Topics: 176
5 October 2011, 12:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 October 2011, 12:48 door Rob.)
Even een vraagje over het inbouwen van de stuurbekrachtiging.
Het lijkt allemaal 1 op 1 te passen (oude eruit, nieuwe erin) en klaar is kees, maar ik las in het topic
Onderwerp: Past de stuurbekrachtiging van een 86er op een 81 er? het volgende:
Citaat:er zit volgens mij lengteverschil in de stuurkolommen.
in ieder geval is het zo dat het asje met kruiskoppelingen van een bekrachtigde korter is dan een onbekrachtigde.
het verschil komt doordat een bekrachtigd stuurhuis een hoger rondselhuis heeft waarin hydraulische "kleppen" zijn opgenomen.
met rondselhuis bedoel ik het dwars-op-het-stuurhuis-staande gedeelte waar je stuurkolom op aansluit.
een onbekrachtigd stuurhuis heeft geen onderste kruiskoppeling maar een rubber schijf die enige hoekverdraaing mogelijk maakt.
had jij hier geen last van? dus nix gewijzigd aan stuurkolom/as-met-kruiskoppeling oid?
Ik zit er ook stiekem aan te denken om deze transplantatie een keer uit te voeren, en wil me alvast wat verdiepen in de materie.
(ik dacht alrijd dat de extra snaar werd aangedreven door de poelie op de waterpomp, maar zie nu net dat het een andere poelie is die moet worden uitgebreid van 2 naar 3.
(kun je hiervoor elke willekeurige 3-rijen poelie nemen? )
VOOR
NA
Topics: 42
Update:
Gisteravond weer even kunnen klussen.
- Oude uitlaatspruitstuk verwijderd.
- Nieuw druklager gemonteerd
- De nieuwe koppelingsplaten en drukgroep gemonteerd
- De ouderwetse OBD (?) lezer overgezet
- Oude kabelboom losgehaald (lijkt nog ok, ziet er verder niet uit,â¦)
- Gat in nieuwe kop geboord voor het kvs verwarmde/gekoelde spruitstuk
- Geprobeerd voelers en een carburateur aanhangsel in de nieuwe kop te hangen. Deze laatste is niet gelukt. Andere draad,â¦
Volgende fase is hopelijk het weer inbouwen van het geheel zodat we daarna alles kunnen afmonteren.
@Rob
Om te beginnen schijnen er twee setjes te zijn. De eerste past op oude series (heb ik) de andere is voor de nieuwere generaties. Wat de exacte verschillen zijn kan ik je niet vertellen, wellicht dat een ander dat weet.
Wel is het inderdaad zo dat de verticale stang van de bekrachtigde set korter is dan de onbekrachtigde set. Immers, het huis waar de krachten van draaien naar heen en weer gaan (verticaal naar horizontaal) is wat hoger dan bij de onbekrachtigde set.
De stuurstang sluit je net achter het schutbord aan. Verder is het plug en play. Gehele stuurinrichting zit met 7 moertjes vast.
- De 4 moeren van de 2 beugels die je op jouw foto ziet
- Bij elk wiel een moer
- Moertje aan de stuurstang.
Hoe de exacte af montage gaat weet ik nog niet. Zover zijn we namelijk nog niet . Mocht je er belang bij hebben , heb nog een spare 3 disc poli over.
@Marc1970
B230F drukgroep+ koppelingsplaat is verpakt en ligt in de auto klaar voor verzending. Moet nu alleen een momentje zoeken dat ik even langs het postkantoor kan rijden.
Topics: 82
6 October 2011, 09:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 October 2011, 10:06 door Marc1970.)
Jan, de drukgroep heb ik al twee keer liggen, bespaar de postbode een hoop gewicht en haal hem eruit als het nog kan. Anders ook goed, en hartstikke bedankt alvast.
Ik dacht dat ÃÃn van de 2 temp sensorgaten dezelfde ouderwetse draad had, tenminste, die sensor paste nog in een B20 kop.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Dit onderdeel krijg ik er nog niet in. Vraag me ook af wat het nut is,...?
Topics: 82
Dat is (wat was was voor was was was?) een wasthermostaat voor EGR. ALs je de EGR al lang geleden vaarwel hebt gezegd kan dat dingetje er ook wel af.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Citaat:Mocht je er belang bij hebben , heb nog een spare 3 disc poli over.
Yup, doe maar
past dat 1 op 1 op een B19A?
Rob schreef:Yup, doe maar
past dat 1 op 1 op een B19A?
Volgens mij zelf al het antwoord gevonden, gaat nie passen, dus la maar, thx anyway
Past de stuurbekrachtiging van een 86er op een 81 er?
Even een veiligheid vraagje.
Ik wil mijn lpg verdamper verplaatsen (nu in conflict met de stuurbekrachtigingspomp).
Zit er normaal gesproken een veiligheidsventiel op de gastank? Of heb ik kans dat wanneer ik lpg leidingen op de verdamper loshaal mijn hele gastank leegloopt,…
Even een veiligheid vraagje.
Ik wil mijn lpg verdamper verplaatsen (nu in conflict met de stuurbekrachtigingspomp).
Zit er normaal gesproken een veiligheidsventiel op de gastank? Of heb ik kans dat wanneer ik lpg leidingen op de verdamper loshaal mijn hele gastank leegloopt,…
Topics: 24
Als het goed is sluit je tank automatisch af als het contact uit is. Voor de zekerheid zou ik toch maar even een LPG boer bellen.....