Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektronische ontsteking inbouwen
Mark244 schreef:Voor dat bedrag heb een setje waarmee je de oude verdeler ombouwt neem ik aan? Zou natuurlijk kunnen, alleen deze verdeler heeft dus speling op de as. Ik denk dat het dus goedkoper is om die andere verdeler in te bouwen, heb de bijbehorende module ook nog liggen.
voor een paar euri heb je er nw bronzen busjes inzitten..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Dat valt dan nog mee, had eigenlijk verwacht dat het wat prijziger zou gaan worden.

Wat ik me nog afvraag, aan de voorschakelweerstand zitten dus in totaal 3 draden, een blauwe voedingsdraad aan de ene kant, aan de andere kant zitten 2 bruine kabels. De ene gaat naar de bobine, maar waar de andere bruine draad naartoe gaat is me een groot raadsel. Ik zit er ook al aan te denken om de ontstekingsdelen uit de andere 240 te gaan gebruiken, daar zit een verdeler met een Hall-sensor in, en ook een andere bobine.
Antwoord
Nou de BL is de 12V aanvoerende draad, als de sleutel op II staat. Aan de andere kant vd weerstand komt er 9V uit, 1x BR naar de bobine. De andere BR komt vanaf de startmotor, die 12V krijgt als de sleutel op III staat. Deze BR draad gaat niet door de weerstand maar erlangs, en er gaat dus direct 12V naar de bobine.

In het elektrische handboek staan 2 schema's 1 voor de stroomloop tijdens starten, 1 tijdens rijden. Hier staat die tijdens het starten: http://www.vlvworld.com/indexframe.html?...on_2_3.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Toevallig heb ik gisteren nog een keer de spanning op de blauwe draad gemeten met het contact aan, toen stond er ineens wel 12V op. Ik weet inmiddels ook wat de bruine draad tijdens het starten doet, de multimeter kwam helaas niet verder dan 8-9V toen ik m'n zus liet starten. Deze draad kwam inderdaad bij de startmotor uit, bij een weerstandsmeting van de draad ook geen rare dingen tegen gekomen. De startmotor ging wel gewoon goed rond, maar ik heb de accu voor de zekerheid maar aan de lader geklemd...
Antwoord
Ja da's waar ook, tijdens het starten heb je natuurlijk een behoorlijke spanningsval. Waardoor er van de beloofde 12V vanaf de startmotor in het ideale geval meest iets van 10V overblijft.
Maar, de BL draad doet tenminste half de tijd wat-ie moet doen, gaat goed!

Als je een andere bobine wilt proberen, zou dit het best een 9V exemplaar zijn, daar staat dan iets van USE BALLAST RESISTOR op. Maar een 12V kan ook, dan vergeet je de hele voorschakelweerstand en zet je 12V vanaf de + pool op de bobine (niet vergeten eraf te halen anders wordt-ie gaar).

Slechte vonken is soms een gevolg van slechte bobines (ook van verkeerde contacthoek/puntjes-speling t.g.v. een rondzwabberende verdeleras trouwens).
Antwoord
Inmiddels was de accu volgens de lader zo'n 75% geladen, dus dat leek me goed genoeg. Accuspanning 12,6V. Startmotor ging natuurlijk een stuk sneller rond. Op aansluiting 15 van de bobine bij contact aan 12V, bij het starten ruim 9V. Zou dit goed genoeg moeten zijn? Slecht vonken gebeurde trouwens alleen met contactpunten (dus met die gare verdeler), met beide elektronische systemen die ik geprobeerd heb krijg ik helemaal geen vonk. Ook een paar verschillende bobines gebruikt, zonder resultaat.
Antwoord
Het Volvo boek over ontsteking is TP30432-2. Heb je de kabelboom met de GR en de BR hersteld? Meet over beide pinnen vd stekker, dat moet 950-1250 ohm zijn aan weerstand in de verdeler. Met die stekker los nog steeds, meet je pin 15 en 16 vd control unit, die moet 12V zijn met contact op II, en 31 moet geaard zijn.

En meet bij 15 op de bobine, die moet 'live' zijn. Maar aangezien je wel vonken hebt met de puntjes verdeler, zal het gedeelte naar de bobine wel werken. De zwakke puntjes-vonk zullen we dan aan de speling op de as toeschrijven.

In de elektronische verdelers, onder de rotor, zit een schijfje met 4 pootjes die langs voelers draait, daar moet 0,3 mm 'airgap' tussen zitten.

Heeft die motor wel eens gedraaid waar je bij was, trouwens?
Antwoord
Kabelboom naar verdeler is hersteld, de rest van de draden heb ik provisorisch verlengd, als alles werkt ga ik het natuurlijk nog goed afwerken. Weerstand in de kabels was overal (bijna) 0, dus daar zal het niet aan liggen. Ik heb 1 pootje wat verbogen, de rest kwam zo op het oog aardig bij de 0,3 mm in de buurt. Ik heb helaas geen voelermaat liggen. De weerstand van de verdeler is helaas oneindig, ik ben bang dat ik het probleem te pakken heb...

Ik heb de auto maandagmiddag de schuur binnen gereden. Distributieriem vervangen, daarna nog gestart, sloeg meteen aan en liep goed. Die zelfde avond nog een keer proberen te starten, auto leek aan te slaan maar toch `net niet`. Sindsdien zit er geen teken van leven meer in.
Antwoord
Jammer, de sensor in de verdelers lijkt stuk te zijn. Er zit een spoel in met twee contactjes (plaatje op vage site): http://www.pieseauto.ro/senzori-auto/alf...82080.html Je zou die spoel eens kunnen bekijken, staat ook in TP30432.

Dat 'net niet' meer starten zou misschien van een versprongen distributieriem kunnen komen, je zou de eerste niet zijn. Dat-ie warm nog wel en koud niet meer wilde.

De impulse sensor op ebay: http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-240-KOMB...58c619633f Skandix heeft hem ook, wordt een dure ontsteker: http://www.skandix.de/en/spare-parts/ele...e/1013410/
Antwoord
Ik had al zo'n vermoeden dat het 'm in die spoel zat.

Misschien morgen de goede V-snaren regelen, had de verkeerde dus de oude maar tijdelijk terug gelegd. Als ik de goede snaren monteer zal ik meteen de merktekens controleren, maar ik verwacht eigenlijk geen gekke dingen. De motor had al een paar uur niet meer gelopen, maar startte de eerste keer met nieuwe distributie meteen. Nadat de riem er op lag natuurlijk eerst een paar keer de motor met de hand ronddraaien, merktekens controleren, spanrol vastzetten en alles er omheen weer monteren.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zuigerbodemkoeling inbouwen Mark244 11 7.261 1 June 2020, 19:05
Laatste bericht: Mark244
  LPG inbouwen MacVolvo 3 3.881 6 July 2019, 02:05
Laatste bericht: MacVolvo
  Inbouwen cruise control UraniumFever 5 5.677 14 November 2017, 03:53
Laatste bericht: UraniumFever
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 7.212 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 4.039 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  [B200ET] Probleem met ontsteking of toch kop Dopski 7 5.881 21 April 2016, 22:45
Laatste bericht: Dopski
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.889 20 November 2015, 09:55
Laatste bericht: Marc1970
  motor 850 t5r inbouwen raymondvandermolen 10 9.939 6 April 2015, 19:56
Laatste bericht: Jambon
  ontsteking stuk - toevalligheid of meer aan de hand? Dinges 10 11.764 13 October 2014, 14:59
Laatste bericht: Dinges
  D24T(ic) inbouwen in 240 Scooby Doo 0 1.726 21 September 2014, 22:03
Laatste bericht: Scooby Doo

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)