27 January 2007, 17:20
Funsdaf schreef:Weet zeker dat je meer van de grille weet dan ik, daar zal ik je niet in tegenspreken.
Maar de 260 GL van na 1981 zoals die van mij had 100% zeker de zwarte binnenkant, heb al meer van die uitvoeringen met die grille gezien. En ik heb van een Volvo dealer een zo'n gloednieuwe grille waarbij het artikelnr toch echt volgens de oude boeken die hij had bij mijn auto hoort.
Op je foto lijkt de 260 grille die je er hebt staan overigens net zwart van binnen i.p.v. chroom.
m.b.t. de 260 DL van na 1981, dat laat ik even in het midden, maar er heeft een hele tijd terug op dit forum een 260 DL van na 1981 gestaan met een volledig zwarte grille.
Er is toen ook het een en ander over geschreven, maar volgens mij was toch de conclusie dat de zwarte grille origineel was op de "uitgelkleede" DL versie.
Maar volgens mij zwerft er hier ook ergens iemand met een 260 DL rond?
Als we ons even beperken tot de Europese 260-modellen vanaf modeljaar 1981, kom ik tot de conclusie dat er slechts een type grille was van de 260: verchroomde rand/verchroomde spijlen (zoals op het overzichtsplaatje is bedoeld, maar niet zo goed te zien is).
Ik heb geen enkele fabrieksfoto gezien van een dergelijke 260 met zwarte spijlen. Ik sluit het niet uit dat een verchroomde rand met zwarte spijlen bij een 260 DL zou kunnen horen, want dit gold ook voor de DL-modellen van vóór 1981. Als iemand daar uitsluitsel over kan geven, dan is dat nieuws.
Een volledig zwarte grille voor de 260 DL? Dat lijkt me extreem onwaarschijnlijk. In die jaren werd een volledig zwarte grille juist gebruikt om de sportiviteit te benadrukken. De 240, 740 GLT en Turbo-modellen zijn daarom daar ook mee getooid.
Bij de 340-serie hadden de eenvoudigste modellen net als de 360 GLT een volledig zwarte grille (jaren '82 -'85). Maar omdat de meest simpele 240 uit die tijd al een verchroomde rand had, lijkt het me een bizar verhaal dat de 260 wÃl met zo'n grille zou zijn geleverd.
Het ligt veel meer voor de hand dat iemand een volledig zwarte grille op de kop heeft getikt voor zijn 260. Het is immers allemaal onderling uitwisselbaar.
Ben jij de eerste eigenaar van je 264 GL?