Topics: 16
20 June 2017, 09:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 June 2017, 11:17 door Arjen van Hattem.)
Hallo,
Over de periode van een jaar heb ik diverse monteurs gevraagd om eens te kijken naar een sterke benzine geur probleem. Er is zowat overal gekeken en geroken maar niets gevonden, wel erkend dat het probleem er is maar geen enkel nat spoor.
Nou ontdekte de laatste monteur een slang die in het midden onder de auto halverwege ophoudt, hier leek een benzine lucht uit te komen en dat leek een boel te verklaren. Waar deze slang uiteindelijk vandaan kwam is hier:
Mijn vraag is, wat is dit voor onderdeel?
Ik ben helemaal vergeten een foto van de slang onder de auto te maken, want ik gok dat die daar niet hoort.
Topics: 49
Kan het een niet aangesloten retourlading zijn?
Waar komt de andere kant vandaan?
Welk motor type hangt er in? Carb, injectie?
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Motor is B230A (Carburateur dus)
De andere kant van de slang komt uit halverwege onder de auto, zie hier een foto:
Mijn 142 heeft dat ook. Die heeft, dan wel SU carberateurs, per carburateur zon slangetje.
Haynes handboek zegt daarover: "outlet from float chamber (connection for hose to venting filter)"
Er zou wat damp uit kunnen komen maar ik heb nog nooit echt benzine geroken daar, minimaal. Het zou kunnen dat je vlotter kapot is of het veertje ervan krom ofzo waardoor er te veel in je vlotterkamer komt en overloopt via dat slangetje. Gokje.
(21 June 2017, 13:26)frox schreef: Mijn 142 heeft dat ook. Die heeft, dan wel SU carberateurs, per carburateur zon slangetje.
Haynes handboek zegt daarover: "outlet from float chamber (connection for hose to venting filter)"
Er zou wat damp uit kunnen komen maar ik heb nog nooit echt benzine geroken daar, minimaal. Het zou kunnen dat je vlotter kapot is of het veertje ervan krom ofzo waardoor er te veel in je vlotterkamer komt en overloopt via dat slangetje. Gokje.
Hm ja.. die slang is dus normaal onder de auto? Oké. Nou ja als je 80 rijdt (enkel met je raam open) ruik je gewoon sterk de benzine lucht. Zeker als je net even flink opgetrokken hebt. Met raam dicht ruik je niets.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Volvo 244 1986 B230A
Topics: 196
Tja, als ik de foto van het onderdeel op het schutbord bekijk, lijkt het daar ook flink te lekken ... [Of is dat water?]
Dat zou je denk ik ook eerder vanuit je open raam ruiken dan eventuele benzinelucht die bij je versnellingsbak onder je auto ontsnapt.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Dat is water inderdaad, zonder twijfel. Heb daar uiteraard ook aangeroken.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Volvo 244 1986 B230A
Topics: 82
21 June 2017, 22:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 June 2017, 22:40 door Marc1970.)
Dat is de 'warm start valve'. Een latere toevoeging om het starten van een hete motor op een hete dag te vergemakkelijken (denk Death Valley). Overbodig eigenlijk in Nederland, en start hoedanook prima met een beetje gas.
Het klepje ventileert benzinedampen tijdens motor-uit naar beneden. Tijdens motor-aan moet het klepje uiteraard weer sluiten want we willen de benzinedamp in de motor en niet onder de auto.
Dus, dop alles af of restaureer het in originele staat. Volvo TP11740 is het handboek, google maar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Bedankt voor de info allen, ik ga ermee aan de slag!
(21 June 2017, 22:39)Marc1970 schreef: Dat is de 'warm start valve'. Een latere toevoeging om het starten van een hete motor op een hete dag te vergemakkelijken (denk Death Valley). Overbodig eigenlijk in Nederland, en start hoedanook prima met een beetje gas.
Het klepje ventileert benzinedampen tijdens motor-uit naar beneden. Tijdens motor-aan moet het klepje uiteraard weer sluiten want we willen de benzinedamp in de motor en niet onder de auto.
Dus, dop alles af of restaureer het in originele staat. Volvo TP11740 is het handboek, google maar.
Maakt het nog uit of ik de linker 2 slangen (op de foto) in plaats van ze af te doppen met elkaar verbind ? Want dat is zoals het hoort te zijn als de motor loopt toch?