Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lpi ervaringen in C70 turbo-motoren
Dampgas op een 850 turbo is idd geen goed plan. Je komt namelijk gas te kort op vol vermogen, met andere woorden: je krijgt een veels te arm mengsel. Er zijn er al zat voor je geweest die op die manier de motor naar de gort hebben gereden omdat ze te zeikerig waren om wat meer te investeren en een goed LPi systeem in te bouwen. Het is jouw auto natuurlijk en jij moet doen wat je zelf het beste acht, maar dat is dit in ieder geval niet, of je moet graag motortjes willen wisselen.

Het wiel, ook bij een 850, is al rond en hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
Dirk342 schreef:Dampgas op een 850 turbo is idd geen goed plan. Je komt namelijk gas te kort op vol vermogen, met andere woorden: je krijgt een veels te arm mengsel. Er zijn er al zat voor je geweest die op die manier de motor naar de gort hebben gereden omdat ze te zeikerig waren om wat meer te investeren en een goed LPi systeem in te bouwen. Het is jouw auto natuurlijk en jij moet doen wat je zelf het beste acht, maar dat is dit in ieder geval niet, of je moet graag motortjes willen wisselen.

Het wiel, ook bij een 850, is al rond en hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden.

ugh. waarom zou je een te arm mengsel krijgen puur door dampgas? de juiste dampgasinstallatie kan aanzienlijk meer as leveren dan een lpi systeem met witte of bruine injectoren. Dan hoef je niet van die extreme beun oplossingen als een 6e lpi injector voor de gasklep etc toe te passen.

hoe goed een systeem werkt hangt voor het overgrote deel af van hoe het is ingeregeld. op het 850 forum hebben bar weinig mensen een breedband lambdasonde en kijken direct naar wat het mengsel doet. vertrouwen te veel er op dat de chip het oplost, nou, jammer, dat is niet zo.

het gaat niet om het wiel opnieuw uitvinden. het veel meer toepasselijke spreekwoord is: 'meerdere wegen leiden naar Rome'.

ik snap je bezorgdheid maar ik ben op dit moment nog niet overtuigd dat dampgas perse niet werkt met een t5. zeker als blijkt dat motoren door gebrek aan gas zijn stukgedraaid oid, zoiets is perfect te constateren met de juiste meetapperatuur. dat lpi mooier is snap ik maar het prijskaartje dat er aan hangt, het break even point moet wel ergens liggen waar het te bereiken is. geld uitgeven is het probleem niet, onnodig uitgeven wel.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Als ik het goed begrijp zijn motoren zonder hydraulische kleppenstoters gevoeliger voor gas?! Dus NA 2000.
Ik ga sowieso kopsmering laten plaatsen en wat sneller kleppen laten stellen. (Om de hoeveel km?)
Antwoord
Ik zal met niet mengen in de discussie over dampgas, want daar weet ik niet veel van. Maar je ziet toch best veel Amerikaanse klassiekers met een dikke V8 motor en LPG.

Wat betreft schade aan kleppen, er zijn verschillende aspecten. Ten eerste is de samenstelling van de uitlaatgassen op LPG iets anders. Ik meen iets zuurder, en sommige metalen worden daardoor eerder aangetast dan anderen. Ten tweede is de temperatuur van de uitlaatgassen anders. Zowel met benzine als met LPG is het inkomende mengsel (flink) kouder dan de buitenlucht doordat warmte onttrokken wordt tijdens het verdampen. Als je met een erg arm mengsel rijdt, heb je dus minder koelend effect, en zullen de uitlaatgassen iets heter worden. Ik kan me voorstellen dat dat niet bevoorderlijk is voor de levensduur van de kleppen.

De uitlaatklep wordt flink heet, en staat warmte af aan de cylinderkop. Ik kan me voorstellen dat als de klepspeling niet goed staat (te nauw?), de kleppen niet lang genoeg sluiten tussen twee uitlaatslagen, met op den duur schade tot gevolg.
Antwoord
Waarbij het afkoelende effect van verdampende lpg volledig teniet gedaan word doordat dit verdampt in de 'verdamper'. Terwijl bij lpi dit gebeurt in het inlaattraject. Dit is wel een significant verschil met hogere verbrandingstemperatuur tot gevolg. Te hoog? Wie het weet mag het zeggen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Heja Viking schreef:Ik kocht vorig jaar een C70 2.0 benzine turbo. (2002) (163Pk) de wagen had erg weinig km: 65 000. Omdat ik de bedoeling had/heb er lang van te genieten liet ik een nieuwe Lpi installatie inbouwen.
Nu hoorde ik onlangs va een Volvo-mechanicien dat deze motoren absoluut NIET op gas mogen rijden! Heeft iemand hier ervaringen over?

Onzin. Mijn vader heeft ook een 2.0 C70 eerste generatie (2000 of 2001) met LPi. Loopt als een zonnetje op LPG. Niks mis mee. Andere kennis van mij heeft lang een T5 gehad. Ook geen probleem op LPG.

Hij kocht de C70 met 100.000km overigens. Nu staat er 230.000km op zonder problemen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
WvR schreef:Ik zal met niet mengen in de discussie over dampgas, want daar weet ik niet veel van. Maar je ziet toch best veel Amerikaanse klassiekers met een dikke V8 motor en LPG.

Wat betreft schade aan kleppen, er zijn verschillende aspecten. Ten eerste is de samenstelling van de uitlaatgassen op LPG iets anders. Ik meen iets zuurder, en sommige metalen worden daardoor eerder aangetast dan anderen. Ten tweede is de temperatuur van de uitlaatgassen anders. Zowel met benzine als met LPG is het inkomende mengsel (flink) kouder dan de buitenlucht doordat warmte onttrokken wordt tijdens het verdampen. Als je met een erg arm mengsel rijdt, heb je dus minder koelend effect, en zullen de uitlaatgassen iets heter worden. Ik kan me voorstellen dat dat niet bevoorderlijk is voor de levensduur van de kleppen.

De uitlaatklep wordt flink heet, en staat warmte af aan de cylinderkop. Ik kan me voorstellen dat als de klepspeling niet goed staat (te nauw?), de kleppen niet lang genoeg sluiten tussen twee uitlaatslagen, met op den duur schade tot gevolg.

ik denk dat het effect van langzamer verbranden sterker is op de temp van de uitlaatkleppen dan een te arm mengsel. het koelende effect van lpi is zeker mooi.

lpg gaat echt langzaam branden wanneer het te rijk wordt gebruikt. langzaam branden, met een gewone gasinbouw al op ontstekingstiming voor het sneller brandende benzine = kleppen hel.

Van de samenstelling van de gassen weet ik niets, kan ook invloed hebben natuurlijk.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Ik weet wel dat lpg een erg "vette" brandstof is. Bij de grills van de kippenverkoopwagen zat er altijd veel vettige aanslag in de sproeiers bij lpg gebruik. Nu we op pure propaan grillen is dat verleden tijd.
Antwoord
Vaker de kleppen regelen besluit ik hieruit?!
Welke klepspelling dient er aan gehouden te worden,en om de hoeveel km (laten) stellen?
Alvast bedankt!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230FD ervaringen? Kogelman 6 3.381 7 August 2021, 16:20
Laatste bericht: Kogelman
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 6.096 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus
  Weber ervaringen? okkehel 26 23.069 23 August 2018, 23:06
Laatste bericht: Bostel
Star Begin van het einde? (turbo?) Hansepans 4 3.951 12 April 2018, 22:29
Laatste bericht: Hansepans
  Ervaringen met nieuwe AAV? Madman 10 11.608 23 September 2017, 18:54
Laatste bericht: Madman
  Luchtmassameter van AliExpress, ervaringen? henri84 3 3.996 8 September 2017, 13:20
Laatste bericht: aRjen.T
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 8.477 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  tuningspotentie 6 cilinder turbo jopie95 1 2.857 11 December 2016, 17:26
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo op B21A sam244 2 3.564 20 June 2016, 22:01
Laatste bericht: Marc1970
  blos lpg carb ervaringen? Jerry 2 3.249 17 April 2016, 22:54
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)