineel zo uitgerust. De fittingen en voetplaatjes waren zo strak afgewerkt, dat is geen handwerk.
Brandwijze voorzijde (de achterzijde brandt dus altijd):
- dagrijverlichting, indien verlichtingsschakelaar in de 'uit'-stand staat: 21W
- stadslichtstand: voor 5W
- dimlichtstand: voor 5W (en uiteraard koplamp 55W)
LV was alleen de fitting deels versmolten, RV was nog intact.
In eerste instantie heb ik een nieuwe lampunit gezocht, maar die was ner-gens te vinden. Internet, VKV, etc. Sommige beweren dat de unit niet bestaat, maar ik heb hem toch echt.
Dus toen heb ik besloten een nieuwe fitting in oude lampunit te bouwen.
Verschil tussen 5/21W en 5W fitting:
Hieronder: oude fitting eruit geslepen.
Op de werkbank zie je een metalen duplo-fitting uit het achterlicht van een Amazon (gekregen van een vriendelijke standhouder)
Het zilver was was weg, dus unit afgeplakt en opnieuw zilver gespoten:
Omdat er nu 2 draadjes door de bodem moeten, in plaats van 1, en dat die draad niet zo flexibel is, heb ik de bodem opengeslepen zodat de bedrading recht naar beneden door de fitting kan:
Amazonfitting in oude behuizing gezet, vanaf boven:
En vanaf onder:
En vastgezet met lijmpistool:
En vanaf de onderzijde. De draadjes zijn netjes gesoldeerd aan de contactpuntjes van het verende plaatje, het springveertje zit er weer onder, krimpkousjes om de soldeer zodat er geen sluiting ontstaat.
Vervolgens 3 kleine putjes in de metalen fitting geboord, zodat het soldeerpunt t.b.v. de randaarde grip heeft op de buitenzijde van de fitting. (geen foto).
Kon niet misgaan! ....Dacht ik...
Poging 1:
- dagrijverlichting: LV 21W, RV 21W
- stadslichtstand: LV 21W, RV 5W
- dimlichtstand: LV 21W, RV 5W
Nieuwe lampjes erin gezet, wellicht zijn die niet goed.
Poging 2:
- dagrijverlichting: LV 21W, RV 21W
- stadslichtstand: LV 21W, RV 21W
- dimlichtstand: LV 21W, RV 21W
Ik heb alle draadjes goed teruggezet, er is geen sluiting, en toch gaat het mis..
Morgen eerst APK, hopen dat dat geen afkeurpunt is, anders zet ik er snel even 5W lampjes in (vijl ik 1 puntje af). Anders toch tijdelijk maar normale units inbouwen, totdat ik het euvel heb achterhaald.
Remlichtschakelaar
Verder zag ik toevallig dicht bij huis dat ik geen remlichten meer had. Alle 'dodgy' zekeringen vervangen. Nog niets. Remlichtschakelaar doorgemeten en dat was het euvel. Na 39 jaar dienst mag dat van mij wel. Gisteren schakelaar besteld, vanmorgen vroeg snel op het snorfietsje opgehaald bij de Amba, en gemonteerd. Gelukkig een simpel klusje