Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kachel ratelt
Bij mij ratelt de kachel ook boven 0, dus daar kan het in mijn geval niet aan liggen...

Bertone schreef:Die van mijn 240 ratelt ook in stand 1 en 2. 3 doet ie wel goed. Is begonnen met deze koude periode en (misschien tegen beter weten in) ga ik er van uit dat het straks met normalere temperaturen weer over is. Het vervangen van deze ventilator is, als ik mij niet vergis een beste klus.
Antwoord
Nee die ratels hebben niks met de kou te maken, gewoon slijtage van het bovenste lagertje van de elektromotor (van de niet Airco-motor, die andere ken ik niet). In stand 3 wil de motor nog langer en beter draaien omdat-ie dan door z'n snelheid in het midden blijft tollen. Op lagere standen zwalkt de as (rotor) alle kanten op en raakt de stator.

Advies: vermijd snelheid 1.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
kan ie jaaaaren volhouden hoor, maar op een gegeven moment zul je er toch aan moeten geloven.
Pak een mooie dag in de zomer voor deze uitdagende klus.
Heb je mooi de tijd om je in te lezen :-)
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
asterix schreef:Moet je bij 1 met airco het hele dashboard eruit hebben? Heb laatst die van mij 'even' een ander in gezet (zonder airco) maar die paste er onder langs.

Het dashboard (oud type) in mijn 245DL heb ik in zijn geheel gedemonteerd. Het werd anders nogal een gepriegel om de motor eruit te halen. Bij de jongere modellen zou het makkelijker moeten gaan.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
Mijn kachelventilator ratelt enkel met remmen. Ik heb dan ook al tijden de drie nieuwe ophangrubbertjes thuis liggen. Moet alleen nog even moed verzamelen (en beter weer hebben)...
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Antwoord
Voorstoelen er even uitgooien en je kunt er nog redelijk bij ook! Bij airco-modellen hoeft het dash er echt niet uit.
Antwoord
prachtig om te lezen, ik heb er inmiddels handigheid EN plezier in gekregen. ochtendje werk. gemiddeld tikken de mensen bij mij tussen de 250-350 euro af. all-in!
Antwoord
Hoi Erik,

Mijn 245, net als mijn 4 vorige, doet dat ook altijd als het koud is, en dat al jaren. Het is de ventilator en niet de kachel, daar draait niets in. Gewoon niks aan doen, ik zet hem in standje 3 en dan is het zo over. Dit is de charme van een echte volvo!
Overigens heb ik zelf ook ooit de kachel vervangen (lekte) en dan krijg je inderdaad plaatjes en nachtmerrie's als hierboven....

Groetjes,

Chris
Antwoord
Bedankt Henri, ik ben zelf totaal niet technisch maar gelukkig heb ik iemand die dat voor mij kan doen. Alleen de kachelmotor er nog in en de auto is technisch 100%. Staat nu in bestelling bij vomd. Heb ook nog even gekeken bij scandcar maar die zijn 20% duurder voor hetzelfde merk. scandalig!
asterix schreef:Moet je bij 1 met airco het hele dashboard eruit hebben? Heb laatst die van mij 'even' een ander in gezet (zonder airco) maar die paste er onder langs.

En erik1970 mocht je het niet zien zitten wil ik het tegen enige vergoeding wel voor je doen.

groeten Henri
Antwoord
De 240 van mij doet het dus ook bij mooi weer. Volgens mijn zwager moest er een nieuwe kachelmotor in. Ik wil graag een auto die zo min mogelijk ratelt zeg maar. Dus daarom toch maar laten repareren.
chrisvhout schreef:Hoi Erik,

Mijn 245, net als mijn 4 vorige, doet dat ook altijd als het koud is, en dat al jaren. Het is de ventilator en niet de kachel, daar draait niets in. Gewoon niks aan doen, ik zet hem in standje 3 en dan is het zo over. Dit is de charme van een echte volvo!
Overigens heb ik zelf ook ooit de kachel vervangen (lekte) en dan krijg je inderdaad plaatjes en nachtmerrie's als hierboven....

Groetjes,

Chris
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kachel demontage handleiding paul mensch 9 5.590 10 December 2020, 10:43
Laatste bericht: ZoZo

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)