Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alle neuzen bijeen
Zoals her en der bekend heb ik thuis een groot beest, een databeest. Hierin houd ik allerlei -voor sommige mensen- ombegrijpelijke feitjes bij van de onvolprezen Volvo 140/160/240/260-serie.

Inmiddels heb ik alle 240/260-neuzen bijeen. De Amerikaanse neuzen staan er nog niet bij.... daar moet ik nog aan werken. Iets van fotomateriaal is hierbij ook handig.

Mocht je nog een Euro-neus missen, dan hoor ik het wel.

[Afbeelding: th_Volvoneuzen.jpg]

En omdat de voorgangers 140/160-serie niet mogen worden vergeten voeg ik nog wat compositietekeningen toe. Wel jas, ik gooi er nog wat 240/260 neuzen tegen aan. Met donker blauwe achtergrond zijn de US-neuzen. Verdere uitleg zal ik nog wel bedenken Wink
[Afbeelding: th_100neuzen.jpg]
[Afbeelding: th_200EUneuzen.jpg]
[Afbeelding: th_200USneuzen-1.jpg]

Mooi hè?
med vänliga hälsningar,<br />Maurice<br />[Afbeelding: th_abba.jpg]
Antwoord
Gaaf man. Knap stukje werk. De Amerikaanse neuzen mogen natuurlijk niet ontbreken. Maar dat komt vast nog wel. Zal wel een hoop tijd kosten om zoiets te maken.
Ik zie al een verkiezing van de Mooiste Neus aankomen.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Het is een beetje pielen mat photoshop natuurlijk....
De ellende zit 'm meer in het verzamelen van voldoende goede foto's. Daarnaast moet je alle neuzen letterlijk een beetje 'bijdraaien' zodat het weer past.
Dus als er mensen nog een mooi grote foto's van tamelijk laag gefotografeerde neuzen willen opsturen, dan vind ik dat wel tof.

Van de vierkant-koplampers heb ik helaas alleen brandende lampen, dus een fotootje hiervan met lampen uit is wel zo fijn.

De 140 en 164 neuzen wilde ik ook nog 'verzamelen', maar daarvan heb ik momenteeel echt te weinig beeldmateriaal omdat een beetje in elkaar te kunnen zetten. Dus... zet 'm op de foto!
Antwoord
Funsdaf schreef:Ziet er leuk uit hoor, volvo heeft toch heel wat verzonnen in de loopt der jaren.

2 dingentjes die met opvielen om het nog beter te maken:
1. De 260 DL neuzen staan er niet op.
2. De 2 260 neuzen linksboven staan er 2x in.

Korte uitleg bij de foto's:
Op rij 1 zie je alle neuzen van periode 1975-77: 240 (alle) + 260DL + 260GL/GLE (in de eerste jaren zijn de bumpers iets anders dan later, dus geen dubbelingen)
Op rij 2 en 3 zie je alle neuzen van periode 1978-1980:rij 2: 240 (ronde lamp) + 242GT + 240 (vierkant = DL/L Van) + 240 (rechthoek)
rij 3: 260DL + 260GL/GLE + 262C
Op rij 4 de neuzen van periode 1981-1985: 240 (flatnose) + 240GLT/Turbo (flatnose) + 240 (trapgevel) + 240GLT/Turbo (trapgevel) + 260 (alle)
Op rij 5 de neuzen van periode 1986-1993: 240 met verchroomde randen (DL/GL) + 240 helemaal zwart (Polar/GL/GLT) + 240GLE (als in NL geleverd).

Strikt formaal ontbreekt de neus van 240 GL Classic (verchroomde grille met meegespoten grillelijst)

Dus ik mis geen 260DL hoor.
Antwoord
[Afbeelding: p10100750rg.jpg]
Vitara
Antwoord
Funsdaf schreef:Zie nu inderdaad het verschil in de bunpers tussen rij 1 en rij 3

Maar klopt de grille van de 260 DL van rij 1 en rij 2 wel? hebben ze in die bouwjaren ook niet het logo uit het midden gehad net als de andere? Is deze grille er niet later ingezet? MAar die jaren weet ik wat minder vanaf.
Vraag me ook af of de 260 GL geen zwarte binnenkant had in die jaren?

m.b.t rij 4
In die jaren had de 260 zeker niet maar 1 type.
Het type dat jij er nu hebt staan is de GL grille (zoals op mijn 264 GL), Grijze rand, zwarte binnenkant.
De 260GLE had in die jaren een grijze rand en een grijze binnenkant.
En de 260 DL had een compleet zwarte grille.

Als je alleen naar de grille kijkt (en dus de bumpers even vergeet), dan zijn er van vóór de facelift van modeljaar 1981 drie typen grille van de 260-typen:

A) verchroomde rand, zwarte verticale spijlen, logo in het midden: dit is altijd een 262/264/265 DL (deze grille is anders dan de latere typen, want de diagonaal loopt van grillehoek tot hoek)
B) verchroomde rand, verchroomde verticale spijlen, logo in bovenhoek: dit is een 262/264/265 GL of 264/265 GLE
C) verchroomde rand, zwarte horizontale spijlen, logo in bovenhoek: dit is een 262 C

Vanaf modeljaar 1981 kwamen de slankere bumpers en meer afgeronde koplampen. Van dit type is slechts ÃÃn grille die bij de 260-modellen behoord: verchroomde rand, verchroomde verticale spijlen, logo in het midden. Dit geldt ook voor de DL en de 262 C.

Als jouw 264 een grille heeft met zwarte spijlen, dan is dit naar mijn weten niet origineel, maar een grille zoals deze op de meeste 240-modellen is geleverd in modeljaren 1983, 1984 en 1985.

Een volledig zwarte grille (hoge type) is beslist nooit op een 260 geweest. Deze grille behoort op een 240 GLT en 240 Turbo van modeljaren 1983 t/m 1985.

Bij de Amerikaanse modellen is het verhaal ingewikkelder.
Allereerst zijn daar de 244/245-modellen al vrij snel met de 260-DL neus geweest (versie A), en de 244/245GL/GLE modellen hebben veelal de versie B grille.
De GLT en Turbo modellen hebben de 262 C grille gevoerd.
De Amerikaanse 260-modellen zijn tot modeljaar 1981 parallel aan de Europese modellen (qua grille dan).
De Amerikaanse modellen behielden in de modeljaren 1981 t/m 1985 de vóór-1981-stijl.
Het gevolg is dat de grilles zoals afgebeeld in rij 4 NOOIT op een Amerikaanse 240/260 is te vinden.

Het is nogal een puzzel geweest, kan ik je vertellen.

Antwoord
Holowkregel schreef:[Afbeelding: p10100750rg.jpg]

Hahaha... deze neus is, vrees ik, uniek.
De grille is ouder dan de rest van de wagen.
Eh... bijzondere smaak met al die lampen en emblemen.
Antwoord
Hejsan! schreef:Op rij 5 de neuzen van periode 1986-1993: 240 met verchroomde randen (DL/GL) + 240 helemaal zwart (Polar/GL/GLT) + 240GLE (als in NL geleverd).

Heeft de Polar ooit een meegespoten voorspoiler gehad?

Antwoord
geestschrijver schreef:
Hejsan! schreef:Op rij 5 de neuzen van periode 1986-1993: 240 met verchroomde randen (DL/GL) + 240 helemaal zwart (Polar/GL/GLT) + 240GLE (als in NL geleverd).

Heeft de Polar ooit een meegespoten voorspoiler gehad?

Die van mij wel. Zie fotootjes rondom.
Ik ben er nog steeds niet achter waarom bepaalde modellen wÃl of niet een meegespoten spoiler hebben.
Het lijkt er op dat de laatste 2 jaren alle 240 een zwarte spoiler hadden, terwijl dat bij iets ouder modellen dat soms het geval lijkt te zijn bij een Polar (Italië) of DL (GL ook?). GLT's en modellen van vóór 1985 lijken altijd meegespoten spoilers te hebben -tenminste, áls ze een spoiler hebben.
Welnu, als je zuiver correct het aantal neuzen inclusief spoiler zou meenemen, dan werd de lijst zowat twee keer zo groot.
De diesel heeft zelfs een soort van halve onderlip gehad ipv spoiler.
Dus die spoilers zijn een beetje er voor de show bij. Lambdasond, GL, en dergelijke emblemen heb ik ook meestal maar weggelaten.

Antwoord
Hejsan! schreef:Lambdasond en dergelijke emblemen heb ik ook meestal maar weggelaten.

Ja, die heb ik er bij mij ook afgehaald...
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Neuzen.... Boterbloem 10 7.780 20 February 2013, 11:55
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)