Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektronische ontsteking IPV contactpunt
What the F is een "powerstage"? ???

wat doen die en wat is het verschil/overeenkomst met een Velleman?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Rob schreef:What the F is een "powerstage"? ???

wat doen die en wat is het verschil/overeenkomst met een Velleman?

powerstage is dit:

[Afbeelding: 3072.jpg]

gaat een signaal van de computer in (verbinden met massa) dan stuurt ie de bobine aan (door de massa te verbinden met de - kant van de bobine). Doet dus eigenlijk hetzelfde als een velleman kitje alleen hebben sommige powerstages ingebouwde dwell-time compensatie/stroombegrenzing. ik weet niet of de velleman versie dat heeft, is wel iets dat handig is. dwell time is de tijd die de bobine stroom krijgt. te lang wordt ie erg heet van en krijg je minder goede vonk. Bij contactpunten wordt dat geregeld door de opening. Als de bobine continu stroom krijgt (als bijv de motor met gesloten contactpunt in contact staat, nadat ie bijv is afgeslagen) kan de bobine dus flink te heet worden (en dan gaat de olie in de bobine koken en boem).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Dank voor het antwoord, maar dat gaat mij wat boven mijn (electronische) pet.

Daarbij heeft mijn Amazon geen computer.
Over het heet worden van de bobine: daar weet ik alles van, laatst lange tijd gesleuteld aan de bedrading met sleutel in contact en puntjes dus dicht (kwam ik later achter......)
Met als gevolg: bobine in de fik en overleden. :-X

Ik ga eerst maar eens de Velleman inelkaar solderen vanavond.
Antwoord
Rob schreef:Dank voor het antwoord, maar dat gaat mij wat boven mijn (electronische) pet.

Daarbij heeft mijn Amazon geen computer.
Over het heet worden van de bobine: daar weet ik alles van, laatst lange tijd gesleuteld aan de bedrading met sleutel in contact en puntjes dus dicht (kwam ik later achter......)
Met als gevolg: bobine in de fik en overleden. :-X

Ik ga eerst maar eens de Velleman inelkaar solderen vanavond.

tuurlijk heeft een amazon geen computer. maar wel contactpunten die normaal de bobine met de massa verbinden. die massa-signaal-draad in de powerstage voeden zou al moeten werken. ik ga er eens aan werken. helaas zit mijn B20 niet in de amazon maar staat ie op een pallet in de opslag. eens kijken of ie wil lopen op een pallet Wink
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Ik ben benieuwd Rob en JW.
Op youtube staat overigens een leuk filmpje over de werking van 123-ignition en een pertronix (weer net even wat beter dan velleman). Kun je goede de verschillen zien.
Antwoord
Eindelijk tijd gevonden om de Velleman eens aan te sluiten in de Amazone.

Setje met losse componenten in elkaar gesoldeerd; echt supersimpel, kan niet fout gaan.
Alles even in een mooi bakje gefrutseld en mooi onder de kap weggewerkt (foto's volgen nog) en starten maar.

Wat een verschil zeg !!!!!!!!
Echt onwaarschijnlijk.

Mijn Amazon met B20B, dubbele SU H6S carburateurs, op LPG met open K&N filters heeft nog nooit mooi gelopen of goed gestart.
(Bovenstaande Ama-configuratie staat er bekend om dat ze niet/nauwelijks zijn af te stellen, of mooi aan het lopen zijn te krijgen)

Voorheen was het ong 1 min. starten endat ging ong zo:
, jiee, jiee , jie, kuch, kuch. kuch, jieeee, (choke, gas, nog meer gas, choke los, ) plof........ plof, plofplofplofplof etc.

Hij liep zoals een Harley zou klinken als je daar diesel in gooit.

Nu hoef ik maar naar de sleutel te kijken, en lopen maar!
Als een zonnetje.
hangt veeel beter aan het gas (elke pedaalbeweging resulteert ook echt in een reactie van de motor; voorheen zat daar een "gat" in.
trekt soepel door, loopt formidabel, meer trekkracht over het hele toerengebied etc, etc.
Zowel op gas als op peut.

en dat voor €14,75
Echt een aanrader!
Solderen kan iedereen, als beginneling kostte het mij 1 uur, maar een gevorderder kost het 10 min., en aansluiten kun je ook met 2 vingers in de neus. (5 min werk)

Zolang als ik de Ama heb (8 jaar nu), heeft hij nog nooit zo gelopen. [Afbeelding: e025.gif]

Antwoord
Jeetje Rob! Klinkt goed zeg!!! Je kon wel aandelen hebben!! Wink

Als ik dit zo hoor moet ik ook maar eens proberen, een verbetering is namelijk nooit weg! (tenminste, ik had begrepen dat dit ook op een B23A past, toch? )
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Ding past overal op, alles wat nog met puntjes werkt.

Ik plug 'm er zo tussenuit (30 sec. werk) en hang 'm zo in jouw auto (2 min. werk).

Antwoord
Rob schreef:Ding past overal op, alles wat nog met puntjes werkt.
Ik plug 'm er zo tussenuit (30 sec. werk) en hang 'm zo in jouw auto (2 min. werk).

Nou dan moeten we daar maar eens een grap van hebben! Zal es ff kijken of ik er gewoon niet 1 kan bestellen, 15 eurie kost me de kop ook niet Big Grin
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Rob schreef:Ding past overal op, alles wat nog met puntjes werkt.

Ben ook wel benieuwd wat het bij een redelijk goede B20 doet. Koude start duurt vrijlang, maar warm zo goed als direct.
Goed bezig in ieder geval!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 7.124 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 3.961 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  [B200ET] Probleem met ontsteking of toch kop Dopski 7 5.815 21 April 2016, 22:45
Laatste bericht: Dopski
  Elektronische ontsteking inbouwen Mark244 27 17.861 14 April 2016, 22:40
Laatste bericht: Marc1970
  contactpunt aftstand b30 moter bartrouveen 5 5.508 29 March 2016, 22:32
Laatste bericht: Jambon
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.873 20 November 2015, 09:55
  ontsteking stuk - toevalligheid of meer aan de hand? Dinges 10 11.556 13 October 2014, 14:59
Laatste bericht: Dinges
  Volvo ontsteking korre 1 2.114 6 July 2014, 17:42
  Onderhoud ontsteking.. Jambon 5 4.078 5 May 2014, 20:03
Laatste bericht: Jambon
  Slechte ontsteking Nicolaas H 4 3.220 5 December 2013, 02:04
Laatste bericht: Nicolaas H

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)