9 December 2013, 20:39
Mooie spaghetti van draadjes, ik sta er altijd weer versteld van hoeveel touwtjes er achter de dash vandaan komen. Succes met installeren!
240 estate GLT 1993 project + 244 GL automatic 1982

Grijze Superpolar
|
9 December 2013, 20:39
Mooie spaghetti van draadjes, ik sta er altijd weer versteld van hoeveel touwtjes er achter de dash vandaan komen. Succes met installeren!
240 estate GLT 1993 project + 244 GL automatic 1982
![]()
9 December 2013, 22:45
Rob schreef:eeeh? als hele huis op de werkbank ligt, kun je er toch prima bij? ==> Checkerdecheck Heey Rob, In het geval van een kachelhuis met enkele waaier (zonder airco dus) wel... Maar een kachelhuis met airco is groter en de vaste koelleidingen door het schutbord werken niet mee, buiten het feit dat de auto van Kayauke een oud type is met way meer ruimte onder het dashboard en ik ook het koudemiddel niet zomaar de ruimte in wilde blazen... Dus hanteer ik deels de 'chainsaw method' van Turbobricks en de manier op cleanflametrap.com... Die komen meer overeen met mijn situatie...
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
13 December 2013, 13:11
Stopwatch erbij geeft een uurtje of zes werken op het dooie gemakje voor het wisselen van de kachelmotor en weerstand. Tussendoor nog wat mee aan de Polar van mn schoonvader geprutst. Gezellig avondje zo.
![]() Werkplaatje goed gevuld en met een paar kacheltjes net aangenaam te houden. (Het was dinsdagavond buiten -2 graden Celcius). Het kachelweerstandje wisselen was even pielen. De stekker ervan past namelijk niet door het gat bovenin het kachelhuis. Het 'oude' weerstandje had een extra kabeltje dat naar het relais loopt. Die moest ik uit dat stekkertje zien te krijgen eveneens als een wit/zwart draadje.Uiteraard ging dat niet heel soepel, maar wel gelukt! Vervolgens alle kabelschoentjes uit het nieuwe stekkertje gehaald zodat ze door het gat bovenin het kachelhuis passen. Handig dan, zo'n mobieltje met foto's waarop je kan zien hoe e.e.a. zat en weer terugmoet. ![]() ![]() De nieuwe glimmende Taiwanees zit op z'n plekkie. Zo ook het kachelweerstand erboven: ![]() ![]() Daarna het spannende moment.... doet ie t of nie? Maar hij doet het! Hij draait zo soepel dat een Dyson er jaloers op zou kunnen zijn! De hele doos plastic weet terugmonteren en slechts twee schroefjes en vier klemmetjes overgehouden. Kachelhuis blijft ook met acht klemmetjes aan iedere zijde ook vast wel in elkaar zitten. De airco natuurlijk nog niet eerder kunnen testen... nu dan toch! En ja hoor, we hebben zelfs werkende koeling. Komende week wat vloeistoffen en de ABS-storing en dan naar de APK!
14 December 2013, 10:33
Rob schreef:Checkerdecheck: Onderwerp: Schuddende motor bij stationair? Rubbertjes injectoren al vervangen??? Ik heb afgelopen week de injectorrubbers vervangen (8 stuks) en de injectoren ultrasoon laten reinigen bij een revisiebedrijf. Sindsdien is het schudden/niet mooi rond lopen na een koude start verleden tijd. De eerste keer starten na het ultrasoon reinigen leverde een flinke rookontwikkeling op, ik schrok er van. Geen idee waardoor? (wellicht nog wat reinigingsresidu dat verbrandde?), blok even goed warm gereden en vanaf de tweede koude start geen last meer. Na een koude start ('s ochtends met temp.onder nul) pakt het blok direct mooi op en draait rond met veel minder trillingen dan voorheen. M.a.w.: herken je bovenstaande klachten, dan is het de moeite waard om de injectorrubbers eens te vervangen (na 20+ jaar, kan er valse lucht langslekken). Bij mij heeft het in ieder geval het gewenste resultaat opgeleverd. 940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
16 December 2013, 10:12
Kan dit absoluut beamen bij mij hetzelfde geval waardoor mijn automaatbak er af en toe voor zorgde dat hij afsloeg (op LPG) als ik hem in zijn achteruit zette. Injectorrubbers vervangen en veel mooier en rustiger lopen. Weinig werk en kosten, groot gemak.
Volvo V40 2.0 2004
VERKOCHT:S Volvo 244 GLT 1984 B23E
18 December 2013, 19:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 December 2013, 19:39 door Stevves.)
Met een Skandix setje en drie dealersetjes zijn ook deze injectoren weer bere-fris. De oude waren niet verschrikkelijk en lekten nog niet want er is geen verschil merkbaar nog....
Auto deze week voorzien van verse olie (met een magneetcarterplug), origineel oliefiltertje en brandstoffiltertje. Koplampreflectoren vervangen, want keek treurig uit de headlights. Op het winterschoeisel gezet van de 245t en die op de 14"ers van de superpolar. Om er alleen mee te overwinteren in een droge werkplaats prima lijkt me zo. ABS storing was opgelost met het vervangen van de zekering in de abs-module .... Tot de proefrit vanmorgen naar het APK-station. Begint dat lampje ineens te branden en knipperen af en toe! Bij APK-station nog ff alsnog de voorste wielsensoren schoongemaakt en toen ging ie (hoofdzakelijk) uit. Waarna ie prompt is afgemeld want de rest van de auto was prima zonder aantekeningen! Hoppa! Chique wintervervoer vanaf nu dus! Laatste APK was ergens halverwege 2011 en bij verstrijken in 2012 is de auto de stalling in gegaan. Ruim anderhalf jaar later weer voor het eerst legaal de weg op! Nog ff de radieu erin schroeven en ff checken waarom elektra in de bijrijdersdeur niet wil meewerken maar verder... Rijdt ie gewoon lekker! Ff wennen dat een 245 ook behoorlijk comfortabel kan zijn!
11 November 2014, 20:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 November 2014, 20:32 door Stevves.)
Tjee, ben je zo 11 maanden verder. Gelukkig ook 11 maanden probleemloos dagelijks gebruikt. Radio eronderin gezet, nieuwe Sony met blauwe tand maar gedaan. Ideaal met Spotify!
Eerste pimpactie; Zoals het was: ![]() En zoals het sinds gisteren is: ![]() Momo stuurtje uit een MX-5 van begin jaren 90, met een prancing moose hornpad, geeft een dikke knipoog naar Modena! Ik ben d'r blij mee! Dit stuurtje is bijna gelijk aan een Volvo R-Sport stuurtje van dit type btw! Iets grotere diameter en een fractie dunner.
21 December 2014, 13:05
Afgelopen woensdag was het weer tijd voor de Jaarlijkse APproval der Koninkrijk. Echter de afgelopen maanden reed de auto nogal ‘zenuwachtig’. Een keer een check met de auto op de brug gaf een speling van meer dan 0,5 cm op het wiel. Niet gek dus, dat ie zo zenuwachtig reed.
Tijd voor vervangen van de fuseekogels! Een korte internetsearch door Nederlandse webshops gaf me geen inzicht in type, merk en de prijzen weken teveel af waardoor er geen vergelijking tussen appels en appels mogelijk was. Verhalen hier op het forum over goedkope fuseekogels bracht me op de gedachte om toch maar voor OEM te gaan. Geslaagd bij Skandix met OEM: ![]() Uhhm OEM? ![]() Afijn, toch maar mee gestart: ![]() ![]() ![]() Losrammen van het fuseestuk/schokdempermontageding met een flinke vuisthamer in de bankschroef ging prima! Thnx filmpje op YouTube! En weer terug onder de auto. ![]() En dát stuurt echt flink veel beter! De rechter fusee viel wel mee maar de linker was echt helemaal gaar. We hebben in de werkplaats trouwens leuk gezelschap gekregen! (Als je de Duitse iconen van de jaren 80 ook kan waarderen) ![]() Yup, een ‘Senna’mobiel! De winterwielen (Virgo’s met Conti’s) er weer onder geschroefd en wat rijdt dat beter dan die ballonbanden op de superpolarwielen met Chinese rukbanden zeg! Meteen besloten dat ie daar komende zomer niet meer op gaat rijden! Iemand interesse in een vijfdelig Scorpiusset? Ik heb een erg net set Hydra’s gescoord. Niet ieders smaak onder een 240 besef ik maar ik denk dat het fraai staat (en het is hÃndig schoonhouden). ![]() Nog even een paar nieuwe rubbers eromheen van t voorjaar en de wielkasten zijn toch nÃt wat beter gevuld dan met de 14”’s. Uitlaatspruitstuk gaat elke keer lek op het zelfde plekje. Gungum erin proppen werkte nu zelfs niet tot aan het APKstation. Afkeur dus, en de keurmeester vond de oranje knippers voor niet oranje genoeg. Opnieuw gungum erin en twee nieuwe oranje pitten en goedgekeurd! Op dat APK station hebben ze trouwens altijd heel smakelijke automobielen staan! ![]() Nou grijze superpolar is nu klaar voor een weekje Texel met de family! Skibox erop en goan!
7 November 2015, 17:04
Het begint op een jaarlijks updaterondje te lijken. Enfin. What's gebeurt met deze auto?
Eigenlijk niet heel veel, want dagelijkse auto en de spaarzame klusmomentjes die ik kon vinden gingen in het andere projectje zitten, de lichtgrijze turbo. Ik had al weer eventjes (>jaar) een partijtje onderdelen overgenomen van een bekende volvo-slopert. Dit betrof: IPD- stabi's, schokbrekers achter, complete voorpoten met een (naar verwachting) Intrax verlagingssetje. De IPD's waren bedoeld voor de turbo en het verlagingssetje voor de superpolar. De voorste IPD-stabi zit inmiddels op de turbo (dat draadje zal ik ook nog ff updaten binnenkort) waardoor er een originele turbo-stabi overbleef. Die vond zijn weg (met een nieuw setje PU-rubber) naar de superpolar. (geen plaatjes van helaas). Stuurde al een heel stuk beter dan de originele waarvan de rubbers bijna compleet vergaan waren. Vervolgens ben ik het Intrax verlagingssetje gaan stralen aangezien de rode poedercoating er treurig bijhing. Na kaalmaken heb ik die in de hammerite gekwast. ![]() ![]() Nadat ik een de voorste veren van de veerpoten gedemonteerd had EN ik kreeg na lang soebatten (ja goed gereedschap en iets van half werk) de moer los die de schokbrekers opsluit kreeg ik een heel aangename verrassing: ![]() Biltstein B6 schokdempers! Nog even wat onderdeeltjes de straalkast in: ![]() ![]() Allemaal weer netjes in de lak en hoppa: de ouwe schommel Monroe Reflex er gisterenavond onderuit gehaald en de Bilsteins met de vers gelakte intrax lagere veren eronder! Resultaat: ![]() Een strak sturende 245! Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
7 November 2015, 22:27
Lekker bezig weer. Ziet er puik uit. Vraag me altijd af wie zijn auto naar de sloop brengt als ie nog vol pimp onderdelen zit. Mazzeltje voor je
![]() |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
Lijst met mogelijk verwante topics | |||||
Topic | Auteur | Reacties | Weergaven | Laatste bericht | |
Grijze 940 uit 1997 | Marc1970 | 6 | 5.358 |
15 July 2019, 20:53 Laatste bericht: Marc1970 |
|
Drk - De grijze | Drk | 14 | 12.217 |
16 February 2017, 23:39 Laatste bericht: Drk |
|
Even voorstellen! Bram met zijn 93'er grijze polar | BramvanBlokland | 7 | 6.094 |
2 August 2016, 20:33 Laatste bericht: A_A |
|
Twee nieuwe aanwinsten: een grijze 740 GL station en een blauwe 242 L | Arn02 | 16 | 14.125 |
13 October 2014, 09:09 Laatste bericht: Yellow240 |