Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1969 Volvo Amazon
#31
...uitlaat...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#32
ben weer wat verder gekomen met demonteren.
Omdat ik nog nooit een blok uit elkaar heb gehaald weet ik niet precies waar ik op moet letten, echter ben ik blij dat de cylinder wanden glad en schoon zijn, de zuigers weinig roet/roest hebben.
Maar ben benieuwd naar jullie meningen

[Afbeelding: DSCN1407_zps37d3992f.jpg]

[Afbeelding: DSCN1408_zps0593ffba.jpg]

[Afbeelding: DSCN1410_zps987bc818.jpg]

[Afbeelding: DSCN1411_zps0f3145d5.jpg]

[Afbeelding: DSCN1412_zpscb6bd3ab.jpg]

[Afbeelding: DSCN1415_zpsa027c834.jpg]

[Afbeelding: DSCN1416_zpse10fe9c9.jpg]

[Afbeelding: DSCN1417_zps411c6424.jpg]

kan ik de kleppen schoonmaken zoals ze nu in het blok zitten? Als het kan wil ik het liefst de nokkenas laten zitten.
Antwoord
#33
zijn dit soort kleine krasjes op de zuiger een probleem (onderaan de foto te zien)?

[Afbeelding: DSCN14181_zpsa02f1b8e.jpg]
Antwoord
#34
Ja, keurig, die kop had je wel kunnen laten zitten. Zuigers zijn typisch voorzien van een dikke laag kool en roet, en afgebrokkelde randjes, en putjes, allemaal niks geks. Kleppen liggen nog mooi hoog, de koppakking was nog nergens lek of rot, koelkanalen zijn keurig niet aangekoekt, geen gebroken zuigerringen.
Er is wel te zien waar de zuigerringen geweest zijn en waar niet, daar zou een voelbare rand kunnen zijn op de overgang. Ik kan niet zien hoe glad de wanden zijn, te glad is ook niet goed, voor het mooi horen er nog hoonsporen te zien zijn (een ruitpatroon van krassen die elkaar kruisen, daar blijft een minimale hoeveelheid olie in hangen die onmisbaar is).

De nokkenas kan je er gerust uit halen, 10 moertjes gelijkmatig lossen zodat de as recht omhoog komt, kost geen pakkingen of niks. Om de kleppen echt schoon te maken en beoordelen, zou je ze eruit moeten halen maar wat ik ervan zie via de uitlaatkanalen zijn ze nog schoon genoeg.
Dat is met motoronderdelen altijd het geval, om het echt te beoordelen moet alles uit elkaar en met het boek ernaast met micrometers nagemeten etc.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#35
dan meteen maar nieuwe klepgeleiders ..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#36
Dat krijg je dan. Als je alles na gaat meten krijg je een berg onderdelen met 'kan nog 50.000 km' waardes, die je gaat vervangen voor een hoop geld (want je bent er toch). Dan krijg je een blok wat weer 300.000 km meegaat en waar je misschien 20.000 mee gaat rijden.

Ik zou op dit punt besluiten dat het een super blok is voor jouw doeleinden, hooguit de drijfstanglagers en wat keerringen vervangen en vrolijk mee gaan rijden.

Bij de nokkenas ziet alles er ook goed onderhouden of nauwelijks gebruikt uit, geen oliekoeken, blauwe verkleuring op de nokken, niks. Het halve maantje achterop het kleppendeksel, dat is raakt na een tijdje keihard en gekrompen, deze ziet er nog fris uit. Net als andere rubberdelen aan of bij de motor. Hoe is de bedrading die voorlangs gaat, keihard of nog wat soepel? Kijk eens naar de starterkrans, zijn er tanden afsleten of weggeslagen, dat geeft een idee van hoeveel keer het blok is gestart.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#37
Ik was zeer blij jullie reacties te zien! Ik had zelf al het idee dat het er allemaal best fris uitzag, zeker in vergelijking met wat ik bij anderen op turbobricks heb gezien.

Marc je hebt helemaal gelijk; ik rijd maar iets van 4-6 duizend kilometer per jaar. Dus ik wil ook niet onnodig heel veel gaan vervangen wat eigenlijk niet nodig is.

De starterkrans op het vliegwiel, en de tanden op de startmotor ziet er nog goed uit. Geen afgebroken stukjes of dergelijk. De bedrading die voorlangs liep is nog relatief soepel te buigen zonder dat de isolatie breekt. Nokkenas vertoont inderdaad geen vlakke nokken of scheurtjes/afgebroken stukjes of dergelijk.

even over de nokkenas eruit halen en dan de kleppen: ik zag in het Greenbook dat de nokkenas eigenlijk met een speciaal gereedschap omlaag geduwd moet worden, en dan de bouten loshalen. Maar als ik het goed begrijp en ik langzaam 1 voor 1 de bouten tikjes losmaak de nokkenas niet breekt of buigt?

Tevens, heb ik nog iets speciaals nodig om dan de kleppen eruit te halen?
En als laatste (waarschijnlijk een domme vraag) maar hoe weet ik als ik de nokkenas en kleppen terug zet, dat ik dit weer op de juiste plek/tijd terug zet?

bedankt voor de reacties nogmaals


trouwens, bovenaan de cylinderwanden voel je inderdaad een kleine rand. Ik heb deze bij 1 cylinder weggepoets met een doek en remreiniger. Dit kan ik voor de rest ook doen? De wanden verder zijn gewoon glad, alleen een beetje zwart. Kan ik dit ook met een doek schoonmaken?
Antwoord
#38
Reuvers schreef:Ik was zeer blij jullie reacties te zien! Ik had zelf al het idee dat het er allemaal best fris uitzag, zeker in vergelijking met wat ik bij anderen op turbobricks heb gezien.

Marc je hebt helemaal gelijk; ik rijd maar iets van 4-6 duizend kilometer per jaar. Dus ik wil ook niet onnodig heel veel gaan vervangen wat eigenlijk niet nodig is.

De starterkrans op het vliegwiel, en de tanden op de startmotor ziet er nog goed uit. Geen afgebroken stukjes of dergelijk. De bedrading die voorlangs liep is nog relatief soepel te buigen zonder dat de isolatie breekt. Nokkenas vertoont inderdaad geen vlakke nokken of scheurtjes/afgebroken stukjes of dergelijk.

even over de nokkenas eruit halen en dan de kleppen: ik zag in het Greenbook dat de nokkenas eigenlijk met een speciaal gereedschap omlaag geduwd moet worden, en dan de bouten loshalen. Maar als ik het goed begrijp en ik langzaam 1 voor 1 de bouten tikjes losmaak de nokkenas niet breekt of buigt?

Tevens, heb ik nog iets speciaals nodig om dan de kleppen eruit te halen?
En als laatste (waarschijnlijk een domme vraag) maar hoe weet ik als ik de nokkenas en kleppen terug zet, dat ik dit weer op de juiste plek/tijd terug zet?

bedankt voor de reacties nogmaals


trouwens, bovenaan de cylinderwanden voel je inderdaad een kleine rand. Ik heb deze bij 1 cylinder weggepoets met een doek en remreiniger. Dit kan ik voor de rest ook doen? De wanden verder zijn gewoon glad, alleen een beetje zwart. Kan ik dit ook met een doek schoonmaken?

Inderdaad, als je de bouten een voor een losdraait kun je de nokkenas er zo uit halen. Op tijd zetten doe je uiteindelijk bij montage van de distributie; je zorgt ervoor dat de markeringen op de tandwielen van de krukas, tussenas (intermediate shaft - hoe heet die in het Engels?) en nokkenas samenvallen met de markeringen op het blok/clinderkop.

Om de kleppen te verwijderen heb je of een klepveertang nodig, of een beetje improvisatie om de klepveren in te duwen zodat je de spietjes eruit kunt halen. Ik heb het nu zowel met een klepveertang gedaan, als met een breekijzer en wat houtjes. Als de spietjes eruit zijn haal je de kleppen er zo uit. Schoonmaken gaat gemakkelijk in een straalkast en in een kolomboor polijsten met staalwol/scotchbrite. Je moet ze dan wel weer inslijpen op de kop. Kun je ook gelijk de klepseals vervangen en evt. klepgeleiders.

Toevallig ben ik op het moment met precies hetzelfde project (bijna dan, B21ET) bezig, ik kan in de loop van de week wel wat foto's maken. Maar dan evengoed het eerdere advies; bedenk je wel wat je je op de hals haalt.. De revisie van mijn cilinderkop was zo'n 350 euro, de vraag is of het je dat waard is. Plus een hele hoop tijd, moeite en nieuwe onderdelen. Je zou het geld ook in iets kunnen steken waar je meer profijt van hebt, benzine bijvoorbeeld Wink
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#39
Precies, benzine is top spul voor je motor. Goed dat je de Greenbook hebt ook. Heel veel speciaal gereedschap is met een beetje geduld na te maken of na te bootsen, lijmklemmen en een aangepaste dop 19 doen het ook aardig als klepveertang. Maar het is zeker aan te raden de procedures te volgen, er staat niks voor niks in.

De nokkenas breekt of buigt niet zo snel, het zijn de nokkenashouders die je indeukt als de as niet recht om hoog komt, en die houdertjes zijn in lijn geboord exact voor die plek en de passing is essentieel voor hun smering en de oliedruk in het algemeen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#40
Wederom bedankt voor de reacties.
Ik heb tot dusver nog niet de nokkenas of kleppen eruit gehaald, en twijfel ook of ik dit uberhaubt wil doen.

Wel heb ik een dremel opzet stuk gehaald die bedoeld is om kleppen schoon te maken. Is een soort staalborstel wiel, echter dan met kunststof haren ipv metalen.
Hiermee krijg ik het zwarte wel van de kleppen, maar niet de 'koek' om het zo maar toe noemen. Als ik dit helemaal glad wil krijgen, wat is de beste manier?

Tevens over die randen van de cylinder wanden; die kan ik gewoon weg poetsen met een doek?

En heeft iemand nog een goede manier om de kop zelf schoon te maken? Ik probeer alles zo netjes mogelijk te maken, zodat er een mooi ogend blok uiteindelijk de motorruimte in kan.

bedankt
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 39 3.275 24 March 2025, 20:58
Laatste bericht: IVARIO
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.017 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 641 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 216.168 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.654 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 63.313 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.338 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.632 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.156 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
  amazon turbo edwin 184 144.522 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)