volvosvenska schreef:Prachtig project!
Enige opmerking is dat als ik je remverhaal goed doorlees je remlichten dus bijna nooit zullen oplichten........lijkt me wel wat lastig voor de andere weggebruikers toch?
Daar is in mijn systeem een oplossing voor aangebracht: de computer van de motorbesturing, die dus ook weet wanneer je door gas loslaten op de motor remt, "weet" wanneer de remvertraging zo groot is dat oplichten van de remlichten gewenst is. De schakelaar van het rempedaal is in mijn auto dan ook niet met de remlichten verbonden, maar met de computer. Vanaf de computer loopt vervolgens weer een circuit naar een relais dat de remlichten kan laten branden. Hierdoor werkt mijn systeem als volgt:
- geen remactie : geen remlichten
- remmen op de motor, weinig vertraging : geen remlichten
- remmen op de motor, veel vertraging : wel remlichten
- remmen met de remmen : wel remlichten
Omdat de remlichten dus nu ook kunnen gaan branden als je het rempedaal niet eens aanraakt, vind ik het prettig om te weten wanneer de remlichten branden; dan kan ik anticiperen indien nodig op de reactie van de achterligger (en eventueel indien nodig de afstelling van de computer aanpassen). Ik heb daarom het bovengenoemde relais tevens een controlelampje laten aansturen, zodat ik in het instrumentenpaneel altijd kan zien wanneer de remlichten branden.
Verder is het zo, dat de computer in mijn systeem twee "motorremsterktes" heeft:
- beetje gas loslaten : weinig remwerking op de motor, slechts aanpassing motortoerental
- veel / abrupt gas loslaten : sterke (merkbare) remwerking op de motor
- gas loslaten + rempedaal aantippen : nog sterkere remwerking op de motor
- gas loslaten + rempedaal echt indrukken : remwerking op de motor + remmen via de remmen