Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gecombineerde brandstofmeter voor LPG en benzine
Met een lampje heb ik ook gekeken op welke draden er spanning staat. En het lampje gaat branden als ik de grijze draad via een lampje aan massa leg.

Klopt dit wel?
t's a real Estate when it's Volvo made!<br />245 GLT 1989<br />471.000 km and counting<br />www.sweden-parts.nl
Antwoord
Dat is inderdaad raar, want dan zou de meter bijna geen weerstand hebben. En als het lampje brandt (geen LED, hà?), gaat dan de meter ook "vol" aanwijzen ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Gewoon met een gloeilampje getest.

Hier een foto van de situatie.
[Afbeelding: 282oz29.jpg]

Zoals gezegd staat op grijs en rood-geel spanning. De rest niet.
t's a real Estate when it's Volvo made!<br />245 GLT 1989<br />471.000 km and counting<br />www.sweden-parts.nl
Antwoord
In het echt ziet het er nogal anders uit dan op het bedradingsschema, is ook nogal een ingewikkeld schema. Het is niet gegroepeerd zoals de bedrading in de auto ligt, alle meters zijn naast elkaar getekend en alle brandstofpompen.

De blauwe en de zwarte draad met de witte stekkertjes komen denk ik van de pickup-unit van de km teller in de achteras. De andere drie draadjes van de nivometer en de hulppomp.
De interessante draden gaan dus via de stekker, de zwarte draad is de hulppomp, na de stekker geelrood. Die bruine aan de carrosserie is dan de massa voor de hulppomp. De grijze is dan voor de meter, massa-aansluiting zal wel ergens in detank zitten of gezamenlijk via de bruine draad.

Om de weerstand in de meter te meten, moet je de stekker lostrekken en tussen de grijswitte uit de tank en de massa meten. Waarde 0-280 ohm.

Om stroomtoevoer te checken de grijze uit het andere stekkeruiteinde met een lampje aan de massa.

't Is wat. Mijn berichtje van 30/8 om ca. 20:00 was dus niet helemaal correct, excuses. Zal er een plaatje van de nivometer/hulppompinstallatie bijdoen, de hulppomp zelf hangt er niet aan.

[Afbeelding: benzinevlotter240el7.th.jpg]

Marc
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Raar zeg ? Bij mij is de grijze draad gewoon de vlotter en de rood gele draad de opvoerpomp (die kapot is :twisted: )

Verdikkie...

Slaat de meter wel uit met lampje ertussen ?
Antwoord
Niks raars toch, de grijze draad is de vlotter, die moet Franky eens aan de tand voelen. En de roodgele de pomp, maar die wordt zwart na de stekker (why???).

De benzinemeter zal denk ik naar nul gaan als er nul weerstand in de draad zit. Hoeveel weerstand heeft een testlampje? Zou je dat dan kunnen aflezen op de benzinemeter?

Marc
Antwoord
Grijze draad via een lampje naar massa levert geen beweging van de brandstofmeter op, wel een brandend lampje.

De twee draden met de witte stekkertjes zijn idd van de kilometerteller, want als deze los liggen doet mijn kmteller niets meer.

Ik ga snel even iemand met een multimeter regelen en dan de weerstand tussen de grijze draad en de massa meten.
Antwoord
Vanavond even een multimeter aangesloten. De meter gaf circa 0,470 - 0,520 aan. Al ik met de auto schudde veranderde de waarde een beetje.

Dat zou betekenen dat de vlotter niet stuk is???
Antwoord
Klinkt hoopgevend voor je benzinevlotter. Het zou nog mooier zijn als de weerstand in mooie ronde getallen tussen 0 en 280 te meten is. Welke gevoeligheid heb je ingesteld op de multimeter of in welke eenheid meet-ie weerstand? Maak nog eens zo'n verhelderende foto.

Jouw meting zou met een beetje wishful thinking 47-52 ohm kunnen zijn, voor 5 ohm per liter zit er dan 10 liter in je tank. Bijna leeg dus. Zou dat kunnen kloppen?

Marc
Antwoord
Een LPG metertje werkt tussen de 0-70 ohm...

Even denken.....

Hoe bouw ik dat nou om ?

Verdikkie... Dat gaat een transistorschakeling worden volgens mij ?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Lightbulb Volvo S40 2.4 benzine 2004 Armosiik 0 422 17 July 2024, 02:52
Laatste bericht: Armosiik
  Aansluiten bedrading b230 voor vonk bobine Keesrutten260 1 537 11 May 2024, 21:03
Laatste bericht: Marc1970
  Waar dient dit stekkertje voor? Kogelman 2 1.226 5 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Kogelman
  Afgekeurd op het "controle lampje" voor het mistachterlicht marc-f 2 1.443 9 September 2022, 13:06
Laatste bericht: marc-f
  Radio welke geschikt is voor elektrische antenne Van Schellen 11 8.609 22 May 2020, 23:56
Laatste bericht: Van Schellen
  Geen Benzine, geen vonk luci-ferro 6 5.021 24 March 2020, 03:03
Laatste bericht: luci-ferro
  ruitenwissermotor voor wakka 4 4.707 7 March 2018, 21:14
Laatste bericht: wakka
  Tellerbak diesel versus benzine HSGHOR 2 3.961 24 June 2017, 07:11
Laatste bericht: HSGHOR
  Oplossing: gecombineerde benzine / LPG brandstof meter BartJu 4 7.743 11 January 2017, 14:27
Laatste bericht: BartJu
  lpg brandstofmeter bunne 46 60.073 5 January 2017, 21:34
Laatste bericht: BartJu

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)