Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aanlopen band tegen spatbord rand
Ik moet zelf zeggen dat het heel stuk beter rijd dan de orginele 4,5j 165/85/15 banden en velgen.
Sturen zeker stuk makkelijker en fijner.

De rand ben ik nou toch beetje huiverig voor, denk dat ik eerst is even ga kijken wat er gebeurt als ik aan beide zeiden twee van die 1cm ringen doe.
Dat moet het ook ongeveer verhelpen.

Ook al is het misschien een verkeerde velg die niet bij deze auto hoort wil ik hem toch behouden, omdat het er gewoon goed uit ziet.

Binnenkort na was/poets beurtje zal ik even wat meer en mooiere foto's maken.
Antwoord
Fotootje is niet duidelijk vwb mijn bedoeling:

[Afbeelding: DSC_0102.jpg]

Aanlopen bij diep inveren gebeurt dus vanaf de kunststof strip tot een cm of 10 daarboven. De ET-waarde van de velg is 20. Bandbreedte is 205 (55 hoog op 16". Daarmee is de omtrek iets kleiner dan de originele banden). Nu liep hij het eerst aan aan de rechterzijde. Ik heb de panhardtstang iets korter gemaakt waarmee ik met inveren wel minder last heb maar nu loopt de binnenzijde van de band aan in de wielkast als ik rechtsaf een drempel oprijd. Dat is weer op te lossen met een dikkere stabi aan de achterzijde, maar ik durf dat niet aan ivm het bochtengedrag (wat ik nu erg goed vind. Auto stuurt vreselijk neutraal) Panhardtstang terug naar de goede lengte en de wielkastranden omrollen is voor mij de beste oplossing. Inkorten van de draagarmen en de reactiearmen (hoewel over nagedacht) vind ik toch de minst makkelijke Wink
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Je ET is 20, wat hoort ie te zijn?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Originele staal was 25. Misschien dubbelop maar voor de duidelijkheid: Bij diep inveren lopen ze aan op de spatbordrand, op een schuin genomen drempel aan de binnenkant. Net als Bas wil ik de banden niet kwijt, want het rijdt echt geweldig.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
dat aanlopen bij schuin gaan herken ik wel, maar dat is bij mij rubber op rubber, geen schade oid. Dan snap ik niet waarom het gebeurd.. ok, de 142 van Bas heeft duidelijk de verbreding als boosdoener, bovendien zal die en jouw auto de bewegelijkheid van de diverse rubbers in dit geval ook iets te "meegevend" zijn..

Echter jij hebt ook nog eens iets kleiner omtrek zeg je..

In essentie hebben alle auto's, inclusief de mijne, hetzelfde onderstel, zelfde locatie van de as etc.. Mijn banden zijn 205, zelfde (ballon)omtrek als de originele 165/fietswiel-15, en geen centje pijn, ook niet toen de oude rubbers er nog inzaten, en die waren nodig aan vervanging toe.. Ãn hij staat 30mm lager, Ãn heeft 3mm spacers om weer op ET43 te komen als origineel. Met de kofferbak tot de nok gevuld.. zeg het maar, gebeurd niets, tenzij ik echt te hard een oneffenheid pak hoor ik um links heel even, maar alleen daar waar ik zelf materiaal heb toegevoegd, de spatlap zit bij mij in de wielrand, dus da's logisch..

zelfs 215 kan nog, mits het hart maar daar zit waar ie thuis hoort.. om eea uit te sluiten zou ik allebei de wielophanging maar eens goed bekijken, het blijft niet nieuw...
Antwoord
Boele schreef:Heb je zoiets ook voor de vooras? zie mijn probleem

Bij de 240 kun je de veerschotels die loszitten verhogen, gewoon een koker met goede diameter en hoogte er omheen laten zakken
Antwoord
242-turbo schreef:Bij de 240 kun je de veerschotels die loszitten verhogen, gewoon een koker met goede diameter en hoogte er omheen laten zakken

in dit geval zal er een extra schotel bovenin de voorasbalk moeten komen, ik zou bijna zeggen. laat een paar veren draaien met de juiste hoogte en progresieviteit.. Of van een 164..?
Antwoord
Jambon schreef:dat aanlopen bij schuin gaan herken ik wel, maar dat is bij mij rubber op rubber, geen schade oid. Dan snap ik niet waarom het gebeurd.. ok, de 142 van Bas heeft duidelijk de verbreding als boosdoener, bovendien zal die en jouw auto de bewegelijkheid van de diverse rubbers in dit geval ook iets te "meegevend" zijn..
Aanlopen is bij mij op de plaat aan de binnenzijde van de wielkast. Die is redelijk vlak, dus schade loop ik er nauwelijks van op. Daarnaast gebeurt het (gelukkig) altijd met erg lage snelheid. De stabi voor is duidelijk steviger dan die achter, dus die wint op een drempel. De achterkant geeft het meest toe. Die kan ik ook stijver maken maar dat vind ik niet de oplossing. De rubbers zijn redelijk. 2 Weken geleden de APK gehad en van de gelegenheid (lees: brug) gebruik gemaakt om die te controleren. Viel mij alles mee. De reactiearmen krijg ik iig niet gedraaid om hun lengteas.

Jambon schreef:Echter jij hebt ook nog eens iets kleiner omtrek zeg je..
6% t.o.v. de vorige, originele banden.

Jambon schreef:In essentie hebben alle auto's, inclusief de mijne, hetzelfde onderstel, zelfde locatie van de as etc.. Mijn banden zijn 205, zelfde (ballon)omtrek als de originele 165/fietswiel-15, en geen centje pijn, ook niet toen de oude rubbers er nog inzaten, en die waren nodig aan vervanging toe.. Ãn hij staat 30mm lager, Ãn heeft 3mm spacers om weer op ET43 te komen als origineel. Met de kofferbak tot de nok gevuld.. zeg het maar, gebeurd niets, tenzij ik echt te hard een oneffenheid pak hoor ik um links heel even, maar alleen daar waar ik zelf materiaal heb toegevoegd, de spatlap zit bij mij in de wielrand, dus da's logisch..

zelfs 215 kan nog, mits het hart maar daar zit waar ie thuis hoort.. om eea uit te sluiten zou ik allebei de wielophanging maar eens goed bekijken, het blijft niet nieuw...
Grappig.... Gerard zei hetzelfde. Ik ga eerst de as weer keurig in het midden zetten (dan ben ik de aanloper binnenin zo goed als kwijt. Hoewel tegen die drempels bij ons vrijwel niets is opgewassen) Mijn probleem blijft dan de randen. Ik kan, bij wijze van experiment, de banden eens over laten slaan op de Hydra's die ik nog heb liggen. De staat daarvan moet alleen nog nagekeken worden. Ik dacht dat die een ET van 25 hebben. Dan zou de buitenzijde (rand) dus meer vrijheid moeten krijgen, maar zou het probleem aan de binnenzijde weer de kop op moeten steken..... Dilemma's, dilemma's
`88 245, B230K, M47
Antwoord
hydra = 740/940 = ET25, iets anders past niet op die voorpoten (standaard)
Antwoord
Thnx.
Dat is voor het drempelprobleem dus geen oplossing, maar kan wel weer helpen tegen het spatbordrandprobleem.
Ik heb vanmiddag de auto op het oog eens van verschillende kanten bekeken. Ik heb het idee dat de bolling van het rechter scherm minder is dan de bolling van het linker scherm. Helaas ontbreekt het me aan middelen om dit idee bevestigd te krijgen. Dat zou wel het aanlopen verklaren van de rand. Ik zal eerst de as weer terug in het midden stellen (verstelbare panhardtstang, staat nu ong. 8 mm naar links versteld) en daarna toch maar eens kijken naar het omrollen van de randen.
`88 245, B230K, M47
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 142 deurpanelen - bescherming tegen water keter 7 5.816 27 August 2013, 18:19
Laatste bericht: Jambon
  kwam dit tegen op fleebay... 0 754 Minder dan 1 minuut geleden
Laatste bericht:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)