Jan-Willem schreef:Zeker heeft dit er mee te maken.
De motor staat op rubbers en is dus nu elektrisch gescheiden van het chassis.
Misschien alleen nog de massa aan de klepdeksel zo'n dun flatkabeltje.
Deze kan de stroom niet leveren en wordt dan een weerstand.
De dynamo zit ook aan je blok, en moet via de plus als de min je accu laden.
Nu ontbreekt er zo'n dikke min kabel en gaat er ergens anders een laad/lekstroom lopen.
Vervang de kabel door een goede 16mm2 kabel, gewoon over je motorrubbers heen.
een kant aan je motor de andere aan je subframe en massa probleem opgelost.
Desnoods nog eentje van de Minpool aan je chassis..
Misschien zie je in je klokkenwinkel ook lampjes zwak branden !!!
Je stroomkring loopt een hoge weerstand op door de kapotte bekabeling.
Dus dit geeft ook aan waarom je zo'n lage laadstroom hebt..
Oja de laadspanning is een beetje meter afhankelijk.
Heb je een meter van de gamma kan hij minder of meer aangeven dan een treuRMS meter van fluke.
Houd gewoon 14Volt aan, 13,8 gaat ook nog goed maar lager echt niet.
15 Volt op een accu lijkt me ook weer wat veel dan zit je 3 volt boven de nominale spanning...
En houd het water bij wat in de accu zit, (gedemineraliseerd water)
Dynamo vervangen zal ik even mee wachten, vervang eerst de bekabeling.
Mijn broer had het zelfde 2 weken terug, bij hem was de massa vanaf de motor naar chassis los/afgebroken.
Dan wil de auto ook niet starten, de startstroom is op de startmotor onbelast 55Amp, dus belast vele malen hoger.
Dus door zo'n flut kabeltje aan je klepdeksel gaat er een enorme weerstand optreden.
Aanduwen lukt wel maar elektrisch starten niet.
Groeten Jan-Willem
Ik voel me genoodzaakt enkele nuanceringen aan te brengen
Als een kabel een stroom niet kan leveren zal hij doorsmelten, een weerstand was het sowieso al. De kabel zal dan warm/heet worden ipv alle stroom doorlaten. Dus: je accu kan niet voldoende bijladen.
Hoe de dynamo laadt maakt niets uit (via chassis of direct middels kabels), echter het is beter dit direct via kabels te doen omdat je dan een beter contact hebt dan via het chassis.
Nog een reden om rechtstreekse kabels te gebruiken: zo vermijd je lekstromen en aardlussen (stroom kan via meerdere wegen terug naar de minpool).
Vervang de minkabel dus, maar
niet via het subframe. Gewoon rechtstreeks van de dynamo naar de accu. En dan heb je nog 1 kabel van de accu (minpool) naar het chassis.
Het beste zou zijn om iedere verbruiker van een eigen massakabel te voorzien en deze allemaal op de minpool te monteren (sterverbinding). Dan heb je nooit last van lekstromen of aardlussen.
Accu spanning (vol) motor uit: 12 volt en een beetje.
motor aan stationair: 13,8 volt.
motor aan vanaf 1500 toeren: 14,4 volt.
Mag best een halve volt afwijken. Pas als de laadspanning richting de 16 gaat of onder de 13 duikt heb je een ander probleem
Gr 8)