Topics: 2
Marc1970 schreef:De lambda geeft een soort feedback van hoeveel zuurstof er nog over is in de uitlaat en zet dat af tegen de hoeveelheid brandstof die verbruikt wordt. ALs je dat dan tegen elkaar wegstreept weet de motor ongeveer hoeveel brandstof er teveel of te weinig is ingespoten (voor een 'zuinige' en 'optimale' verbranding).
Meeste uitlaatspruitstukken zijn gelijk. Als je inlaat ook op een B230F lijkt, heb je ws. ook een F. Plaats anders eens een gezellige foto van de machinekamer.
Hier een gezellige foto van het motorruim, hoop dat u er wat mee kan. ;-)
Topics: 18
Prachtige kleur voor een 245, Tank. Ik ben het er helemaal mee eens dat je een ander setje verlgen zoekt. Die 7-serie velgen ogen te modern naar mijn smaak.
Topics: 84
Dat is een B21E met Bosch K jetronic injectie. Tenzij het een US import is dan is het een B21F, ook met K jet. Netjes.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Dank jullie,
Dat spruitstuk, kan dat dus ook van een B230F zijn?
Wil dit dan zeggen dat het blok ook een -F is?
Daarnaast loopt de motor nog onregelmatig = gasklephuis schoonmaken een optie?
Heb nog niet zoveel tijd gehad, ben nog druk met een andere auto.
Namelijk een Volvo 66 Combi klaarmaken om weg te zetten voor de winter.
Deze auto staat te koop en heeft laswerk nodig, maar desalniettemin vindt ik het toch belangrijk dat alles netjes gebeurt voor ik hem langdurig stilzet.
Groetjes Alex.
Topics: 84
Nee dit is een echt K jet koekepan spruitstuk. Maar K jet heeft, behalve op alle E's, ook op de B21F motoren gezeten. Maar als je een NL/Zweedse/Franse 240 hebt, is het een B21E. Er zullen wel duidelijker aanwijzingen zijn maar die weet ik zo gauw niet.
De B230F heeft een krulleriger spruitstuk.
Volgens mij is de verdachte no. 1 bij K jet de afdichting van de injectors, een paar O ringen die hard worden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Hallo,
Tijdje geleden weer, maar had allerlei projecten tussendoor.
Mijn grote levenswerk staat nu bij de spuiter, dan heb ik nog een 340 die ik van de sloop heb gered en momenteel aan het opknappen ben en mijn DAF 66 Coupà is net plaatwerktechnisch klaar.
Dus heb nog zat te doen.
Maarrr... Heb ondertussen in de winter wel lekkere problemen gehad met de 245.
Hij wilde wel ff lopen, toen weer niet, toen weer wel.
Alle filters vervangen, benzinepomp, e.d. en uiteraard ook het brandstof-relais...
Maar het lag aan een natte zekeringkast ! ! !
Drooggemaakt, lekkage opgespoord en alles dichtgemaakt, en het rijdt weer als een zonnetje!
Ondertussen de stalen velgen maar weer apart gelegd om ooit nog eens een keertje te ruilen voor een juiste complete set.
Inmiddels heb ik een mooi setje Corona's gevonden, vindt dit toch mooie velgen voor een 245.
Deze worden nog gestraald en gepoedercoated, voor de winterbanden.
Wellicht in de toekomst nog eens op zoek naar een setje Virgo's, om te kunnen ruilen met de Draco's.
Afijn, jullie weer een beetje op de hoogte en een teken van leven uit 'het verre oosten'. ;-)
Groetjes Alex!
Hallo Allemaal,
Het is weer een tijdje geleden dat ik naar informatie heb gevraagd, maar er spookt weer een idee door mijn hoofd.
De 245 rijdt nu weer een tijdje heel mooi, blokje gaat lekker, en rijdt fijn.
Echter heb ik meer behoefte aan een 2300 blok, liefst ook met injectie.
Het gaat mij erom toch ietsje meer power te hebben, vooral met trekken.
Ik gebruik de 245 o.a. om de grote pakruimte achterin en omdat hij een flinke caravan/aanhanger kan trekken.
Dus eigenlijk ben ik opzoek naar een deugdelijk 2300cc blok, voor in mijn Volvo 245.
Zijn er mensen die ervaringen hebben m.b.t. het om-/inbouwen van een dergelijk blok?
Waar moet ik op letten als ik opzoek ga naar een injectie-motor van dit type?
Eventueel inruilen van blok mogelijk of de 2100cc toch maar bewaren?
Graag hoor ik van jullie.
Met vriendelijke groeten,
Alex.
Topics: 24
Een B21E of B23E maakt niet zo heel veel uit hoor. Pk tje of 15 geloof ik.
Hangt ook helemaal af van de staat van het te kopen blok. Als je B21E blok nog goed loopt zou ik hem lekker laten zitten. Als je dan toch een goede B23E vindt zou ik,als je de ruimte hebt, het blok op voorraad houden voor het geval dat....
Volvo 244 DL 1974
Topics: 52
15pk vind ik wel de moeite waard hoor. Hoeveel pk heeft een b21? Zal al gauw 15% schelen in ieder geval. En dan nog een beetje extra koppel voor de caravan.
Topics: 125
Ik heb de B21E gewisseld met een B230E uit een 740. Heeft een nokkenas met iets meer power dan in de 240 werd toegepast.
Verder hetzelfde injektiesysteem. Hoewel niet zo relevant daar ik al op LPG stond.
Aanrader.
Heb niet ver teruggekeken. Maar als je ook nog een automaat heb zou ik een 4-traps automaat van aw erbij zoeken. Ben je helemaal klaar?
Met de handbak kan alles blijven zoals het is.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..