Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achteras overbrenging
Dag

De oorspronkelijke automaat toerenteller zit nog in de auto, maar natuurlijk zal die nu met een vierbak niet de waarden aangeven als met de automaat erin en dat geld ook voor de kilometerteller. Ik zal zo dadelijk eens met een Tomtom rijden kijken wat die zegt hoe hard ik rijd. Zoals gezegd heb ik de indruk dat de motor meer toeren moet draaien dan daarvoor om (bijvoorbeeld) 100 te rijden. Als er iets mis is, zoals Marc opmerkt, zou het kunnen zijn dat er toch geen automaat achteras onder zit, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Moet nog ff zoeken waar het overbrengingsnummer precies zit en zal dat morgen bij daglicht zoeken. Zo dadelijk mer over wat Tomtom beweert. Ik ga ervan uit dat de overbrenging is zoals jullie beschrijven.
Antwoord
Rij je misschien met een slippende koppeling?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Nee de koppeling doet het prima. Heb zojuist met Tomtom gereden en de teller komt aardig over een met Tomtom. Bij 100 km Tomtom geeft de teller 96 km aan.
Rijd ik 100 km Tomtom dan draait de toerenteller 3200 toeren. Dat klinkt beter als wat ik eerder meldde (heb blijkbaar verkeerd genoteerd) maar toch vind ik 3200 toeren nog aan de hoge kant. Mogelijk maakt schakelbak meer herrie dan een automaat en klinkt het enkel alsof of de motor meer brult.

Ik zal toch eens moeten uitvissen wat voor achteras eronder zit.
En ja Edwin doorsparen voor een M410... die kost een aardige cent. Met drie studerende kinderen is bij ons de fin. crisis nog niet over. Dat is ook de reden dat ik graag belastingvrij rijd Wink
Antwoord
De toerenteller telt vanaf de bobine dus die geeft nog steeds dezelfde goede waardes, wat voor bak er ook achter hangt.

De km teller werkt vanaf de uitgaande as vd bak/aandrijfas en is dus gekoppeld aan de overbrenging in de achteras. Werk met een tandwieltje, als je er een 3,31:1 tandwieltje instopt klopt je teller weer (met de gebruikelijke afwijking naar boven ipv naar beneden zoals nu).
Bijvoorbeeld voor de 3,73:1 vd M410: http://www.cvi-automotive.se/en/articles...ratio-3731

De overbrenging staat op een koperen plaatje op de diff.huis, vooraan links of rechts.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dag, het blijkt wat er onder hoort, een een 3,31 achteras te zijn. Opvallend is wel dat de vierbak meer geluid maakt dan een automaat.
In mijn 245 zit onder de pook een dik stuk isolatieschuim. Hoort dat bij oudere modellen als een 164 ook zo? Of zit daar standaard niets tegen geluid?
Verder: in plaats van een aangepast tandwieltje kun je de tellerwijzer iets terugdraaien op zijn as.
Bij mijn 245 's heb ik dit ook gedaan, maar dan andersom, die geven standaard 8 tot 10 km teveel aan.

Groet.
Antwoord
Ja de handbakken vd 164 zijn niet zo geweldig ook al zijn ze gemaakt door Getrag. Is een ruisend geluid als versleten lagers? Knip een gat in een spons en steek dat onder de pookhoes en je lagerprobleem is voorbij. Althans, de overlast ervan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)