Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kees' Volvo 144
Bedankt voor jullie reacties weer!! Het ergste vond ik de knallen. Ik ga nu eerst de stabi rubbers maar eens doen en nieuwe fuseerubbers. De bovenste bussen kraken wel iets bij het op en neer doen van de draagarm boven, misschien is dat het harde kraken bij belasting.. Maar die arm is er toch zo afBig Grin
Antwoord
Een fussee kogel waar geen vet meer in zit is gewoon kapot!
Ik heb mijn hele voortrein vervangen en ondanks dat alles perfect leek(op subframe na die was gescheurd) had ik 3 kapotte kogels, dat merkt ik pas toen ik ze in mijn hand had, en ja dat klinkt als een kogel niet als rubber!
En inderdaad zoals frox zegt bij je onderste draagarmen zitten kunstof en rubber ringen tussen zijn deze nog wel ok?
Antwoord
Bij het reviseren en opbouwen van de triangels/fusees e.d. wordt nog al eens de fout gemaakt om de lange bouten al op de werkbank of met de krik er nog onder vast te draaien, dat is fout want de wagen moet nog inveren, als hij op zijn gewicht staat en dan kun je de moeren helemaal aandraaien.
Als het rubber van de bus beschadigd is, wordt de wagen APK afgekeurd en je kunt er op rekenen dat hier naar wordt gekeken.
Dus als je de zaak los hebt gelijk alle vier vernieuwen.
Ed van der Zee'98 C70 T5 '98 S90, '96 965 Oxford, '71 164 M410 OD, '71 144-S M41 OD, '71 P1800 E BW35 '71 144-GT M41 OD, '69 Amazon M41OD
Antwoord
Nog bedankt voor jullie reacties ook! Inmiddels is de auto na een deel van het weekend sleutelen van het gekraak en geknak verlost. De fusee was toch wel extreem viel me op, qua speling en droogte. Daarom is daar een nieuwe ingezet. Verder heb ik de stabirubbers vervangen en er een extra bijgezet met een setje dat ik van Boele kreeg. Sturen gaat gelijk ook een stuk beterWink

Het beviel me wel, auto rijden ipv motor in de regen:wink:

[ATTACH=CONFIG]833[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]834[/ATTACH]

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Inmiddels weer verder met een ander probleem. Ik reed al een tijd zonder achterbank omdat er een lekkage was bij de achterruit. Ik moet doorwerken want hij moet als trouwauto gaan dienen bij m´n bruiloft.

Het oude rubber was niet een geheel en stond bij de naad ver open. De sponning was verroest en er zat een gat in. Dat is inmiddels gelast, er is alleen een stukje waar de rand verroest was, maar daar heb ik met hoop op zegen Noverox op gesmeerd. Ook valt de rand daar soms wat terug maar het moet maar.
[ATTACH=CONFIG]904[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]905[/ATTACH]
Nu nog een primer en aflak, dan kan de ruit er weer in.

Hoe moet ik dat doen, ik heb een nieuw rubber. (nu wel een hele) Moet ik eerst het rubber om de ruit doen en daarna de chromen strip erin, om daarna de ruit in de sponning te trekken? Of moet de chromen strip er geruime tijd nadat de ruit erin getrokken zit bij gedaan worden. Het lijkt me nogal een klus dus tips zijn welkom!

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Inmiddels staat de sponning een paar keer in de lak. Gelijk wat roest weggesmeerd bij het achterlicht, wat is dat verrot zeg. Maar eens een nieuwe achterkant scoren, of...

Ik heb toch maar geprobeerd de chromen lijst erin te krijgen met de ruit naast de auto. Dat leek me makkelijker. Toch was het een heel geworstel, dus ik heb zin in de andere helft!

Is het raadzaam om de ruit af te kitten voor hij erin gaat? Het lijkt me namelijk dat ik er anders niet makkelijk bij kan. Zeker in de hoek waar de sponning niet helemaal optimaal meer is. Advies is zeer welkom.

[ATTACH=CONFIG]920[/ATTACH]

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Ik ben altijd wel te spreken over ruiten in rubber zonder kit, en anders pas kitten als er echt lekken zijn. Vooral de 'staande' randen en de onderhoeken, ik heb er wat dak-rubberreparatiepasta voor gebruikt, met een grote injectiespuit (tuutje past makkelijk onder het rubber).

In de boekjes wordt de strip er pas ingeduwd als de ruit in de auto zit maar zo lijkt het me net iets makkelijker. Talcpoeder werkt goed als je de ruit gaat plaatsen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Weer eens een update van mijn kant!

in de herfstvakantie had ik de krukaskeerringen vervangen. Bij de achterste lekte het gelijk al, en het blok is weer helemaal nat aan de onderkant. Was een tegenvaller.

Nu dacht ik dat het wel zou komen door het oude type keerring dat ik gebruikt had. Dus een upgrade keerringdeksel en keerring gekocht. Net haal ik de boel uit elkaar en blijkt de keerring maar amper gelekt te hebben. (zie foto)
Is het relatief eenvoudig en snel te doen om de motor nu uit de auto te tillen en de carterpanpakking te vervangen? Ik twijfel een beetje wat ik moet doen, ook met de feestdagen tussendoor. De versnellingsbak e.d. zijn eronder uit, dus misschien maakt dat het wel makkelijker?

Alvast bedankt, voor jullie hulp. Kan ik bedenken hoe ik het aan moet pakken.

[ATTACH=CONFIG]1922[/ATTACH]

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Op zich ben ik meer van de oude viltring, die is wat toleranter qua uitlijning. Verder is beter wat vloeibare pakking onder bij het 'drielandenpunt' van keerringhuis, blok en carterpan te gebruiken.

De carterpan kan er zo ook onderuit, til het blok wat op en haal de steunen los, 1 motorrubber eraf en dan draai je de pan naar achteren, de olieaanzuigbuis is het draaipunt en dan kan-ie naar beneden. ALhoewel het misschien een beetje onstabiel wordt zo zonder het achterste steunpunt (de baksteun).

Oh ja dat halfronde stuk aluminum moet er eerst af natuurlijk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dan is het misschien nog vrij snel te doen, met de tips die je geeft. Het hele blok is nogal nat, dus ik wilde het er al een keer uit halen om alle dichtingen te vervangen, samen met de drijfstanglagers. Maar ik heb nogal weinig tijd dus ik denk dat de olie die eruit loopt als extra roestpreventie moet dienen.

Ik kwam er achter dat de kachel nogal lekt, dus daar gaan ook nogal wat vakantie dagen heen waarschijnlijk. Heeft iemand nog een goede kachelradiator liggen die ik kan kopen? Of is tweedehands af te raden. Mijn blower kraakt aan het begin vaak nogal, dus misschien moet ik dat ook gelijk aanpakken...
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.455 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.519 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.174 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.266 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.057 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.465 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)