Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen
Op de foto van het gat zie ik er links van ook wat "onrustigheid".
Mocht dit bij kaal maken blijken dat dat ook bijna door is, mag ik dan, vanuit apk bekeken, hier ook een stuk overheen lassen uit voorzorg? Of is dat reden voor apk afkeur ivm te grote oppervlakte?

Mvg.
Antwoord
Je mag de hele auto over lassen voor de APK. Dat wordt ook gedaan, met een overzetdorpel kan je alle gaten in de dorpel in ene fixen (tot die ook weer door roest)!

Ik laat liefst altijd zoveel mogelijk origineel plaatwerk staan, scheelt werk, scheelt plaat, en dan blijft de pasvorm beter behouden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Met de billen bloot...Een eerste poging...na oefening wat overigens net zo gingSad (moet ik al die korrels wegslijpen? Voor het zicht?Smile )
Lastig met 1 hand lassen en de ander de laskap vasthouden...Smile
Wat doe ik fout, las op 45A en draad snelheid op ongeveer half, heb ook 90A geprobeerd maar dan ga ik er snel doorheen. (Plaatje is ongeveer 1mm)
Op assteuntjes kun je er lekker bij ook met de las torchSad Eigenlijk niet te doen.
Wat is een brug en een garage waarbij je rondom de auto kunt komen toch een droom hé.
Als de torch kabel teveel een bocht in zit, hapert hij met geven van draad.
Links van het oorspronkelijke gat heb ik ook afgedekt, daar ging ik ook al met schroevendraaier doorheen....
Langs de achterkant durf ik momenteel niet te lassen, daar loopt een dikke leiding en las ik op gevoel.
Kan er met mijn hoofd niet helemaal onder komen.
Ben bang dat het brandstofleiding is...hij is ongeveer 10 a 11 mm doorsnede, flexibel en richting de achterzijde gaat hij over in staal/aluminium leiding.
Ik neem aan dat hij daar ook over hele breedte gelast moet worden? Of kan ik volstaan met proplassen? Om de 20mm een gaatje in alleen nieuwe deel of door en door boren 2 of 4mm o.i.d., daarna met torch hierin lassen voor 2 seconden o.i.d.?
Dan is die leiding ook enigzins veilig en kan ik er ook beter bij.
Is dan natuurlijk niet waterdicht...vind het toch wel prettig als ik er toch mee bezig ben, het uiteindelijk niet meer gaat roesten.
Of spuit je naderhand alles vol met tectyl of soortgelijk?
Heb de binnenkant van de koker vóór het lassen zo goed en kwaad als het ging ingespoten met zinkspray.

De dunnere leiding heb ik weg kunnen leggen.

[Afbeelding: 20210930-171910.jpg]
Antwoord
Het is niet de mooiste las maar je hebt het wel dicht gemaakt...
En voor een eerste keer vind ik het zo slecht nog niet.
Zou er nog met een slijptol met afbraamschijf over gaan de boel klein beetje vlak maken.
En wat roestwerends erop en dan wat lak of tectyl.
Zodat je niet meteen over een half jaar weer opnieuw kan beginnen.
Kunnen ze hem niet meer op afkeuren.
Wat je zegt met gaatjes maken in plaatje is wel makkelijk zo kan je het makkelijker vastpunten.
En daarna helemaal rondom lassen.
Zo te zien heeft ie ook nog zon eerste uitlaat.
Antwoord
Hoi Volvo240,

De achterste rand van het plaatje (de lange kant dichts bij het midden auto), daar kan ik niet bij/heb ik geen zicht op, met de torch, dus ik dacht die zijde om de 20mm te boren, daarna proplassen. En (alles) spuiten met zinkspray of hammerite en tectyl.
Dus daar dichtlassen gaat niet, heb geen brug, anders misschien wel mogelijk.

Inderdaad, denk dat dat deel van de uitlaat nog origineel isSmile

Dan nog even remschijf linksachter ontroesten en rechter achterlicht unit opnieuw hoogglans spuiten ivm dofheid.
Dan weer naar apk herkeurenSmile

Mvg.
Antwoord
Ok snap wat je bedoeld je komt er moeilijk bij.
Kan je hem niet hoger krijgen de auto?
Of heb je hem al zo hoog mogelijk op de krik of as steunen?
Anders misschien een paar blokken hout er extra onder.
Heb je misschien weer 10 15 cm meer ruimte en dan kan je er misschien wel beter bij met het lassen.
Antwoord
Ja kan ik proberen, maar zit dan nog met die flexibele 10mm leiding waarvan ik niet weet of het brandstof is...
Met alleen proplassen heb ik daar geen last van, maar is natuurlijk niet waterdicht. Moet dan goed met antiroest en tectyl behandelen.
Misschien om de 10mm proplassen .
Antwoord
Waar gaat die heen dan?
Onder je auto heb je maar een paar dingen.
Brandstofleiding remleiding en handremkabels.
En natuurlijk ook nog een aandrijfas en uitlaat maar dat lijkt me wel duidelijk.
Kijk dan is waar het heen loopt dan weet je snel genoeg wat het is.
Maar vermoed zoals jij het omschrijft dat een een remleiding is.
Antwoord
Inderdaad, zou ik eens even beter moeten kijken.
Het is 1 flexibele van 6 of 7 mm (deze heb ik opzij kunnen leggen), 1 staal/aluminium 6 a 7 mm, 1 flexibel 10+ mm.
Allemaal achter tegen die koker gemonteerd waar het nieuwe stukje zit. (Achter de koker, niet zichtbaar op foto)
Ik weet niet wat die gloeiende stukjes tijdens het lassen voor schade kunnen aanrichten op flexibele leidingen.
Zijn soms flinke stukken....
Antwoord
Maar denk dat je je lasapparaat beter wat lager kan instellen of sneller met je lastoorts over je plaatje gaan.
Dan krijg je waarschijnlijk ook een wat mooiere betere las.
Tja rubber en hitte dat gaat niet samen.
Dat uit de weg ruimen klemmen los spul weg daar en verder gaan lijkt me.
Weet je zeker dat daar niks mis kan gaan, eventueel zou je het ook nog af kunnen dekken voor lasspetters.
Gewoon een kwestie van doen.
Maarja ik weet ook wel het is altijd meer werk dan je van tevoren dacht zo gaat dat met oude autos.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen Latten 4 2.459 1 April 2022, 17:01
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen en jullie mening over mijn aan te schaffen 245 Bacchus 35 21.099 23 December 2021, 18:36
Laatste bericht: Kogelman
  even voorstellen Tjalling 0 1.719 20 May 2018, 11:49
Laatste bericht: Tjalling
  Voorstellen jos380se 0 2.578 1 November 2016, 23:35
Laatste bericht: jos380se
  ff voorstellen shailo 1 3.183 23 July 2015, 22:18
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  FF voorstellen RM 6 5.071 23 September 2010, 07:12
Laatste bericht: RM
  uit Argentinië, even voorstellen, en een vraag pepijnb 8 10.266 16 May 2010, 23:08
Laatste bericht: Marc1970
  Geimporteerde 240 voorstellen 240estate 35 18.059 28 September 2009, 16:32
Laatste bericht: Hejsan!
  Nieuw hier.. effe voorstellen!? Harm 27 13.827 5 June 2009, 23:14
Laatste bericht: Black Moose
  Toch maar eens voorstellen! met vraag over 740 ArjanV 4 4.180 2 March 2009, 10:09
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)