Topics: 5
Spoorverbreders moet je eigenlijk alleen doen, als allerlaatste redmiddel.
Misschien dat hulpveren achter een betere oplossing is ?
Dan zakt hij nooit zover in.
Topics: 32
2 Nivomat schokbrekers monteren, dan loopt hij niet meer aan..
VOLVO 945 2.3 i aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br /> ![[Afbeelding: cooltext34912265.gif]](http://img.photobucket.com/albums/v391/jautew/cooltext34912265.gif) <br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
weet je wel zeker dat er geen andere oorzaak kan zijn? Ook ik rij met 205/60/15 en heb geen problemen. Daarbij zijn mn veren behoorlijk vermoeid, dus de kleinste lading zorgt er al voor dat ie helemaal doorhangt.
Sowieso raar dat alleen de linkerkant aanloopt??
Topics: 52
Bedankt, allen, voor de reacties tot nu toe.
Ik ben - dat zal ondertussen wel bekend zijn - een relatieve leek op het technische vlak, maar er waren duidelijk sporen te zien op de binnenkant van de band en de binnenkant van de wielkast (ik weet niet eens of dat een woord is). Morgen zal ik eens onder de auto kruipen om te kijken hoeveel ruimte er werkelijk is. Als ik de auto opkrik, een assteun onder de as zet en dan weer laat zakken, dan zou ik toch moeten kunnen zien of de band de wielkast raakt? Of maak ik dan dingen kapot?
En wat zou een andere oorzaak kunnen zijn?
ET-waarde, wat is dat? Staat dat op de velg?
Maakt het werkelijk zoveel verschil met de druk op de as en dergelijke als ik twee van die dingen van 5 mm laat monteren? Nieuwe banden vind ik nogal een dure optie, ik heb ze net.
Die Nivomats, is dat van Volvo? Wat kost dat ongeveer?
Topics: 20
Ticcie schreef:Sowieso raar dat alleen de linkerkant aanloopt?? Zou dan eerst naar de uitlijning kijken. Als tijdelijke oplossing kan elk metaalbedrijf wel zo'n plaatje maken want ik denk niet dat je 5 mm nodig hebt. Ook heb ik wel wat rubbers voor je liggen die je achterveren wat hoger houden...
[img][/img]
Ik heb de looplamp er even bij gepakt. Als ik in de wielkast schijn, dan kan ik het spoor zien. Leg ik een liniaal langs de band en dan naar boven, naar die plek toe, dan zit er denk ik zo'n drie centimeter ruimte tussen. Ik neem aan dat het wiel wat schuiner gaat staan naarmate de auto dieper inveert, maar kan dit ooit drie centimeter schelen?
Nu is de reden dat ik naar Euromaster ging, zoals gezegd, dat twee van mijn banden steeds langzaam leegliepen. De linker achterband was daar een van. Als er minder lucht in een band zit, wordt hij platter, maar ook breder, lijkt me, en ik ontdekte pas dat die banden te zacht waren nadat ik een kilometer of zestig met de beladen caravan achter de beladen auto (fietsen op het dak, ook nog) had gereden. Kan het zijn dat de combinatie van sterk achteroverhangende auto en te zachte dus bredere achterband voor het aanlopen hebben gezorgd? Of is de band alleen breder waar hij de weg raakt?
Topics: 32
geestschrijver schreef:Bedankt, allen, voor de reacties tot nu toe.
Ik ben - dat zal ondertussen wel bekend zijn - een relatieve leek op het technische vlak, maar er waren duidelijk sporen te zien op de binnenkant van de band en de binnenkant van de wielkast (ik weet niet eens of dat een woord is). Morgen zal ik eens onder de auto kruipen om te kijken hoeveel ruimte er werkelijk is. Als ik de auto opkrik, een assteun onder de as zet en dan weer laat zakken, dan zou ik toch moeten kunnen zien of de band de wielkast raakt? Of maak ik dan dingen kapot?
En wat zou een andere oorzaak kunnen zijn?
ET-waarde, wat is dat? Staat dat op de velg?
Maakt het werkelijk zoveel verschil met de druk op de as en dergelijke als ik twee van die dingen van 5 mm laat monteren? Nieuwe banden vind ik nogal een dure optie, ik heb ze net.
Die Nivomats, is dat van Volvo? Wat kost dat ongeveer?
Een oorzaak kan zijn : redelijk vermoeide achterveren.
ET waarde, is de sfstand van het hart van de velg tov. de as (uiteiden)
Hoe lager de ET waarde des te meer staan de wielen naar buiten.
Met "spacers" zou ik niet gaan werken het veranderd de druk op je lagers en ook de levensduur van deze word ermee verkort.
Wat nivomats kosten, weet ik niet , maar het werkt wel.ik heb ze op mijn 945 en blijft mooi op constante hoogte ook met caravan. (effe googele)
Als je de opkrikt en een assteun eronder plaatst, krijg je dezelfde situatie als normaal, dus zal je nog weinig zien. Je zal hem daarom ook moeten belasten ( gooi iets van 300 KG achterin ofzo).
VOLVO 945 2.3 i aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br /> ![[Afbeelding: cooltext34912265.gif]](http://img.photobucket.com/albums/v391/jautew/cooltext34912265.gif) <br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
Een garagekrik heb ik niet... iemand in de buurt? Achteraf begrijp ik eigenlijk niet waarom ze bij Euromaster niet even hebben gekeken.
Wat ik trouwens nog wel even kwijt wilde: ik ben bij de Volvodealer (voorheen De Mijl, hij zit schuin tegenover Euromaster) wezen informeren naar die spoorverbreders, zoals aangeraden door de Euromeester. Met tegenzin, want ik ben in het verleden ronduit lomp behandeld daar, met mijn ouwe 240 waar niks aan te verdienen viel. Maar ik werd nu werkelijk heel erg netjes behandeld... niet dat ze me konden helpen maar de man zou nog wat rondbellen, wat waarschijnlijk ook weinig oplevert, maar het heeft er alle schijn van dat ze hun best doen. Er is nog hoop, dus!
Topics: 85
Ik keek eens goed naar de hele ophanging achter en wat mij verbaasde was dat de stang die de links-rechts beweging van de as moet verhinderen (panhardstang) schuin naar beneden loopt.
Hierdoor duwt deze de hele achteras iets naar rechts als de auto door z'n veren gaat, lijkt me. Men zou het zelfs wiskundig kunnen berekenen, en Volvo zal dat ook vast wel gedaan hebben, en geconcludeerd hebben dat het geen kwaad kan, zo'n kleine verschuiving van de achteras met standaard 185 banden.
Maar het zou kunnen verklaren waarom je 205 linkerband binnen tegen de wielkast loopt als je grootmoe's caravan erachter hangt. Dit kun je alleen simuleren door 10 zakken cement achterin te leggen.
En vermijden door grootmoe zelf achterin de caravan te zetten!
Marc
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Ik ben vanochtend even bij de garage langsgereden. De schokbrekers blijken een werking te hebben van zo'n 30%, wat dat precies wil zeggen weet ik niet maar het zou niet denderend zijn en toch genoeg voor de APK.
Hij adviseerde me om nieuwe schokbrekers en nieuwe hoofdveren te laten monteren en kwam met de volgende keuzes:
Nieuwe schokdempers (Monroe) en hoofdveren achter: 400 euro, inclusief montage.
Hetzelfde, maar dan met een hulpveerset: 550 euro.
En dan met een compressorkit: zo'n 1500 euro.
Wat denken jullie? Heb ik aan alleen de schokbrekers en veren genoeg?
|