Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alle neuzen bijeen
Funsdaf schreef:Weet zeker dat je meer van de grille weet dan ik, daar zal ik je niet in tegenspreken.

Maar de 260 GL van na 1981 zoals die van mij had 100% zeker de zwarte binnenkant, heb al meer van die uitvoeringen met die grille gezien. En ik heb van een Volvo dealer een zo'n gloednieuwe grille waarbij het artikelnr toch echt volgens de oude boeken die hij had bij mijn auto hoort.
Op je foto lijkt de 260 grille die je er hebt staan overigens net zwart van binnen i.p.v. chroom.

m.b.t. de 260 DL van na 1981, dat laat ik even in het midden, maar er heeft een hele tijd terug op dit forum een 260 DL van na 1981 gestaan met een volledig zwarte grille.
Er is toen ook het een en ander over geschreven, maar volgens mij was toch de conclusie dat de zwarte grille origineel was op de "uitgelkleede" DL versie.
Maar volgens mij zwerft er hier ook ergens iemand met een 260 DL rond?

Als we ons even beperken tot de Europese 260-modellen vanaf modeljaar 1981, kom ik tot de conclusie dat er slechts een type grille was van de 260: verchroomde rand/verchroomde spijlen (zoals op het overzichtsplaatje is bedoeld, maar niet zo goed te zien is).

Ik heb geen enkele fabrieksfoto gezien van een dergelijke 260 met zwarte spijlen. Ik sluit het niet uit dat een verchroomde rand met zwarte spijlen bij een 260 DL zou kunnen horen, want dit gold ook voor de DL-modellen van vóór 1981. Als iemand daar uitsluitsel over kan geven, dan is dat nieuws.

Een volledig zwarte grille voor de 260 DL? Dat lijkt me extreem onwaarschijnlijk. In die jaren werd een volledig zwarte grille juist gebruikt om de sportiviteit te benadrukken. De 240, 740 GLT en Turbo-modellen zijn daarom daar ook mee getooid.
Bij de 340-serie hadden de eenvoudigste modellen net als de 360 GLT een volledig zwarte grille (jaren '82 -'85). Maar omdat de meest simpele 240 uit die tijd al een verchroomde rand had, lijkt het me een bizar verhaal dat de 260 wÃl met zo'n grille zou zijn geleverd.

Het ligt veel meer voor de hand dat iemand een volledig zwarte grille op de kop heeft getikt voor zijn 260. Het is immers allemaal onderling uitwisselbaar.

Ben jij de eerste eigenaar van je 264 GL?

med vänliga hälsningar,<br />Maurice<br />[Afbeelding: th_abba.jpg]
Antwoord
Funsdaf schreef:Zie ook mijn reactie in mijn "eigen" topic.
Nee ik ben niet de eerste eigenaar, de Volvo is 4 maanden ouder dan mij.

Over de rest van de details zoals de DL grille laat ik verder alles in het midden.

Maar de GL grille van mijn 264 is 100% origineel zoals deze hoort te zijn.
Ik heb dus ooit een nieuwe grille gekocht voor mijn Volvo (die ik er nog steeds op moet zetten)
De verkoper (oud Volvo dealer) dacht eerst ook dat ik een volledig chromen grille moest hebben voor de 250 (had hij ook liggen). Maar hij heeft het waar ik bij stond nog opgezocht, en er hoort echt een Zwart/chromen grille in.

Pin je niet te zeer vast op het feit dat fabrieken zich 100% aan de modelseries houden, zeker vroeger niet. Wat er op de plank ligt werdt er nog wel eens opgeschroefd.
Bij de Dafjes hebben ze daar ook een handje van gehad.
Het feit dat de Volvo's in Belgie en in Zweden werden gebouwd helpt daar ook aan mee.
Wellicht omdat mijn 264 uit belgie komt dat deze een zwarte grille heeft.

Wat betreft het 'gerommel' met onderdelen, kan er best een afwijking tussen zitten. Maar als je zegt dat het onderdeel officieel zo moet zijn , praat je niet even over een tijdelijke afwijking of zo. Ik blijf het verrassend vinden.
Tussen een Belgische en Zweedse Volvo zou eigenlijk niet zoveel verschil mogen zitten.
Dat jouw 264 in België is gemaakt is ook al iets nieuws voor me. Ik maar denken dat alle 260-modellen uit Kalmar kwamen. Die luxe fabriek, waar iedere auto door een clubje inelkaar wordt gezet met veel love and care zeg maar.
(Dus het eerste cijfertje ná de modeljaarletter van je chassisnummer is een '2'?)
Antwoord
Grappig, een Belgische 260. Weer iets geleerd.
Antwoord
Kan je bij de volgende foto, bovenaan of in de kantlijn zetten wat het is dan is het over een tijdje ook nog makkelijk terug te vinden.
Wel heel erg netjes zo. Op het volvo-forum heeft iemand ook eens zon schematje gemaakt met de 140 neuzen.

Zal het even opzoeken en posten.

bij deze:
geleend van Maurice Pierik misschien ook op dit forum actief?

[Afbeelding: th_140neuzen.jpg]

Er zijn drie soorten 'a', 'b', 'c', zie plaatje.
a1 tref je aan op alle 140'ers van modeljaren 67 t/m 70.
a2 (embleempje erbij) zit op de 140 Standaard en 145 Express van modeljaren 71 t/m 72.
b1 hoort op een 140 de Luxe van modeljaren 71 t/m 72.
b2 (met losse verstralers vóór de grille) op de 140 Grand Luxe van modeljaren 71 t/m 72.
b3 (met ingebouwde verstralers) op de 142 GT van modeljaren 71 t/m72.
c1 (geheel zwart) zit op een 140 Standaard/145 Express van modeljaren 73 t/m 74.
c2 (met grijze strepen boven en onder) op alle overige 140'ers van modeljaren 73 t/m 74.

(Standaard = L; de Luxe = DL; Grand Luxe = GL; 140 =142/144/145)
Antwoord
Hahaha... laat ik nu zelf Maurice Pierik zijn.
Sinds de verbouwing op deze site kon ik helaas niet meer onder mijn eigen account hier inloggen.
Bij Volvo-forum ben ik wel actief onder eigen naam.

Zoals anderen wel een beetje kunnen gokken probeer ik een en ander van de 140/160/240/260 in kaart te brengen.
Hiervoor heb ik mijn zogenaamde databeestje.

Dus ik ben er mee bezig om er wel wat van te maken.
Er volgt wel wat meer.... binnenkort kan dan iedereen zijn eigen Volvo terugspotten.

Misschien een idee voor de moderatoren om ervoor iets in te richten, bij wijze van databeestje.
Antwoord
Hahaha, dat wist ik niet Big Grin

Vorige keer ook al handig van je databeestje gebruik gemaakt. Ik heb het motorkaplogo inmiddels gekocht, binnenkort een keer monteren.

De indeling van de 140 serie vind ik wel overzichtelijker (het zijn er wel een stuk minder). Misschien wel handig om het ala a1, a2, ...b5, etc in te vullen.

Een subforum met documentatie zou zeker handig zijn. Dan een paar sticky treads erin met aandrijflijn, carosserie, interieur, extra's, tools en middelen...* Dan kan iedereen zijn gevonden/gescande zaken er in droppen. Zou heel makkelijk zijn en wellicht een hoop standaard vragen waar beginnelingen altijd mee worstelen oplossen.

* zo maar wat onderwerpen die me te binnen schoten.
Antwoord
Citaat:Bij de Amerikaanse modellen is het verhaal ingewikkelder.
Allereerst zijn daar de 244/245-modellen al vrij snel met de 260-DL neus geweest (versie A), en de 244/245GL/GLE modellen hebben veelal de versie B grille.
De GLT en Turbo modellen hebben de 262 C grille gevoerd.
De Amerikaanse 260-modellen zijn tot modeljaar 1981 parallel aan de Europese modellen (qua grille dan).
De Amerikaanse modellen behielden in de modeljaren 1981 t/m 1985 de vóór-1981-stijl.
Het gevolg is dat de grilles zoals afgebeeld in rij 4 NOOIT op een Amerikaanse 240/260 is te vinden.

Zeg, Maurice, hoe zit het met de grills waarvan het logo uit het midden zit, dus rechtsboven? Zit daar enige logica achter? Je ziet dat wel heel vaak bij oudere Amerikaanse modellen.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Hier wat neuzen op een rij:
140/160-serie (Europese modellen, de US-modellen wijken niet zo sterk hiervan af):
[Afbeelding: th_100neuzen.jpg]
240/260-serie (Europees):
[Afbeelding: th_200EUneuzen.jpg]
240/260-serie (USA):
[Afbeelding: th_200USneuzen.jpg]

@Erik:

De grille met logo uit het midden zie je relatief vaak bij de Amerikaanse modellen. De verklaring is niet zozeer uit logica, maar meer uit krenterigheid van Volvo. De Amerikaanse modellen 'deden' het langer met de oude neus, dus ook met de oude grilles.
De hoge '260' neuzen waren sowieso bijna gemeengoed op de USA-modellen, dus dan vind je veel varianten methet logo in de bovenhoek. Alleen de eenvoudige 260-grille (de DL) had het logo indertijd centraal.
Dus veel Amerikaanse GL en GLE modellen (240 en 260) hadden een verchroomde snuit met logo in de hoek.
En de Amerikaanse GLT en Turbo modellen hadden de grille die in Europa op de 262D zat. (logo in bovenhoek).
Antwoord
@ iedereen:
In mijn overzichtje heb ik bij de Amerikaanse neuzen de versie 'h1a' en 'h1w' staan. Alhoewel ik wel eens een fotootje heb gezien van een Volvo met zo'n neus, twijfel ik sterk aan de authenticiteit ervan. Persoonlijk denk ik dat de flatnose met dubbele lampen niet in USA is geleverd, en dat ipv deze er altijd een hoge grille tussen zat. Heeft iemand documentatie van deze auto's?

Ik heb het over de USA versies van de Volvo 244/245 DL van modeljaren 1978 en 1979.
Antwoord
Mooi hoor!, heb je ze allemaal in fotoshop overgetrokken oid?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Neuzen.... Boterbloem 10 7.780 20 February 2013, 11:55
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)