Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Auto uit 87 toch belastingvrij: hoe regelen we dit?
Zolang de wet niet gewijzigd is, en dat is per 1-1-2012, blijft de oude wet van kracht en moet je dus niet naar "verhaaltjes" luisteren van ambtenaren, want die zijn onjuist en een bezwaarschrift indienen:

[adres]

d.d. [datum]

Betreft: vrijstelling motorrijtuigenbelasting
Kenmerk: [kenmerk]

Geachte heer, mevrouw,

Hierbij maak ik bezwaar tegen de afwijzing van mijn verzoek om vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor een motorrijtuig van 25 jaar en ouder. Mijn bezwaar is als volgt gemotiveerd:

Feiten
De huidige wetgeving stelt ex artikel 72 lid 1 onder b Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 (hierna: MRB 1994) slechts ÃÃn eis aan motorrijtuigen voor de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting:

“Vrijstelling van belasting wordt, onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden en beperkingen, verleend voor motorrijtuigen:
(…)
b. die 25 jaar en ouder zijn(…)”

Volgens de algemene maatregel van bestuur ex artikel 12 lid 1 onder a Uitvoeringsregeling MRB 1994 worden de volgende voorwaarden gesteld:

“Vrijstelling van belasting voor motorrijtuigen die 25 jaar en ouder zijn, wordt verleend indien:
(…)
uit het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens blijkt dat het desbetreffende motorrijtuig ten minste 25 jaar oud is, dan wel aan de hand van bescheiden zulks wordt aangetoond(…)”

In de bij mijn verzoek gevoegde bescheiden vindt u een kopie van het voertuigregistratiesysteem van Volvo Cars Nederland B.V. met informatie over mijn auto en een kopie van het kentekenbewijs deel 1. U kunt waarnemen dat de chassisnummers vermeld op deze bescheiden overeenkomen. Uit de kopieën van Volvo Cars Nederland B.V. kunt u afleiden dat mijn auto reeds op [datum sales] naar ‘Sales’ is vervoerd. Op [datum exit gate] heeft mijn auto de ‘Exit gate’ gepasseerd.

Conclusies
Uit bovenstaande feiten concludeer ik als volgt:

1. Vrijstelling van belasting wordt verleend voor motorrijtuigen die ouder zijn dan 25 jaar wanneer dit:
- volgt uit het kentekenregister, of;
- kan worden aangetoond aan de hand van bescheiden.
2. De chassisnummers op alle bescheiden komen overeen.
3. Mijn auto heeft op [datum exit gate] de ‘Exit gate’ gepasseerd.

Motivatie
Gezien de bovengenoemde feiten en conclusies ben ik van mening dat u een onjuiste conclusie heeft getrokken bij de afwijzing van mijn verzoek op vrijstelling van belasting. De wet schrijft vrijstelling van belasting voor wanneer het motorrijtuig de leeftijd van 25 jaar heeft bereikt en dit aangetoond kan worden met bescheiden. De bescheiden die ik u aangeleverd heb bij mijn verzoek tot vrijstelling tonen aan dat mijn auto op [datum exit gate] de ‘Exit gate’ heeft gepasseerd. Ik ben van mening dat de datum van verplaatsing naar de ‘Exit gate’ laatstelijk het moment kan zijn geweest dat mijn auto de eindfase van productie heeft bereikt. Daarenboven ben ik van mening dat de datum van eindfase van productie aangenomen mag worden als de eerste datum van leeftijd aangezien het product zijn uiteindelijke vorm heeft aangenomen en nagenoeg uitsluitend in deze vorm deel zal nemen aan het handelsverkeer.

Aansluitend aan bovenstaande objectieve argumenten kan ik u meedelen dat mijn auto alle kenmerken vertoont (motorisch, technisch en optisch) van het modeljaar 1986. Bij Volvo lopen modeljaren van september tot september. Het modeljaar 1986 werd derhalve van september 1986 tot en met augustus 1987 gebouwd.

Naar aanleiding van bovenstaande uiteenzetting ben ik van mening dat mijn auto reeds op [datum 25jr na exit gate], danwel 15 september 2011 de leeftijd van 25 jaar heeft bereikt en vrijstelling van motorrijtuigenbelasting derhalve reeds op [datum 25 jr na exit gate], danwel 15 september 2011 verleend had moeten worden.

Gezien de dwingende formulering van artikel 72 MRB 1994 acht ik geen mogelijkheid tot het ontzeggen van vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting en vorder ik per [datum 25 jr na exit gate], danwel per 15 september 2011, danwel per heden vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor [kenteken] ex artikel 71 lid 1 onder b MRB 1994 juncto artikel 12 lid 1 onder a Uitvoeringsregeling MRB 1994, alsmede restitutie van de teveel betaalde motorrijtuigenbelasting vanaf het moment dat het betreffende motorrijtuig de leeftijd van 25 jaar na productiedatum heeft bereikt.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, teken ik, hoogachtend,

[naam]
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Het vervelende is alleen dat zodra de wet wel gewijzigd wordt je opeens geen belastingvrije auto meer hebt.......
Beetje jammer als hij bijvoorbeeld net in november 2011 belastingvrij wordt. Heb je er maar een maand lol van.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
s9606564 schreef:Het vervelende is alleen dat zodra de wet wel gewijzigd wordt je opeens geen belastingvrije auto meer hebt.......
Beetje jammer als hij bijvoorbeeld net in november 2011 belastingvrij wordt. Heb je er maar een maand lol van.

Het voordeel is dat als je van tevoren weet dat iets leuks van korte duur zal zijn je er intenser van gaat genieten Wink
Antwoord
Die wetswijziging, van "bouwjaar" naar "in gebruikname" lijkt mij te conflicteren met de EU regels waar altijd over bouwjaar gesproken wordt.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
zwarte flirt, jij zit in het zelfde schuitje met de 240 uit hoornaar?

Hieruit kan ik concluderen dat het erg veel werk gaat worden om gelijk te halen, of zie ik het nu mis?
Antwoord
Mooi opgesteld verweerschrift. Mijn complimenten! Smile
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
p245 schreef:zwarte flirt, jij zit in het zelfde schuitje met de 240 uit hoornaar?

Hieruit kan ik concluderen dat het erg veel werk gaat worden om gelijk te halen, of zie ik het nu mis?

Het vervelende is dat je pas een bezwaarschrift in kunt leveren, als je nog geen mededeling hebt ontvangen op het moment dat hij eigenlijk belastingvrij wordt.
Dat is pas in september, dus daarna heb je nog 3 maanden om eerst even vriendelijk te vragen waar de vrijstelling blijft en daarna om in geval van werkelijk uitblijven dat bezwaarschrift daadwerkelijk te versturen.

Bedankt voor het compliment Saskia, maar dit is al een keer verzonden door iemand van het Saabforum en heb ik even herschreven naar mijn Volvo, de Saabrijder wilde zijn Belastingvrijheid een paar maanden eerder, als waarvoor hij volgens zijn Nederlandse papieren recht had.
En de krent :Smile kreeg het geld alsnog netjes met rente op zijn rekening. ;D ;D

Zolang de nieuwe wet niet door de 2e en 1e Kamer is geloodst, dus ergens volgend jaar met als streven 1-1-2012, weten we niets zeker.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Aangezien dit wel een boeiend onderwerp is, heb ik dit gebombardeed tot stickey.

Mochten mensen met een 87'er of later willen weten of de auto geproduceerd is in '86 of eerder, lees en schrijf dan verder in dit topic:
De quest voor het laatste chassisnummer uit '86
Antwoord
danielk schreef:belastingvoordeel op die kleine 3 cilinder autoootjes vervalt ook, we mogen blij zijn met onze oldtimers, maar voor hoe lang. Dat zal toch ook iemand een keertje willen aangrijpen.
zal (hopenlijk) wel meevallen, uiteindelijk verslijten de "belastingvrijenveelkminongeveerredelijkeauto's" en blijven de liefhebberauto's over, al dan niet belastingvrij, ongeacht de brandstof... en die sterven op gegeven moment ook uit met de eigenaar of omdat ie r geen zin meer in heeft..

Als ik bij de MG Car Club kijk is het merendeel gepensioneerd, de jeugd kent of interesseert het geen kont, en waar gaan die gekoesterde investeerinkjes naar toe..?

Anderzijds, de nu nog belastingvrije otootjes rijden zo zuinig dat de paar tienjes wegenbelasting er niet toe doen, zo ja, dan kun je überhaupt geen auto rijden.. Onze Pinda vraag soms om benzine, kost over 1 of 2 jr 32 euri meer p maand, jaartje later gaat de verzekeringpremie omlaag want dan gaat ie een stapje lager..

Bovendien verwacht ik nog meer besparende techniek, ligt uiteraard op de plank maar mogen we nog niet weten, of de investering wordt bevroren omdat de laatste druppel aardolie nog moet worden uitgeknepen...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Of je er nu wel of niet op stemt, ik vind het een prima voorstel van de PVV. Goed voor de handel namelijk.

Misschien val ik in herhaling maar toch; Het is toch absurd hoeveel je meer betaald voor een 86er omdat die belastingvrij zal worden. Dat gaat de realiteit echt voorbij.

Maar ons Hollanders benne zuunig. En t mag allemaal niks kosten. Dus de oldtimertjes/youngtimertjes worden gekocht en op budget gereden tot ze allemaal afgeragd zijn en er geen cultureel erfgoed op wielen meer rond rijd. Slooppremietje erbij ruimt ook op, maar ach t blijft een auto hè.

Maar het is natuurlijk wel een feit; de wegenbasting is astronomisch hoog in Nederland. Enige wat de Nederlander dan doet is klagen. En daarna gewoon betalen. Das anders in omringende landen.

Dus eigenlijk, als ik t zo optel allemaal, ligt de oorzaak bij diezelfde overheid. Door de hoge accijnzen, BPM en wegenbelasting zijn we in west-Europa een land vol sloebers die in oude auto's rijden waar we t liefst zo weinig mogelijk geld in steken. Behalve de Volvolvo bezoekers natuurlijk, die doet er alles aan zijn Volvo te vertroetelen... Smile
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Advies - auto leasen prive rosalietideman89 2 1.630 7 June 2023, 22:11
Laatste bericht: BartJu
  Auto verkopen of niet. KennOne 15 16.926 7 November 2022, 17:20
Laatste bericht: Thijs69
Question Kosten onderhoud Volvo 240 | Als 1e auto GijsDeBeun 10 10.263 8 June 2021, 23:55
Laatste bericht: Volvo240
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.741 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Auto uit zweden importeren volzuki 31 49.037 15 December 2017, 10:38
Laatste bericht: Jerry
  Stank (vislucht/rubber) in auto Boet 11 14.136 5 September 2016, 21:32
Laatste bericht: HSGHOR
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 90.421 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Welke auto/Volvo net zo betrouwbaar als mijn S60 2.4D? YinYang 8 12.108 24 November 2015, 16:34
Laatste bericht: 244dl
  Volvo 240 als eerste auto Hanatarash 72 58.798 14 November 2015, 15:02
Laatste bericht: DeBroeze
  In welke auto hoort dit onderdeel? jos245 8 8.623 21 September 2015, 10:10
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)