Gisteren even aan de SuperPolar geprutst. Van de week een grote doos uit Duitsland gehad met onderhoudsspul voor deze auto en nog wat voor de Polar van mn schoonvader. Werkt echt super via Skandix.de. In de namiddag besteld, ochtend d'r op stond DPD al op de stoep.
Superpolar liep erg matig. Af en toe op drie poten leek t wel, stationair flink onregelmatig met meestal afslaan tot gevolg, heftig schudden. Als je dan gas geeft eerst flink inkakken voordat ie de befaamde Boeing ging nadoen.. Auto was echt aan wat vers onderhoudsspul toe.
Voorzien van nieuwe Volvo-bougies, bougiekabelsetje, rotor, verdeelkap, luchtfiltertje en brandstoffilter. Heb de gasklep goed schoongemaakt, was ook niet heel fris meer, niet zo erg als die van Rob in zijn draadje over onderhoud maar toch niet fris…
Toen het diagnose-geval maar eens uitgelezen. Grappig ding zeg! Auto gaf fout 1-2-1. Volgens mijn werkplaatshandboekje had dat iets te doen met de luchtmassameter of de lambdasonde.
Gezien het smerige gasklephuis gokte ik op de luchtmassameter. Daar had ik er nog eentje van op de plank liggen zo wilde het toeval. Erin geschroefd en voila:
Een mooi constant stationair toerental! Ook geen 'plakkende' gasklep meer dus reageert (voor een pistrage B200F) lekker op het gas nu! Zouden het zinvol zijn om nu ook nog de injectoren te (laten) reinigen? Als die er net zo uitzien als dat gasklephuis....
What next voordat ik hem aan de APK-slager durf aan te bieden en er een winter mee te gaan sturen?
1. ABS geeft nog lampje dus: wielsensoren en diff-sensor schoonmaken en bedrading en zekeringen checken.( en beetje hopen dat we de storing er daarmee uithebben)
2. Olie en oliefilter wisselen, magnetisch carterplugje erin.
3. Bakolie wisselen
4. Diffolie wisselen
5. Inlaatspruitstuk eraf en schoonmaken (zodat je fatsoenlijk bij de PCV kan)
6. PCV ‘revisie’setje gebruiken en boeltje schoonmaken
7. Injectorrubbertjes vervangen. Daarvoor had ik dit setje gekocht:
![[Afbeelding: 20131201_204404_zps1a324a89.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/20131201_204404_zps1a324a89.jpg)
Misschien een stomme vraag, maarre.. mis ik niet Ã
Ã
n rubbertje of heb ik niet het goede gekocht?
8. Kachelmotor en weerstand vervangen (even moed verzamelen en schroeven maar)
Dan nog een paar minder belangrijke dingen (voor APK)
9. Bestuurderstoel staat scheef, tijdelijk andere leren stoel erin schroeven, die eigenlijk klaar ligt voor de Turbo maar… pas over ik-weet-niet-over-hoeveel-tijd dus maar even overschroeven het snelste.
11. Elektrieke raam bijrijderszijde doet ut nie op de schakelaar in de bestuurdersdeur (maar wel op z’n eigen) en zo ook de centrale vergrendeling Ã
n het electrieke spiegeltje.. Hmmm.. ik zie verband.. (Kabeldoorvoer in de deur es checken)
10. Radieu overzetten
11. Achterlichtkapjes zijn niet fris meer
12. Voorknippers zijn niet fris meer
13. Reflectoren koplampen matig
14. Deurvanger bestuurdersdeur matig
15. Kokerbalken, deuren en overige ‘holle’ ruimten volblubberen met plakkerige FluidFilm.
15. Virgo’s met winterrubbers eronder
Hmm.. een beste lijst nog zo.. enfin. Over drie weken APK d’r op zou best prettig wezen. Dan maar hopen dat ze niet teveel kramen over een paar droge rubbers onder de auto…
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.