Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kdfi
Als je een KDFI hebt, heb je exact dezelfde software als MS. Sterker nog, laatst heb ik gezien dat een KDFI door de computer herkent wordt als een MS3? uit mijn hoofd.
Je kan ook voor MS gaan, die kan de Forumsponsor leveren volgens mij.

Ik zie het gewoon anders: Als je hulp nodig hebt, moet je er voor betalen. En als je van tevoren denkt te veel hulp nodig te hebben, dan laat je hem toch lekker door die Jeroen Bosma inbouwen? Ik hou er niet van om afhankelijk te zijn van anderen, daarom heb ik via gebruikers van KDFI/MS al veel geleerd. Je moet nooit afhankelijk zijn van 1 persoon. Uitbreiden wilt Bosma blijkbaar niet.

Dan nog 1 puntje: Klachten komen op fora altijd sneller naar boven dan positieve punten. Daar worden namelijk geen vragen over gesteld...
Groeten, Boele
Antwoord
dusss hoe krijgen we hier de benodigde info verzameld..? er lopen immers voldoende handige Harry's rond er inhoudelijk over een dergelijk systeem kunnen sparren en uiteindelijk de langverwachtte FAQ met antwoorden op een rijtje zetten..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
pwaes schreef:Vind ik toch een behoorlijke zware aantijging? Zou dus betekenen dat je KDfi setje ook nog eens illegaal is...

Als je het zo leest lijkt het daar wel op, misschien dat het in werkelijkheid iets genuanceerder ligt, altijd lastig als je maar een kant van het verhaal leest.

Misschien kunnen we in dit topic links plaatsen naar de positive gebruikers verhalen en how to's, dat zou een goed begin kunnen zijn van een FAQ...
Antwoord
We installeren allemaal wel eens een stukje software en daarbij gaan we akkoord met de voorwaarden. Die lezen we niet (ik niet in ieder geval). Blijkbaar hebben de heren bowling & grippo gesteld dat de code alleen op hardware mag draaien waarvoor zij licenties hebben uitgegeven. Dat heeft men gedaan om megasquirt bereikbaar te houden, zo lopen we namelijk niet tegen vage problemen aan met code die draait op vage hardware. Voor deze vage problemen kun je dan niet op support rekenen want niemand weet wat jij gebruikt en hoe jouw hardware in elkaar steekt. Blijkbaar heeft kdata de code en een groot stuk hardware onrechtmatig gekopieerd. B&g zeggen slechts te willen voorkomen dat ms een slechte naam krijgt door dit soort zaken. Verder ontvangen zij wat geld voor de moeite die zij hebben gestoken in de ontwikkeling van de huidige ms en eventuele opvolgers en ze houden nog wat websites en fora in de lucht. Het kopiëren van zo'n stukje hardware en software is nou eenmaal niet netjes.

Dat is wat ik heb begrepen uit het verhaal op http://www.megasquirt-info.net
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Maar uiteindelijk koop je ook gewoon de software die je draait op de laptop toch? Dus je betaald er eigenlijk wel aan mee.

Grootste nadeel van MS tov KDFI vind ik dat je zelf moet gaan solderen. Draadjes aan elkaar bakken is me altijd wel gelukt, maar verder heb ik bij het vak Techniek alleen een LED-lampje aan een printplaat gesoldeerd. Ik vind een MS net te prijzig om daar mn soldeerkunsten op los te laten!

Ik verwacht dat je bij KDFI minder snel gedonder hebt met de hardware dan bij MS. Uit de meeste verhalen geloof ik dat de meeste problemen in de montage zitten van de onderdelen zelf. Daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen.

Verder kan je al van zoveel motoren/merken onstekingsmappen/brandstofmappen downloaden, dat je de motor volgens mij altijd wel aan de praat krijgt. De info over MS is volgens mij ook goed te gebruiken bij KDFI problemen.
Groeten, Boele
Antwoord
Ms kun je bij verschillende webshops volledige geassembleerd aanschaffen. Op de website van b&g staan de vertrouwde adressen genoemd.
Vwb die software. Dat is nu juist de grap. B&g hebben deze GRATIS gemaakt en de code op internet gezet. Het staat iedereen vrij om hier iets mee te doen. Enige voorwaarde is een stukje hardware waar zij een
Licentie voor uitgegeven hebben. Dit om de kwaliteit te waarborgen en de naam hoog te houden. Ms extra code is ook een doorontwikkeling die niet door hen is gedaan. Zij juichen dit toe, en de mannen die dit ontwikkeld hebben doen niet geheimzinnig over de herkomst en deze software is ook GRATIS!
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
bakmans schreef:sja vanmiddag weer iets verder gekomen. we krijgen nu wel ontstekings pulsen maar zodra er via een pullup een active bobine aangaat of direct een gewone 740 bobine gooit de igbt de deur dicht. het lijkt alsof zodra de igbt alleen maar hoeft te schakelen zijn werk doet maar zodra er iets of wat stroom loopt doettie nix meer.
en verders het systeem....
het zal best werken. er rijde autos rond waar het opzit dus het moet kunnen. alleen ik vertik het gewoon om een cursus te volgen omdat simpelweg de handleiding niet goed is. als ik ergens een tv of een magnetron koop hoef ik ook geen cursus te volgen om te leren hoe het werkt. zit gewoon een boekje bij met hoe het werkt. mischien als er een goede handleiding met goede draadschemas zou zijn (ala KMS) dat de beste man ook minder vragen zou krijgen. en als een klant die nergens iets vanaf weet alsmaar domme vragen blijft stellen is het alleen maar mooi dat je een cursus aanbied maar je zu op zijn minst even de vragen kunnen aanhoren vind ik.

anyways we zijn weer wat verder gekomen ik ga toch nog even het een ent ander proberen.

en voor de gene die de cursus gevolgd heeft, wat werdt er zoal behandeld?

heb je je software goed ingesteld?

Waar rijd je mee, wasted spark of een enkele bobine.

Staat je output port wel op D14, je kan trouwens ook direct het megasquirt processor signaal aan je actieve bobine knopen... Hiervoor moet je het signaal aftappen bij de jumpers, gebruik dan wel een weerstand en diode in serie om de processor poort nog enigzins te beschermen. Veiliger is toch pull up..

[Afbeelding: 403627.png]

Beschrijf je hardware setup, kabelboom aansluiting en upload je msq config file eens...

Ik kan trouwens ook sterk aanraden om de megasquirt FAQ goed door te lezen, incl de electrische schema's. In grove lijnen komt dit gewoon overeen met KDFI
Antwoord
pwaes schreef:Tuurlijk heeft men weleens een stukje software op een minder legale manier geinstalleerd. Ik in ieder geval wel. Maar ik ben 1 particulier. En hier is sprake van commerciële belangen en bedrijven die erachter zitten. Dat vind ik wel een verschil.

Verder zal ikzelf niet zo snel overstappen naar dit systeem. De mogelijkheden van LH (2.4) zijn ruim voldoende voor mijn wensen en eisen (tot circa 300 pk).

Ja dat bedoelde ik dus inderdaad. Er is software EN hardware gekopieerd en daar word geld aan verdient. Niet zo netjes dus.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Antwoord
Ik heb inmiddels ervaring met beide systemen, Megasquirt in mijn eigen auto en heb een auto laten van iemand op het supraforum lopen op KDFI.
Technisch gezien verschild er wel het een en ander, software matig niets. de KDFI draait op dezelfde MSextraII code waar mijn megasquirt op loopt. Waar de KDFI vooral last van heeft is zijn imago! en dat zie je terug in ondersteuning.

B&G zijn de megasquirt als hobby project begonnen, zij hebben hun idee en elektrische schema's vrijgegeven zodat de wereld inzicht in het systeem had GRATIS, zodoende is het systeem goed te repareren en te doorgronden. Dit alles om zo transparant mogenlijk te zijn. K-Data heeft de 'opensource-hardware' licentie geschonden door het volledige systeem te kopieren en zelf te gaan produceren en verkopen, niet netjes maar daar merk je als gebruiker niets van.

Binnen de Megasquirt 'community' is dit WEL een probleem, over het algemeen wordt je met de nek aangekeken op de diverse fora's als je laat weten een KDFI te gebruiken.
Ik geloof direct dat het SMD board van de KDFI kwalitatief beter in elkaar zit, echter een DIY motormanagement systeem is niet na 1x instellen klaar! Het gaat en staat bij de ondersteuning door de 'community' en daar slaat KDFI de plank mis, zolang je een software probleem hebt kun je van de enorme kennis op de MS site's gebruik maken. Op hardware gebied laat de ondersteuning nogal te wensen over.

Dat dhr Bosma, zijn kennis 'geheim' wil houden of er grof voor betaald wil worden is prima en vooral zijn probleem, Iemand die een redelijk woordje engels kan, En weet waar de plus en min op een accu zit heeft volgens mij geen cursus nodig, er is voldoende kennis online beschikbaar. uiteindelijk moet je gewoon beginnen! Na diverse botte antwoorden via de e-mail koop ik mijn spullen wel ergens anders. Het lijkt erop dat hij of Heeeel erg druk is, of echt alleen aan geld denkt en de hobby uit het oog is verloren.

Persoonlijk zou ik zo weer een 'bouwpakket' megasquirt kopen, het solderen is spannend maar niet enorm moeilijk en je kunt direct bouwen wat je nodig hebt! Mijn systeem gebruikt niet de makkelijkste hardware (6 low-z injectoren EN 3x directcoil control) maar met de ondersteuning van het MSextra.com forum loopt het geweldig! Ga er niet vanuit dat de wagen binnen 2 dagen net zo mooi loopt als een auto met een OEM injectie. Je bent wel eigen baas in eigen motor, en dat is veel waard!

Laten we de kennis over deze systemen bundelen op dit forum zoals het bedoeld is!
Antwoord
Dat solderen valt inderdaad 100% mee. Ik had geoefend op een klein kitje van velleman. Een led kerstboompje oid. Daarna aan de ms begonnen en die deed het ook. Als je netjes volgens de instructies werkt dan is het vrij makkelijk. Ik ben er echter wel 9 uurtjes zoet mee geweest.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)