Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achteras overbrenging
#1
Dag

In mijn 164 heb ik de automaat verwisseld voor een schakelbak. De achteras die bij de automaat hoort heb ik laten zitten.
Op de snelweg geeft de teller bij 80 km per uur 3500 toeren aan en bij 100 km 4000 toeren. Is dat bij een schakelachteras ongeveer hetzelfde?
Ik heb de indruk dat de automaatachteras de motor met meer toeren doet draaien dan met een schakelachteras.
Ik kan deze wel verwisselen met de bij de schakelbak behorende achteras maar vraag me af of dit de moeite waard is.
Iemand een idee of er groot verschil is in prestatie?

Ik begrijp van deze website dat de soort as af te lezen is met een nummer op de achteras.
Een automaat achteras heeft volgens Haynes een ratio van 3.31 : 1
Van schakelachterassen wordt aangegeven dat deze in twee versies bestaat een met 3.54 :1 en 3.73 : 1 ratio.
(mogelijk zijn dit twee varianten i.v.m. met combinatie van een overdrive).
Ik kan me met deze getallen geen beeld schetsen of de verschillen in toeren groot zijn.
Dus zoals aangegeven of het de moeite waard is de bijbehorende achteras aan te brengen.

Grt,

Rin.
Antwoord
#2
Het is een verhoudingsgetal. De wielen draaien 3,31 rondje als de motor er 1 doet. Dus 3,73 is 13% lagere toeren. Dat scheelt zon 500 toeren. Een overdrive erbij nogeens 500-600.

oeps precies andersom dus; motor 3,31 en wielen 1.
Antwoord
#3
Bij een hoger overbrengingsgetal maakt hij toch juist meer toeren?
Antwoord
#4
Ja precies Jos. Het is precies andersom.
Ik ben van 4,10 naar 3,73 gegaan (geen idee hoeveel want heb geen toerenteller). Dat is minder toeren: 4,10 omwenteling vd uitgang vd bak is 1 wielomwenteling.
Dus als je nu zeker een 3,31 hebt: lekker zo laten!
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#5
Ik rij zo'n 3200 rpm bij 120 km/u .
En dat is met een M46 (OD) en een 3,31:1 as.
Dus met een 4-bak in combinatie met het koppel van een 6-cilinder moet je een zo lang mogelijke verhouding hebben.
Ik dacht dat de 3:31 as de langste was die verkrijgbaar is.

Of even doorsparen voor een M410...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#6
Er is ook nog een 3.15 as
Antwoord
#7
Je zal toch wel minder toeren draaien, zowel hand als auto hebben een 1:1 eindoverbrenging. Met de automaat draaide de motor 10-15% meer toeren voor dezelfde snelheid, dat zijn de verliezen in de koppelomvormer.

Maar 4000 rpm is wel erg veel voor zo'n grote motor om de 100 te halen, mijn B230F met 3,54:1 achteras maakt 3000 toeren voor die snelheid (in z'n 4), bij 4000 rpm gaat-ie 135 km/h. Ook mijn 144 zou bijna 120 rijden bij 4000 rpm. Daar klopt iets niet, hmmmm.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Hier een leuk webtooltje om met ratio's te spelen
http://www.boosttown.com/gearbox_differe...ulator.php
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#9
Zou je misschien een 4 cyl. toerenteller hebben? Als je 33% eraf trekt kom je op ca. 2350 rpm voor 80 km/h, dat lijkt me een stuk frisser voor een B30A.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
jos245 schreef:Er is ook nog een 3.15 as

...had ik moeten weten....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)