Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
remklauw(en) gezocht: Girling Volvo 245 GL ongeventileerd voorzijde
Okee, ik heb de oto nog niet zo lang en sinds ik 'm heb al wel dingen gehad met de remmerij: pas dieper aangrijpen, sponzig, etc. 't Viel me niet gelijk op dat 't remmen minder werd, maar jullie verhalen lezend, realiseer ik me dat de tunnel al minder (betrouwbaar) begon te remmen. Extra handicap is dat degene die voor mij 't onderhoud deed 't handig vond om 't stekkertje van de remkrachtverdeler af te halen (dus ook geen lampje in dashboard) - pff. Belooft wat mbt wat me nog te wachten staat in de (nabije toekomst): differentieel lekt 'n btje (keerring vervangen), motorsteun is uitgezakt ((alledrie) vervangen), schokbrekers, cosmethiek * - zucht - *

Voor de aanbieders: ik neem ff contact met je op (via pb, telefoon)
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
Welnee joh, lekker laten lekken en bijvullen, en motorsteunen mogen best een beetje papperig zijn, zolang het oliefilter maar niet op de rechtersteun hangt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik heb ook nog een compleet remsysteem van de vooras liggen met leidingen en al,
Ligt alleen wel op texel
Antwoord
even een update voor de liefhebbers:
de klauwen die Paul me toestuurde waren helaas voor geventileerde schijven en gingen dus ongebruikt terug - wel bedankt nog voor het snelle reageren en hulp bij de vlotte levering (!).
Om te voorkomen nog zo'n avontuur te hebben, met het risico van de 'trammelant' van een ander, heb ik besloten de remmerij maar (zelf) te gaan reviseren. Iets wat ik elke handige knutselaar kan aanraden: zo ingewikkeld is het niet, al blijft 't een vies klusje en voor de kosten hoef je 't niet te laten. 'n Revisiesetje haal je zo voor een paar tientjes (bij EstateServices). Na de eerste klauw had ik al geleerd: met de gedemonteerde klauw even bij een wasstraat langs en de stoomcleaner erop - dat scheelt een hoop viezigheid (!).
Aldus de klauw rechtsvoor (die gesneuveld was) gedaan en daarvan ging de demontage van de zuigers vooral (iets te) soepel. De hele boel schoongemaakt en met nieuwe rubbers weer gemonteerd - overigens zonder de klauwhelften te hebben losgemaakt.
Uit veiligheid ook maar besloten linksvoor ook te doen - wie weet wanneer dat voor 't laatst was (al zag eea er recent uit) en dan is de hele voorkant iig 'in balans'. Voor ontluchten was geen tijd meer, dus ze zo achtergelaten voor de nacht. De volgende ochtend vonden we een flinke plas onder het linker voorwiel - superbalen, want dus ÃÃn van de cilinders te groot geworden om met de revisie druk te kunnen houden :'( Dan toch maar een gereviseerde klauw opgehaald bij ScandCar.
Deze keurig gemonteerd om bij het opnieuw ontluchten te constateren dat er niks wilde stromen door de klauw linksachter. (WTF?). Na controle van de remslang (was niet verstopt) en demontage van de klauw (natuurlijk brak de remleiding af omdat de nippel er niet meer overheen wilde draaien - net als bij de demontage van de klauw lv, grr) bleek (het kanaal onder) de ontluchtingsnippel verstopt (!). Nu ja, van de rubbers van deze klauw was (ook) weinig meer over, dus voor de klauwen achter ook maar een revisiesetje besteld en (voorlopig) la in topvorm teruggebracht. Ra ga ik ook nog wel doen, maar daar wacht ik nog even mee (op lekkerder weer).

Waarschijnlijk heeft de klauw la al een flinke tijd niks meer gedaan. Dat verklaart de wat verroeste schijf la, het scheef afslijten van de blokken vòòr en het vaag sponzig en diep remmen. Wel bijzonder dat men dit niet heeft geconstateerd bij de APK en men er bij de garage nix van vermeld heeft na het spoelen van de remolie (nog een reden om je young-/oldtimer vooral NIET bij de dealer te brengen (!)). Gelukkig is het remsysteem bedrijfszeker genoeg - onze veilige Volvo's toch!!

Inmiddels heb ik eea nog niet bijzonder goed ingereden (rijd niet zoveel met de tunnel) en hoop dat dat nog wel wat verbetert. 't Blijft nog een btje vaag in 't pedaal, al remt 'ie wel een stuk beter dan voorheen. De ('nieuwe') klauw lv werkt duidelijk 't best en blokkeert dan ook als eerste (bij noodstop). Blijf ik doorremmen, blokkeert rv uiteindelijk ook, dus 't systeem werkt prima. De schijf la glimt nu ook weer, dus die doet duidelijk weer mee.

Als ik in de eerste instantie het pedaal intrap, remt de tunnel licht om dan het pedaal te voelen zakken. Bij opnieuw trappen krijg ik al sneller druk en grijpen de remmen al hoger aan.
Denk je dat dit nog gaat verbeteren? Denk je dat hoofdremcilinder ook aan revisie/vervanging toe is?
Antwoord
hierbij nog wat fotokes van de verschillende operaties - beginnende bij de revisie rv (check de muk op de bodem van de cilinders: knap werk van de garage om hier ff verse olie doorheen te spoelen, grr!)
http://volvolvo.nl/attachment.php?attach...1421319666

Het eindresultaat ziet er al beter uit (lijkt wel professioneel, haha!):
http://volvolvo.nl/attachment.php?attach...1421319666

vervangen van de klauw lv (oud en nieuw):
http://volvolvo.nl/attachment.php?attach...1421319773

.. en het eindresultaat - nu maar hopen dat 'ie snel ook weer zwart wordt ;-):
http://volvolvo.nl/attachment.php?attach...1421319773

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
.. en ook van de situatie ra natuurlijk - eerst van halverwege de operatie:
http://volvolvo.nl/attachment.php?attach...1421320443

en het eindresultaat:
http://volvolvo.nl/attachment.php?attach...1421320443

sja .. hoe lang zouden die elkaar al niet geraakt hebben ..?
http://volvolvo.nl/attachment.php?attach...1421320555

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Die laatste schijf is alleen maar oppervlakteroest. Een wegzakkend pedaal is nooit goed, lekkage intern in de hrc of elders (de bodem vd hrc is vaak roestig/hobbelig, sloopt cupjes en niet meer te redden, jammer). Bij de APK hoort een rempedaal iets van 70 kg druk te weerstaan.

Grappige oortjes hebben die achterremmen, is een soort kreukzoneverlenging, daar horen ook twee plaatdelen bij de reservewielbakken bij.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Als ik in de eerste instantie het pedaal intrap, remt de tunnel licht om dan het pedaal te voelen zakken. Bij opnieuw trappen krijg ik al sneller druk en grijpen de remmen al hoger aan.
Waarschijnlijk zit er nog lucht in. Hoewel het, eenmaal op orde, een goed remsysteem is, is ontluchten een tijdrovend en precies klusje. Heb je de voorgeschreven volgorde aangehouden en de verschildrukschakelaar verwijderd? Het handigste is om een eezybleed te gebruiken.
Antwoord
ow, dat klinkt minder ernstig dan Marc's verhaal!

Maar dan: de voorgeschreven volgorde? Is dat die volgens de Vraagbaak van dhr Oving (die niet specifieker is dan systeem a: la, lv boven, rv boven en systeem b: ra, rv beneden (2x), lv beneden (2x)), of degene waar ik een complete schematische voorstelling zag met alle nippels genummerd en beschreven (xal 't plaatje ff opzoeken en posten). Ze beschreef ook het ontluchten van het systeem van de 164 (als ik me niet vergis).

Enneh .. die verschildrukschakelaar ..? Is dat het ding in de verdeler onder de stekker van het waarschuwingslampje? Wat ik daarvan in een (andere) post las, is dat dat v/a de 2-serie niet meer hoeft omdat ze zelfstellend zou zijn ..?
Antwoord
bijgaand 't fraaie plaatje van de ontluchtingsvolgorde

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo tool 9995078 Kistopwielen 2 168 21 April 2025, 14:45
Laatste bericht: Kistopwielen
  Lichtschakelaar gezocht henqui 2 180 14 February 2025, 21:37
Laatste bericht: henqui
  Titan velgen voor Volvo V70 Classic Pluk 0 126 20 December 2024, 22:51
Laatste bericht: Pluk
  LPG onderbouw uitlaatsteuen gezocht BartJu 5 335 16 December 2024, 19:37
Laatste bericht: BartJu
  schijnwerper Volvo 244DL Koen Vantomme 10 1.559 14 November 2024, 20:30
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 (1991-1993) afdeklijst voorruitrubber gydomatra 2 247 13 November 2024, 00:39
Laatste bericht: gydomatra
  15 of 16” Velgen V70 gezocht Peteships 2 268 3 November 2024, 23:06
Laatste bericht: Kogelman
  Gezocht trekhaak 240 sedan 240fun 2 234 22 October 2024, 22:06
Laatste bericht: Rob
  gezocht voorstoel 240 donker bruin henqui 0 241 9 October 2024, 00:05
Laatste bericht: henqui
  Slijpdelen Volvo 245 hun 0 203 8 September 2024, 20:32
Laatste bericht: hun

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)