kkettenis schreef:Jw240 schreef:Ik heb ook geïnvesteerd in een Wideband lambdasonde, das tegenwoordig erg goedkoop (ruwweg vanaf 120 euro) en je kunt gelijk de oude vermoeide standaard lambda sonde eruit gooien....
Wat is het verschil tussen die twee dan?
het verschil...
De sonde meet de brandstof/lucht verhouding, de originele lambdasonde is van het zogenaamde NarrowBand type, die heeft op het omslagpunt tussen arm en rijk mengsel (14.7:1 massa verhouding) een hele sterke verandering in de uitgangsspanning. Daardoor is niet goed op te maken wat nou de precieze verhouding is, alleen of ie in het arme of rijke gebied zit.
De nieuwere sonde, de breedbandlambdasonde (ook wel WBo2 genoemd, van WideBand) heeft die sterke sprong in het uitgangssignaal niet en kan zo veel preciezer aangeven wat de verhouding is. Omdat deze sensor erg ingewikkeld is en veel nauwkeuriger op temperatuur moet blijven hoort er ook een controller bij die dat regelt. Ik heb die controller zelf in elkaar gezet, was een bouwpakket van 70$, de sensor zelf 60$, dan nog wat spullen als kastje, stekkers enzo nog eens 20 euro max?
Voor een helemaal standaard motor heeft het geen voordeel, maar het is leuk om te kunnen zien wat de precieze verhouding is, makkelijk bij het foutzoeken of zelfs afstellen als je em op een carb/k-jet/lpg motor zet.
Ik wil deze sensor dus gebruiken om de standaard sensor te vervangen, ik denk dat de standaard sensor zn beste tijd gehad heeft (250K km). Sowieso wil ik em voor als mn turbo blok er in gaat want dat ga ik weer op ethanol laten lopen, dan kan ik zien of alles goed gaat als ik met verschillende injectoren enzo ga klooien...