Topics: 17
Ik ga wss voor wasted spark op een megasquirt (oid). Maar had verwacht dat ik nu voor het passen dat asje wel kon laten zitten.
En over die schijven.. Tja, bigger is altijd better bij remmen. 330mm is overkill, maar in dit geval meer esthetisch dan praktisch. Dus; omdat het kan. Of niet.. Dat weet ik zodra ik de klauwen in huis heb
Topics: 47
Als je remkracht voor zoveel beter gaat worden dan kun je achter de remdrukbegrensers misschien wel weglaten.
En als ik het zo bekijk dan moet je motor voor iets zakken en achter nog iets omhoog.
Lijn krukas versnellingsbak moet precies in het hart uitkomen van je aandrijfastussenlager.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Topics: 163
Die rotor plaat achterop het blok heb je er met een paar schroefjes af. Dop erin en je hebt weer wat ruimte achter het blok om een kabelboom langs te laten lopen.
9 April 2016, 11:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 April 2016, 11:27 door Barracuda_82.)
Jerry schreef:Als je remkracht voor zoveel beter gaat worden dan kun je achter de remdrukbegrensers misschien wel weglaten.
En als ik het zo bekijk dan moet je motor voor iets zakken en achter nog iets omhoog.
Lijn krukas versnellingsbak moet precies in het hart uitkomen van je aandrijfastussenlager.
Op de achteras wil ik ook andere schijven en klauwen. Iets kleiner dan op de vooras. Of misschien wel hetzelfde... maar net wat ik tegen kom voor weinig geld
De remleidingen ga ik ook allemaal opnieuw maken en daar komen ook remdrukverdelers tussen, dus mocht de rembalans way off zijn (wat waarschijnlijk het geval zal zijn), dan kan ik dat bijregelen.
Dopski schreef:Die rotor plaat achterop het blok heb je er met een paar schroefjes af. Dop erin en je hebt weer wat ruimte achter het blok om een kabelboom langs te laten lopen.
Inderdaad twee boutjes:
Nu alleen nog een dop er in. En een plaatje maken om er overheen te zetten. Da's niet moeilijk en kan ik zo uit een stukje alu maken. Ik heb al meerdere verhalen gelezen dat die doppen er wel eens uit geblazen kunnen worden bij het plaatsen van een grotere turbo.
Alleen die dop... ik heb nog een (hele oude) B23 liggen waar zo'n dop in zit, alleen betwijfel ik of het wel een goed idee is om die te recyclen... Enig idee hoe ik een nieuwe aan kom? Onderdeelnummer of naam of webshop?
Overigens begrijp ik dat verhaal van die rotor op de voorkant nog niet helemaal. Althans, ik snap hoe het werkt, maar begrijp niet waar en hoe die as dan zou moeten zitten. Gezien die B230 een dop aan de achterkant heeft... zou ie zo'n as moeten/kunnen hebben? Waar zit dat ding eigenlijk ergens?
Topics: 84
Waar die gele lap inzit, woont normaal de verdeler. Aandrijving daarvoor zit op de tussenas, waarvan het tandwiel daar net zichtbaar is. Maar jouw blok heeft geen aandrijving meer op die plek, dus je zal de as moeten wisselen (als je een verdeler voorop wilt).
Die dop zit niet in de hele oude B23. Die as wel trouwens.
Die dopje:
http://www.volvoklassiekerswebshop.nl/no...-1321.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 47
Waarschijnlijk bespaar je jezelf een hoop geld en tijd door de bestaande achter remmen te gebruiken.
Upgraden kan je later altijd nog doen als ze niet voldoen.
Remdruk omhoog en testen op nat en in bochten 😂
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Marc1970 schreef:Waar die gele lap inzit, woont normaal de verdeler. Aandrijving daarvoor zit op de tussenas, waarvan het tandwiel daar net zichtbaar is. Maar jouw blok heeft geen aandrijving meer op die plek, dus je zal de as moeten wisselen (als je een verdeler voorop wilt).
Die dop zit niet in de hele oude B23. Die as wel trouwens.
Die dopje: http://www.volvoklassiekerswebshop.nl/no...-1321.html
Ahhh, ik dacht dat die as ergens hoger op het blok zou moeten zitten. Nu twijfel ik wat makkelijker is... meteen op een megasquirt en alles over gaan, of eerst met standaard onsteking en computer de boel draaiend te krijgen. Hoe meer ik nu al aanpas voor het blok ooit gelopen heeft, hoe lastiger het troubleshooten word. Van de andere kant kan er nu ook al vanalles mis zijn met de kabelboom/computer/ontsteking, dus dan blijft het nog gissen.
Maar hoezo zit die dop er niet in? Wat is het dan wat ik op de foto heb gezet?

En thanks voor de link!
Jerry schreef:Waarschijnlijk bespaar je jezelf een hoop geld en tijd door de bestaande achter remmen te gebruiken.
Upgraden kan je later altijd nog doen als ze niet voldoen.
Remdruk omhoog en testen op nat en in bochten
Dat zou ik normaal ook doen, maar gezien de remmen compleet naar z'n grootje zijn kan ik net zo goed aanpassen/upgraden. Of ik nu een paar tientjes steek in een set gebruikte Girling klauwen, of meteen iets anders monteer maakt ook niet veel uit, afgezien van de adapters die gemaakt moeten worden.
Al heb je op de achteras trouwens wel de trommels in de schijf en dan moet de nieuwe schijf wel toevallig passen... hmm... maar goed, nog tijd zat om daar over na te denken.
Meteen even een afdekplaatje gemaakt uit 2mm zincor:
Topics: 84
9 April 2016, 14:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 April 2016, 15:01 door Marc1970.)
Aha, ja op de foto staat de dop. Ik dacht dat je die van www geplukt had. Dat blok is geen B23 maar een B230. Zit ook de as met aandrijving in, aangezien de verdeler voorop zat.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 18
Die verdeler zit niet bij de gele lap, maar bij de vieze vuile zwarte prop. Daar heeft je verdeler zijn plaatsje gehad.
Die hulpas kun je er zo uithalen. Haal je carterventilatiebox eraf, haal het kleine asje wat in dat gat zit eruit, dan kun je de hulpas er zo vooruit uit trekken. Vergeet niet dat kleine asje terug te zetten, aangezien die je oliepomp aandrijft (als ik het goed zeg, weet niet of dit alleen op de b21/23 is of ook op de B230)
245L VAN