Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
#11
Ja die gaten bij de schokdempers horen erbij. Je hebt ook nog gaten bij de motorkapscharnieren, en in de voorste wielkast, de naad van boven naar beneden. De kriksteunen mankeren ook wel eens wat. Erger is roest op de chassisbalken waar de 'vooras' er aan vast zit. De vooras zelf heeft ook vaak een gat middenonder.

Maar al die dingen zitten binnen bereik maar uit het zicht, voor elke doe-het-zelver te lassen dus. Goede voorschermen, die zijn schaars.

Een van mijn 144's heeft linksachter een Ate en rechts een Girling remklauw, no problemo.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
Marc1970 schreef:..Een van mijn 144's heeft linksachter een Ate en rechts een Girling remklauw, no problemo.
..ik ook sinds gisteren.. :wink:
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#13
Bedankt voor alle reacties!

Ik ben nog steeds voornemens om de auto zelf op te gaan lappen. Da's erg lastig met weinig kennis en ervaring, maar als ik me daar altijd door laat weerhouden leer ik het nooit. Ik denk dat áls ik het al moet leren de Volvo een uitermate goede leerschool is. Gisteren ben ik weer wat verder gegaan en heb weer het een en ander ontdekt. De to do lijst tot nu toe:

- Beide reservewielkuipen (wegslijpen en vervangen door vlak plaatstaal, delen die van buiten zichtbaar zijn repareren met plaatstaal)
- Kofferbakrand achter is gebobbeld door een oude schade (vlak hameren)
- Wielkasten achter binnen/schokbrekerplaat (nieuwe schokbrekerplaat kopen en inlassen)
- Wielranden achter (weet ik nog niet... ligt er aan of ik bredere wielkuipen ga maken met overfenders oid)
- Dorpels binnen en buitenkant (wegslijpen en gedeeltelijk vervangen)
- Bodemplaat achter bijrijdersstoel (kleine gaatjes, opvullen met plaatstaal, roest verwijderen)
- Bevestigingspunten scharnieren motorkap (motorkap demonteren, nieuwe plaatwerk inlassen en scharnieren opnieuw opbouwen)
- Rand onder de motorkap waar het rubber origineel op zit, net voor de paravan (wegslijpen)
- Voorruit sponning (schoonmaken en oplappen)
- Deuren, hoekje onderin + rotte plek boven slot (hoekje en gat repareren met plaatstaal)
- Remmen rondom (remmen van de reserveauto schroeven en kijken of die wÃl gangbaar zijn)

Wat ik nog moet controleren:
- Voorste schermen (Geen beweging in te krijgen... geen idee hoe dat ding los moet... Iemand een tip?)
- Voorste wielkasten (zie ik pas goed als de schermen weg zijn)
- Voorplaat (heeft wel wat plekken, schoonmaken en controleren op gaten)
- Bodem/chassisbalken (kan ik pas controleren als ik de auto hoger van de grond heb staan)
- Kriksteunen (als die slecht zijn upgraden naar krikpunten in de dorpels, rally-style)
- Vooras (wat beodelt Marc1970 hier precies mee?)

Marc1970 noemde al een aantal bekende punten...zijn er nog meer plekken die ik moet bekijken?

Verder ben ik ondertussen hard na aan het denken over de motorswap. Eigenlijk is het idee om de auto eerst hard te maken en asap rijdend en op kenteken te krijgen, zodat ik ergens naar toe kan rijden als ik hulp nodig heb en ik de auto makkelijk in- en uit de garage kan rijden (ik ben ook nog aan het verbouwen en heb de garage eigenlijk ook nodig als werkplaats), maar nu er zo veel shit aan de auto is twijfel ik of ik niet meteen rigoreuzere aanpassingen moet doen zodat ik nu geen moeite en geld verspil aan iets wat ik tóch weer aan ga passen. Dat hele verhaal van de achterste wielkuipen is niet meer relevant als ik toch een andere achteras en ophanging ga maken op een buizenframe...
Antwoord
#14
De zgn. vooras is de balk waar de motor op hangt, en de voorwielen aan zitten, zit met 4 grote bouten vast aan het chassis. Wat je zo aan plaatwerk noemt, is vrij weinig voor een 140, zeker als er nog geen beunlapwerk overheen zit is alles goed te doen. Je gaat zo gauw geen betere vinden.

Alles wegzagen en lekker lassen, behalve rond de voorruit dat is een volgens mij makkelijker om de reparatie zo klein mogelijk te houden. Liever met polyester of iets 'light'. Er komt een dikke laag ruitenkit achteraan.

Is de 140 wel de meest geschikte auto om mee te driften? De besturing is niet zo heel fijngevoelig, het stuur zou niet misstaan op de stoomboot.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
Marc1970 schreef:De zgn. vooras is de balk waar de motor op hangt, en de voorwielen aan zitten, zit met 4 grote bouten vast aan het chassis.

Die ga ik dan vanavond eens opzoeken en goed controleren, want dat zou wel een flinke setback kunnen zijn. Thanks voor de tip, dat is er een die je snel over het hoofd ziet, denk ik.

Citaat:Wat je zo aan plaatwerk noemt, is vrij weinig voor een 140, zeker als er nog geen beunlapwerk overheen zit is alles goed te doen. Je gaat zo gauw geen betere vinden.

Dat vind ik fijn om te horen. Ik dacht dat ik het weer gepresteerd had om een extreem slechte uit te zoeken.

Wel jammer dat de verkopers me verzekerden dat ie, afgezien van wat kleine plekjes, heel hard zou zijn.

Overigens is er linksvoor op het scherm (rond het knipperlicht) wel behoorlijk gebeund. Net als in de reservewielkuipen is de boel daar ooit gerepareerd met een lap lood en een centimeter plamuur (jezus!).

Citaat:Alles wegzagen en lekker lassen, behalve rond de voorruit dat is een volgens mij makkelijker om de reparatie zo klein mogelijk te houden. Liever met polyester of iets 'light'. Er komt een dikke laag ruitenkit achteraan.

Is het niet makkelijker om zo'n los voorruitframe te kopen en in te lassen (ik zou graag een link posten, maar dan word mijn post niet geplaatst)?
Als je die rand helemaal moet gaan repareren ben je úren lang zoet met het vouwen, kloppen en lassen van die rand. Als de rand grotendeels nog in goede staat is is dat nog te overwegen, maar wat ik nu in kan schatten is er weinig van over. De ruit ligt er ook al voor de helft los in, volgens mij omdat het door de roest uit elkaar gedrukt is.

Wat bedoel je precies met "Liever met polyester of iets 'light'"?

Citaat:Is de 140 wel de meest geschikte auto om mee te driften? De besturing is niet zo heel fijngevoelig, het stuur zou niet misstaan op de stoomboot.

Er zijn natuurlijk betere auto's om mee te driften (alles wat Duits of Japans en RWD is, eigenlijk), maar ik ben graag tegendraads. Ik droom al lang van een projectauto om om te bouwen naar drift/hoon auto en de Volvo voldeed aan alle eisen:

- Volvo (ik ben helemaal niet merkgebonden, maar heb wel altijd een zwak gehad voor Volvo en ben helemaal gek van Zweden)
- Licht (1100-nogwat kilo standaard? Lijkt me te doen om hem rond de 1100 kilo te houden met kooi)
- Origineel al RWD
- Groot, lomp en ziet er sloom uit, ergo een "sleeper"

Uiteindelijk is het de bedoeling dat er van de Volvo niet veel over blijft dan alleen de body. Onderhuids blijft er weinig van over Smile
Antwoord
#16
Ik weet welk frame je bedoelt, 265 euro. Zo op dat ene hoekje op de foto mankeert er weinig aan de voorruitrand, dat roestgat wordt veroorzaakt door de sierstrip die daar heen en weer ligt te rammelen. Er komt een hoop bruinigheid uit, maar de schade kan meevallen.
Dat de voorruit losliet kan van de uitgedroogde kit komen. Maar haal hem er eens uit dan weten we het.

Volvo's roesten ook, maar dan langer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#17
Gaaf project! 142 hebben ik en mijn broer ook tijd naar gekeken, maar kwamen een roestvrije 242 tegen dus toen zijn we daar maar mee verder gegaan (heel vervelend Tongue)

Ik weet niet of je al een idee hebt qua onderstel en het driften. Wellicht is het handig om er een 240 achteras onder te bouwen. Is weliswaar wat smaller, maar zijn er een stuk meer van en is vanuit Amerika ook veel meer voor te krijgen op het gebied van LSD's en lockers. Al zou ik zelf mijn diff gewoon vastlassen en versterken met platen als er puur mee gedrift wordt.
Qua stuuruitslag is een 140 niet ideaal, een 240 ook niet maar daar zijn nog ombouwsetjes voor gemaakt (en dus ook wel te koop).


Mocht je inspiratie nodig hebben voor wat je met een 142 kunt: http://volvolvo.nl/threads/16556-Volvo-142-B230-Turbo
De motorruimte van een 142 is nou eenmaal aanzienlijk kleiner dan een 240, maar hij heeft er toch een turbomotor in gebouwd. Ook heeft hij een M90 versnellingsbak geplaatst (sterkste volvo bakken die je voor net geld kunt kopen) en een 240 achteras geplaatst. wellicht leuk leesvoer voor tijdens je werk Big Grin
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#18
Marc1970 schreef:Ik weet welk frame je bedoelt, 265 euro. Zo op dat ene hoekje op de foto mankeert er weinig aan de voorruitrand, dat roestgat wordt veroorzaakt door de sierstrip die daar heen en weer ligt te rammelen. Er komt een hoop bruinigheid uit, maar de schade kan meevallen.
Dat de voorruit losliet kan van de uitgedroogde kit komen. Maar haal hem er eens uit dan weten we het.

Ja, die bedoel ik Smile Maar laten we dan maar hopen dat het mee valt met de schade. Misschien kan ik vanavond ook even de voorruit er uit pakken. Hoe zit die chrome sierstrip bevestigd? Is dat gewoon geklikt en moet ik gewoon wat lomper zijn om het los te trekken? Hopelijk breek ik de ruit niet per ongeluk, want de ruit van de reserve-auto is al stuk.

Citaat:Volvo's roesten ook, maar dan langer.

Hahaha, da's een goeie voor op een tegeltje Big Grin

Estoque schreef:Gaaf project! 142 hebben ik en mijn broer ook tijd naar gekeken, maar kwamen een roestvrije 242 tegen dus toen zijn we daar maar mee verder gegaan (heel vervelend Tongue)

Ik weet niet of je al een idee hebt qua onderstel en het driften. Wellicht is het handig om er een 240 achteras onder te bouwen. Is weliswaar wat smaller, maar zijn er een stuk meer van en is vanuit Amerika ook veel meer voor te krijgen op het gebied van LSD's en lockers. Al zou ik zelf mijn diff gewoon vastlassen en versterken met platen als er puur mee gedrift wordt.
Qua stuuruitslag is een 140 niet ideaal, een 240 ook niet maar daar zijn nog ombouwsetjes voor gemaakt (en dus ook wel te koop).

Ik weet nog niet wat ik ga doen. Het is waarschijnlijk het makkelijkste (en vooral goedkoopste) om onderdelen van andere Volvo's te recyclen, maar het lijkt me ook een leuke uitdaging om een hele andere auto te transplanteren...

Citaat:Mocht je inspiratie nodig hebben voor wat je met een 142 kunt: http://volvolvo.nl/threads/16556-Volvo-142-B230-Turbo
De motorruimte van een 142 is nou eenmaal aanzienlijk kleiner dan een 240, maar hij heeft er toch een turbomotor in gebouwd. Ook heeft hij een M90 versnellingsbak geplaatst (sterkste volvo bakken die je voor net geld kunt kopen) en een 240 achteras geplaatst. wellicht leuk leesvoer voor tijdens je werk Big Grin

Dat project ben ik al eerder op turbobricks tegen gekomen en is voor mij een beetje een lichtend voorbeeld van hoe het moet. Laag, clean en snel.

Dat zou inderdaad een goed voorbeeld zijn en een stuk makkelijker dan het wiel opnieuw uit te vinden, maar hoe gaaf zou het zijn als je de motorkap open doet en dan bijvoorbeeld "NISSAN" op de kop van een blok ziet staan, samen met een fijne GT30?
Antwoord
#19
Als je voor een 4-cilinder Nissan motor gaat, zou ik wel gaan voor een SR20 en niet voor de CA18, de SR20 is qua bouw en mogelijkheden veel potenter dan een CA18 (en als je een Almera vind waar hij in zit, hoeft het niet eens duur te zijn).
wanneer je liever een 6 cilinders nissan hebt, zou ik gaan voor de RB25 (oudere broertje van de RB26), die zijn een stuk goedkoper en hebben ook mogelijkheden genoeg.
Als geld geen rol speelt, dan een 1JZ GTE of 2JZ GTE van Toyota..
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#20
Ik heb voor de Volvo en mijn Mini 7 jaar lang een Impreza gehad (google op "Impreza Barracuda" voor plaatjes) die ik redelijk hard opgevoerd en aangepast heb, en ik ben altijd erg actief geweest in de Japanse auto wereld (ik ben lang ÃÃn van de members van Wangan Warriors geweest), dus ik ken mijn weg rond de Japanse blokken Smile

Een SR20 of RB25 zou mijn voorkeur ook hebben. Een CA18 word het sowieso niet omdat die niet zo betrouwbaar zijn. Een 1JZ of 2JZ zou leuk zijn, maar deze zijn te duur.

Ik zoek eigenlijk iets wat makkelijk is. En dan doel ik niet op de swap zelf, maar op het blok. Het moet niet zo'n probleemkind zijn als bijvoorbeeld het blok in mijn Mini (Peugeot N14), het moet redelijk eenvoudig aan te komen zijn (geen exotische shit die je moet importeren) en het moet relatief eenvoudig zijn qua onderhoud (dus geen rare ontwerpen waarbij je anderhalve dag aan het sleutelen bent om bijvoorbeeld de bougies te vervangen).
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 39 3.275 24 March 2025, 20:58
Laatste bericht: IVARIO
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.017 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 641 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 216.168 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.654 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 63.313 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.338 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 47.339 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.632 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.156 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)