Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verroest
Zwarte Flirt schreef:Ik ga met de RDW in conclaaf of ze het toelaten, maar loop dan wel het risico dat bij NEEN de volgende APK keuring gegarandeerd in een extra controle uitloopt. 8) 8) 8)

Ik zou me daar niet te druk over maken. Ze hoeven uiteindelijk pas te weten welke auto het is als je hem aanbiedt ter keuring.

Zit net het hele topic door te lezen: Dit is afzien.....
Ik verwacht wel dat het goed komt. Zeker als je de beschikking hebt over de ruimte zoals je schoonvader die aanbiedt. Succes met het project!
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Plan is drastisch aangepast.
Ten eerste door jullie commentaren, waarvoor mijn hartelijke dank, ten tweede door het helaas uitblijven van de donorauto.

Heb van AJ de toezegging gehad dat ik een deel van zijn donor kan overnemen, zodat het idee van Ticci, om alleen het rotte deel te verwijderen kan worden uitgevoerd.

Ik ga met Peter binnenkort naar AJ toe, om met een haakse slijper en een stuk of 10 dunne(1mm) slijpschijfjes, het stuk bodem van de voorzijde van de achterbank tot de drempel van de achterklep en aan de zijkanten tot de randen van de wiel-/reservewielkasten met al het balkmateriaal wat er onder tegenaan is gelast, te verwijderen. En zonodig wat AJ er verder nog af wil hebben.

Uit de Zwarte Flirt slijp ik hetzelfde stuk, maar aan alle kanten 2 centimeter krapper(voor zover mogelijk).
Hierdoor kan ik, waar bereikbaar, het nieuwe stuk bodem op het overlappende stuk van boven en van onder vastlassen en waar niet bereikbaar van bovenaf puntlassen.

Hoewel een stuk eenvoudiger als het vorige plan, denk ik hier toch zeker een paar weekjes mee zoet te zijn. :Smile :Smile
De brandstoftank laat ik vervallen en daarvoor in de plaats komt de LPG-tank, dan zit die een stuk veiliger en komt de achterbak weer geheel beschikbaar voor een paar extra zitplaatsen. In de rechter reservewielbak maak ik een RVS bezinetankje van ongeveer 25 ltr voor de toch altijd weer optredende noodgevallen.

Daarna alles wegwerken met een mooi vlak vloertje, waarin kleine inspectieluikjes voor de gastank en benzinetank en het gebruikelijke grote luik weer achterin.

Snel geschreven, nu nog even doen. 8) 8)
Ik houd jullie middels postings en plaatjes op de hoogte.
Al vraag ik me wel af hoe de beunmaten het zo ruim kunnen documenteren, hebben Huib en Arjan er continue een fotograaf bijstaan :o :o :o
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Succes met de operatie Gerard en beterschap voor de Zwarte Flirt gewenst Smile

Gelukkig maken vele handen licht werk :Smile
Antwoord
Goed idee om het kleiner te houden. Ik zou haast zeggen: hou het nog kleiner, zeg maar 20 cm rondom het ophangpunt vd draagarm. De structuur is voor de rest prima neem ik aan, alleen onder de achterbank is het aan het rotten gegaan door waterlekkage uit de wielkast (het is toch maar aan ÃÂÃÂn kant?).

Zaag van de donor de de 'achterbankplaat' er rondom helemaal af zodat je goed zicht hebt, en dan het stuk wat je nodig hebt. Bij de Zwarte Flirt hetzelfde maar dan 2 cm kleiner rondom.
Waarschijnlijk ontkom je niet aan een heleboel stomp lassen, al die ingewikkelde hoeken en bochten laten zich slecht dubbelen. En door stomp lassen verschuift er niks in de opbouw en symmetrie van het gebeuren, alles komt precies op de goede plek terecht.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Zwarte Flirt schreef:Plan is drastisch aangepast.

Snel geschreven, nu nog even doen. 8) 8)
Ik houd jullie middels postings en plaatjes op de hoogte.
Al vraag ik me wel af hoe de beunmaten het zo ruim kunnen documenteren, hebben Huib en Arjan er continue een fotograaf bijstaan :o :o :o

Klinkt als een wijs besluit Wink
Heel veel succes en ik ben benieuwd naar de vorderingen.
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
Marc1970 schreef:Goed idee om het kleiner te houden. Ik zou haast zeggen: hou het nog kleiner, zeg maar 20 cm rondom het ophangpunt vd draagarm. De structuur is voor de rest prima neem ik aan, alleen onder de achterbank is het aan het rotten gegaan door waterlekkage uit de wielkast (het is toch maar aan ÃÂÃÂn kant?).

Zaag van de donor de de 'achterbankplaat' er rondom helemaal af zodat je goed zicht hebt, en dan het stuk wat je nodig hebt. Bij de Zwarte Flirt hetzelfde maar dan 2 cm kleiner rondom.
Waarschijnlijk ontkom je niet aan een heleboel stomp lassen, al die ingewikkelde hoeken en bochten laten zich slecht dubbelen. En door stomp lassen verschuift er niks in de opbouw en symmetrie van het gebeuren, alles komt precies op de goede plek terecht.

De oude bodem was al eerder zeer grof gerepareerd, bovendien waren de gebruikte stukken niet schoongemaakt en werd gewoon over roest heen gelast. Daarna was alles weggewerkt onder een dikke laag tectyl.
De problemen waren niet vanuit de wielkast ontstaan(Edit, dus wel!), maar vanuit een lekke rubber van het raam en het aangetaste gebied beslaat ongeveer de helft van de linker verstevigingsbalk, dus van de bevestiging aan de achterbankkist tot ver voorbij het achterwiel.
Maar de andere kant was, vergeleken met de vrijwel nieuw uitziende donor, ook redelijk sloopwaardig.

Omdat ik ook de gastank, die door de bodem van de achterbak zit, naar voren waar nu de benzinetank zit, wil verplaatsen en de drempel van de achterklep ook al aardig voos is, hebben we langs de buitenranden van de wielsteunbalken alles uit de donor gezaagd en geslepen.
Langs die rand is dat met een slijptol niet te doen en heeft Peter de reciprokezaag gebruikt.

In 2,5 uur was het stuk eruit en was de donor zijn achteras, wielen en verband kwijt.

Volgende week beginnen we met hetzelfde stuk uit de Zwarte Flirt te halen en dan zal ik ook proberen mijn fototoestel niet thuis te laten liggen.
Antwoord
Ik wens je ook heel veel sterkte en vooral sterke lucht- en vochtdichte lassen ! Ik ben maar snel begonnen mijn benzine tank door een beter exemplaar te vervangen zodat ik daarboven goed kan inspecteren....
[img][/img]
Antwoord
Marc1970 schreef:Zaag van de donor de de 'achterbankplaat' er rondom helemaal af zodat je goed zicht hebt, en dan het stuk wat je nodig hebt. Bij de Zwarte Flirt hetzelfde maar dan 2 cm kleiner rondom.
Nou lees ik wel eens meer iets wat ik niet gelijk begrijp, maar nou ben ik toch benieuwd.
Wat is stomp lassen?
Dank
Jack
Antwoord
2 stukken staal die met een klein afgeschuind hoekje, tegen elkaar liggen en zo van bovenaf aan elkaar vastgelast worden.
Bij een overlap, kun je zowel van boven als van onderen een las leggen en dat is natuurlijk wat sterker.
Omdat bijna alles later wordt bedekt met de laadvloer en achterbank, hoeft het niet persànetjes, maar daar wil ik toch wel naar streven. :Smile
Antwoord
;D zet m op Gerard! Ik ben heel benieuwd! ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)