Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tip voor wie een Intercooler zoekt
Ticcie schreef:dat kun je sowieso niet meer gebruiken als je een intercooler monteert (en idd erg jammer, want het is erg mooi).

Maar ik heb via kaasie een inlaatspruitstuk van een 740 injectie gekocht, alleen daar zit een verkeerd gasklephuis op. Via Eric Vermeer de juiste slang intercooler - inlaatspruitstuk geregeld, dus nu alleen nog het gasklephuis....

Wist ik wel dat ik die niet meer kon gebruiken. Maar misschien is eea passend te maken cq om te bouwen door handig frutselen met dremels en dergelijke zodat het er TOCH op kan. Ziet er fraai uit natuurlijk. Zie hieronder voor outsiders (note; hij was nog niet gepoetst destijds bij deze fotoshoot)

[Afbeelding: img_2239.jpg]
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
ik heb zitten kijken, maar ik zag geen mogelijkheid om 'm erin te krijgen. En met het 740 inlaatspruitstuk gaat het zeker niet lukken.

Net bij Estateservices geweest en daar een gasklephuis gescoord! Gratis nog wel. Maar wel voor E550 aan onderdelen gekocht en voor nog es dat bedrag een bestelling geplaatst....... Aardige kerel, veel ervaring met 240's en redelijke voorraad volvo / scantech delen.

Hij had nog een uitlaatspruituk van het gewenste type liggen, maar dat zat helaas vol scheuren...
Antwoord
Vaan schreef:Vandaag was ik bij Elferink in Enter voor intercoolerslangen voor de 245.

Op het terrein waren er in minimaal twee 740's nog intercoolers aanwezig, die voor de 240 en de 740 identiek zijn.

Ik heb het idee dat ze lastig te vinden zijn, dus daarom deze tip, ze vragen er 75 Euro voor (alleen de intercooler).
Arthur en anderen...
Kun je me uitleggen of het zin heeft om een intercooler te monteren op een non- turbo. Ik begrijp dat het extra vermogen gaat leveren, maar vraag me af hoe ingewikkeld het is en of er aanpassingen gedaan moeten worden.
Ferdinand Vroom - Volvo C70 2.4i 2006 - info@ferdinandvroom.nl
Antwoord
zorg bij een niet turbo voor een goede aanzuig van koude lucht.
daar heb je het meeste aan.
of gebruik een open filter.

een turbo is een compressor.
alles wat lucht comprimeerd word warm.
pomp je fiets band maar eens op , dan kan je de fietspomp ook bijna niet meer vast pakken.
dus als de lucht word samen geperst komt er wamte vrij.
alles wat warm word zet uit , ook de lucht , en bevat daardoor minder zuurstof.
minder zuurstof is dus minder vermogen of
meer zuurstof geeft meer vermogen omdat er ook meer brandstof bij gedaan kan worden.
gekoelde lucht is dus kwa volume kleiner dus je vulling word ook meer in de cilinder.
dus als je een turbo motor hebt is een IC een pre.
Antwoord
op een non-turbo gaat het geen extra vermogen geven

omdat bij een turbo motor de aangezogenlucht opgewarmt wordt door de hete turbo komt er minder zuurstof in de motor omdat warme lucht uitzet
daardoor worden er intercoolers gemonteerd om die opgewarmde lucht weer terug te koelen om zo met dezelfde druk meer zuurstof in de motor te krijgen

als je op een non-turbo een intercooler gaat monteren heb je de volgend nadelen

1: de weg van aangezogenlucht wordt veel langer en nauwer
2: de inlaatlucht kan zelfs te koud worden dat je gasklep bevriest

dus volgens mij heeft het meer nadelen als voordelen en dus op een non-turbo volgens mij alleen maar vermogensverlies
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
kaasie schreef:zorg bij een niet turbo voor een goede aanzuig van koude lucht.
daar heb je het meeste aan.
of gebruik een open filter.
Kaasie en Eric, bedankt voor de antwoorden!
Gaat bij het gebruik van zo'n openlucht filter het comfort omlaag?
Oftewel, meer motorlawaai te horen?

En gaat het gebruik van zo'n filter ook merkbaar meer vermogen opleveren?

Is er iemand met een foto van een gemonteerde openlucht filter
Ik verwacht dat er wel het e.e.a. aangepast moet worden om die te monteren...
Ferdinand Vroom - Volvo C70 2.4i 2006 - info@ferdinandvroom.nl
Antwoord
je hoeft alleen maar spul weg te halen.
en het filter erop te schroeven
Antwoord
Greenfilters (klopt de naam?), daar waren mensen hier nogal enthousiast over . T.o.v. K&N die ook wel OK zijn maar ook duurder.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
yep [size=18px]green filters[/size] :wink: Big Grin
Antwoord
Welk gasklephuis heb je gekregen? wat is de diameter? waar zit deze normaal op?

Ik ben zelf met een turbo project bezig en mis alleen nog de intercooler, gasklep en uitlaat.

Het inlaat spuitstuk komt van een 360i en is naar mijn weten indentiek aan die van de 740.

M vr gr Niels
Volvo 240 dl '90 414000 YK36BH ipd 25/22 gele koni's 4cm verlaagd<br />Volvo 245 turbo int. megasquirt project '84 312000 LG39LH RIP<br />Volvo 360 GLT '88&nbsp; TB33XF<br />Volvo 244 '79 B230F LPG ipd 25/22 bilsteins rondom 4cm verlaagd
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.984 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  Maten 245 intercooler. mikus 6 9.576 13 September 2015, 08:39
Laatste bericht: Karinsky
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.124 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Maximaal vermogen voor een J overdrive? Coenraad 0 1.896 24 February 2013, 12:06
Laatste bericht: Coenraad
  245 TIC met ruimtegebrek rond de ventilator/ radiator / intercooler - opstelling JohanW 12 10.573 8 April 2012, 20:17
Laatste bericht: JohanW
  Turbohoedje voor B21ET vs B21TIC Coenraad 5 5.180 27 February 2012, 14:25
Laatste bericht: BartMandersRacing
  Is het blok van de B21ET met met originele Intercooler anders dan een blok zonder IC? Vaan 5 6.507 14 September 2011, 13:43
Laatste bericht: 242-turbo
  intercooler bunne 28 18.840 8 February 2011, 12:31
Laatste bericht: patrick2wd
  Waar kan ik vinden wat voor blok er in mijn turbo ligt? 240Turbo84 14 10.620 20 December 2010, 23:59
Laatste bericht: mkbakker
  Intercooler inbouwen 240Turbo84 34 30.133 15 October 2010, 14:58
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)