Berichten: 14
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2006
25 November 2020, 00:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 November 2020, 00:29 door paul mensch.)
Ben op zoek naar een stap voor stap instructie hoe ik de kachel van mijn 242 uit 1978
het beste kan demonteren ivm koelwaterlekkage.
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 14
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2006
Bedankt voor je reactie, die link heb ik gezien. Mijn kachel is helaas kompleet anders en ook geen airco dus ben nog steeds op zoek !
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volvo heeft daar zelf een aardig werkje over geschreven, het is werkplaatshandboek TP30282 Heater Unit, wel te vinden op www.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 14
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2006
(25 November 2020, 19:46)Marc1970 schreef: Volvo heeft daar zelf een aardig werkje over geschreven, het is werkplaatshandboek TP30282 Heater Unit, wel te vinden op www.
Marc bedankt, dit wat ik zocht !
Berichten: 111
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2007
30 November 2020, 16:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 November 2020, 16:25 door ZoZo.)
Lijkt allemaal moeilijker dan het is, stoelen eerst eruit halen, op zijn minst aan bestuurderskant werkt al veel gemakkelijker. Die Consoleplaat onder het bedienpaneel van de kachel eruit schroeven. En dan zie alles gelijk op zijn plaats zitten en wat los moet.
Dan met 2 kleine smalle neusgriptangetjes beide slangen zo kort mogelijk bij de kachel dichtknijpen.
https://www.toolnation.nl/stanley-0-84-8...gQEALw_wcB
Dan slangenklemmen los, wel klein bakje eronder om op te vangen... Het is één geheel, als de slangen, de stekker, bedienpaneel en de ophangbeugels los zijn dan til je alles in een keer er onder uit, bedienpaneel met kabels en thermostaat. Dan ander unit erin.
Als je dat een keer gedaan hebt vergeet je het nooit meer. Voor mij is de laatste keer meer dan 15 jaar terug... Zou het nu weer kunnen met een vinger in de neus zonder handleiding.
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
1 December 2020, 16:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 December 2020, 16:17 door skidje.)
(30 November 2020, 16:25)ZoZo schreef: Lijkt allemaal moeilijker dan het is.
Geldt dit ook voor combined units. (met of zonder Airco). Overweeg een keer de standaard kachel met schuifjes te vervangen met een combined unit met die drukknoppen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 111
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2007
Geen idee, die ken ik niet maar de oudere pre 1980 uitvoeringen zijn relatief simpel uit en in te bouwen.
Zoals eerder geschreven,haal de stoelen eruit (of je moet al heel erg klein zijn), is ook niet veel werk, paar bouten van de bodemplaat los en je tilt de stoelen zo eruit. Dan kun je languit gaan liggen, want je moet diep onder in het dashboard zijn om aan die slangen en ophang beugel te komen. Misschien ben ik een stijve hark, dat kan ook.
Maar wanneer je bij de oude modellen die console kap onder het kachel bedienpaneel verwijderd hebt, dan kun je bedienpaneel los schroeven, ophangbeugel van de firewall dan wel van de kachel schroeven, slangen afklemmen en loshalen, kachel aftappen en de hele handel, zoals thermostaat, kachel en bedienpaneel met kabels komt allemaal als 1 geheel eruit.
Dan omgekeerde weg andere of gerepareerde terugbouwen en beetje koelwater bijvullen en kappen terugplaatsen.
Ik heb het toen ook met handleiding gedaan en onderweg ervaren dat als je beetje kunt klussen heb je hem niet nodig en zonde om uit te printen.
Als hart onder de riem, simpel klusje hoef je niet bang voor te zijn.
Berichten: 14
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2006
5 December 2020, 23:29
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 December 2020, 23:31 door paul mensch.)
Hi ZOZO, zou mooi zijn als je in de buurt van Tilburg woont.........
Heb ondertussen een mooie kraan gekocht bij R&D Car Parts. Ziet er hetzelfde uit als de originele !
Berichten: 111
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2007
10 December 2020, 10:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 December 2020, 10:57 door ZoZo.)
(5 December 2020, 23:29)paul mensch schreef: Hi ZOZO, zou mooi zijn als je in de buurt van Tilburg woont.........
Heb ondertussen een mooie kraan gekocht bij R&D Car Parts. Ziet er hetzelfde uit als de originele !
Helaas, ik woon bijna aan het eind van de wereld in de Nederlandse bergen...
En nu mis ik net als toen de ruimte om het warm te doen. Toen heb ik het ook in deze maand zelfs op eerste kerstdag gedaan voor de deur op de parkeerplaats. Was in totaal binnen 3 á 4 uurtjes klaar. Met stoelen erin lig je helemaal klem te klooien om eraan te komen.
Dus het enige wat niet in de handleiding staat is haal de stoel(en) eruit en leg matrasje (stuk schuimrubber) op de bodem zodat je lekker languit en zacht kunt liggen en overzichtelijk kunt kijken. Althans ik heb toen na 10 minuten vloeken en wurmen die stoelen eruit gegooid, dan heb je alle ruimte en de rest wijst zich dan vanzelf uit. 1 stoel eruit is 4 bouten en 5 minuten werk. Dan kun je alles goed van onderen bekijken alles is heel goed toegankelijk. En dan zie je ook dat je de roosters en dashboardkastje niet hoeft te demonteren dan kun je alles van onderen doen.
Succes!