7 July 2017, 14:35
Ja dat kan ook, precies wat het klepje doet bij stand II.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Wat is dit?
|
7 July 2017, 14:35
Ja dat kan ook, precies wat het klepje doet bij stand II.
12 July 2017, 21:57
Zo gezegd zo gedaan. De 2 slangen zijn aan elkaar gemaakt. Of eigenlijk nog simpeler, de 2 slangen zijn vervangen door 1 korte slang die het ene gaatje van de valve met de andere verbindt.
De benzinelucht is weg. Hoera. Alleen nu houdt de auto behoorlijk in als je volgas geeft, erg opvallend en structureel. (Deed hij voorheen ook wel eens maar lang niet zo als nu). Kan het zijn dat er nu iets anders niet goed afgesteld staat? Op de snelweg kan ik de 5e versnelling zo goed als niet gebruiken want daar kan je nauwelijks meer mee versnellen, pas vanaf 130kmh doet de 5 weer wat. Eigenlijk bij alle versnellingen gaat het bij volgas met tegenzin nu. Niet perse gestotter maar puur inhouden, alsof hij gewoon niet wil. Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Volvo 244 1986 B230A
13 July 2017, 18:54
Ik lees in het handboek dat marc1970 noemde dat de lengte van de slangen erg belangrijk zijn. Laat ik deze slang nou kort hebben geknipt om de 2 gaatjes van de valve met elkaar te verbinden. Zou dat de reden kunnen zijn dat hij nu zo beroerd rijdt? Zo ja, is dit te nog ergens te corrigeren? Of moet je gewoon weer de juiste lengte slangen terugplaatsen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Volvo 244 1986 B230A
De carburateur is denk ik ooit eens afgesteld met een hoop valse lucht door die slangen erbij. En als die slangen dicht zijn mist-ie een deel lucht. Of andersom maar de carburateur is nu hoogstwaarschijnlijk ontregeld.
Dus de CO afstellen zou voldoende moeten zijn. Maar je moet de uiteinden van de linkerslangen met elkaar verbinden, niet de openingen van de valve. Volgens mij, ik heb zo'n ding niet maar leek me logisch dat je permanent namaakt wat de klep in stand II doet.
20 July 2017, 21:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 July 2017, 21:42 door Arjen van Hattem.)
Hm, we krijgen de motor maar niet lekker afgesteld. Wat we tot nu toe geprobeerd hebben:
- langere slang tussen de 2 uiteinden (nog niet zo lang als in het TP handboek maar wel wat langer), dat maakte geen verschil. - de schroef op de carburateur en de schroef op het spruitstuk het e.e.a. aan gedraaid en geprobeerd. Dat maakte niets uit voor het inhouden, alleen het stationair ging wat omhoog en kwam het nadiesel probleem weer terug. - ontsteking wat verdraaid, dat zorgde voor verandering. Hij trok op een gegeven moment goed door, eigenlijk perfect. Alleen kregen we daar heel veel gepingel voor terug. We kunnen geen gulden middenweg vinden.. iemand nog een idee? missen we nog een schroefje ergens? Of weet iemand een adres in omgeving Zwolle die hier ontzettend veel verstand van heeft?
Volvo 244 1986 B230A
21 July 2017, 21:21
-"de 2 slangen zijn vervangen door 1 korte slang die het ene gaatje van de valve met de andere verbindt. " Dit gedeelte snap ik niet. De valve heeft 3 gaten, maar de hele valve wil je kwijt. Je hoeft dan alleen maar de twee slangen vanaf de carburateur van de valve af te halen en dicht te stoppen volgens mij.
Of je verbindt ze met elkaar, dat is wat de valve doet (als ie werkt zoals bedoeld). De valve is nu los van de motor en laat je desnoods hangen, die heeft nu geen enkele invloed meer op het lopen van de motor, of de slangen lang of kort zijn. Met de schroef aan de carb kan je marginaal CO stellen, zo goed als niks, die in het spruitstuk is de stationair stelschroef. CO afstellen doet men met een gereedschapje.
21 July 2017, 21:48
(21 July 2017, 21:21)Marc1970 schreef: -"de 2 slangen zijn vervangen door 1 korte slang die het ene gaatje van de valve met de andere verbindt. " Dit gedeelte snap ik niet. De valve heeft 3 gaten, maar de hele valve wil je kwijt. Je hoeft dan alleen maar de twee slangen vanaf de carburateur van de valve af te halen en dicht te stoppen volgens mij.Ik heb de slangen van de valve afgehaald en met elkaar verbonden. Zo zou het goed moeten zijn toch? Alleen dit merk je dus goed bij het rijden, volgas bij bepaalde (lage toerentallen tot 3000 rpm) is inhouden/tegenstribbelen. Als ik de slangen weer terug op de valve zet rijdt hij weer acceptabel. ![]() Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Volvo 244 1986 B230A
21 July 2017, 23:04
Welke slangen heb je doorverbonden? Die van de carburateur af komen of die naar onder auto gaat?
Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
21 July 2017, 23:05
(21 July 2017, 23:04)Arjan. schreef: Welke slangen heb je doorverbonden? Die van de carburateur af komen of die naar onder auto gaat?De slangen die van de carburateur afkomen. Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Volvo 244 1986 B230A
21 July 2017, 23:21
Ah, zo zou ik het ook doen met de slangen.
Ik denk dat de motor nu te rijk staat oftewel lucht te kort komt, CO te hoog. Met deze carburateur is CO afstellen redelijk makkelijk, zit een simpel schroefje onderin. Procedure staat in TP11740, D1 t/m D15. De percentages zijn leuk en aardig als je een CO meter hebt, maar je kan het ook redelijk op gehoor doen. Draai de CO omhoog (schroef omlaag) tot het echt ruim te rijk staat (toerental blijft stijgen tot een soort eindnivo), dan de CO weer verlagen tot je toerental ineens begint in te zakken. Dan nog een kwart tot een halve slag CO erbij voor het gemak. ALs je de hele CO afstelling kwijt bent, staat de basis-sproeierhoogte bij D35, 2,5 mm onder de venturi. Dat is een rijke afstelling.
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|