Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen
Koppakking zelf is niet duur: https://www.estateservices.nl/koppakking...lring.html maar om er te komen is weer een hoop gedoe met bouten en moeren.

Vijf jaar zou een koppakking het wel uit houden minstens, als ie er goed op gezet is destijds.

Haal de dop van het kvs reservoir, en laat de motor draaien. Als er bubbels omhoog komen, is dat een duidelijk teken van lekke koppakking.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt Marc,

Net even gecheckt, geen bubbels in koelreservoir.
Ik zag overigens wel flink wat uitlaatgassen/damp ontsnappen, ik denk na de turbo vanaf motor gezien...
Of spruitstuk achterste deel aan motor zijde. 
Met vriendelijke groet.
Antwoord
Uitlaatgas/damp hoort door de uitlaat te gaan, dat is wel zo netjes. Lekkend koelwater is meest vloeibaar, behalve wanneer het op een hete uitlaat druppelt.

Nog maar s goed kijken daar. Het kijkt makkelijker als die kant van de motor schoon is. De uitlaat wil nog wel s losjes vast zitten aan de turbo, waarschijnlijk zit ie met 3 moeren vast en zit (zat) er een pakkinkje tussen. De pijp naar beneden hoort vast te zitten aan het koppelingshuis, omdat ie anders telkens losraakt door het bewegen van de uitlaat.
Er zit ook nog wel s een barstje in het (gietijzeren) uitlaatspruitstuk.
Tenslotte kan de pakking van cil.kop naar spruitstuk eruit geblazen zijn, dat hoor je meest ook wel knetteren.

Koelwater kan tussen de kop en het blok vandaan lekken, of uit één van de pluggen in de kop, of uit één van de pluggen in het blok. Meest zie je er niks van omdat het via de dikke laag olie/stof-koek naar beneden valt.
OP een schone ondergrond zie je na een tijdje witte kristallen verschijnen, dat is de droogrest van kvs.

Het bruin worden van de kvs zou nog van roest kunnen zijn, dan kan je de hele koeling aftappen (zit een kraantje onderaan het blok) en doorspoelen met de tuinslang.
Antwoord
Bedankt Marc?

Ik ga misschien deze raamlijsten bestellen.
Moet ik ook die klemmetjes meebestellen?

https://www.estateservices.nl/volvo-carr...volvo.html
Antwoord
Die lijsten nog niet in mijn handen gehad maar als zij zeggen dat die clipjes makkelijk breken geloof ik dat zo. Alle clipjes en klemmetjes breken gemakkelijk na 30 jaar.

AL wat wijzer geworden van de wonderlijke wegen van het koelwater?
Antwoord
Hoi Marc,

Iedere keer als ik koelvloeistof bijvul zakt het tot een bepaalde hoogte, maar niet verder dan dat, zo het lijkt.
Doet me vermoeden dat een teveel aan koelvloeistof wordt afgevoerd, kan dat?
Ik kan het minimum en maximum aan buitenkant tankje niet meer zien.
Zie aan binnenkant tankje dat het niveau niet verder zakt.

Mvg.

Mark
Antwoord
Dan gok ik dat het tankje lekt of de aansluiting. Mijn 940 lekt daar ook ergens, vloeistofniveau blijft consequent net op de bodem van het tankje hangen. Ik vul het tankje hooguit tot MIN anders moeten ze er altijd wat van zeggen bij de APK, de rest raakt ie toch kwijt. Ik word er niet warm of koud van, haha.
Antwoord
Vanmorgen naar de apk keuring geweest, helaas afgekeurd.
De volgende punten kwamen naar boven:

Kenteken verlichten 1 lampje defect.
Lamp rechtsvoor (buitenste) heeft te weinig licht opbrengst.
Remslang rechtsvoor vertoont scheurtjes.
Lek in uitlaat in demper voor einddemper.
Handrem werkt niet voldoende. (Kabel mantel doorgeroest, misschien remschoenen in trommel versleten of kabel afstellen. Al weet ik niet hoe)
Oh, ik zie net deze handleiding, even kijken of ik daarmee geholpen benSmile
https://www.matthewsvolvosite.com/parkin...djustment/
Slangklem op brandstofleiding los geroest.
Antwoord
Handrem afstellen: asbak+kapje aan de achterkant van de middenconsole tussen de voorstoelen verwijderen (vanaf de achterbank benaderen, dan zie je achter in dat gat een grote moer die je kunt draaien om de handrem af te stellen.
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
Goedemorgen,

Ja dat is gelukt.
Alleen brak de rechter kabel (was al slecht, heb nieuwe besteld) bij gebruik.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen Latten 4 2.723 1 April 2022, 17:01
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen en jullie mening over mijn aan te schaffen 245 Bacchus 35 22.987 23 December 2021, 18:36
Laatste bericht: Kogelman
  even voorstellen Tjalling 0 1.824 20 May 2018, 11:49
Laatste bericht: Tjalling
  Voorstellen jos380se 0 2.689 1 November 2016, 23:35
Laatste bericht: jos380se
  ff voorstellen shailo 1 3.328 23 July 2015, 22:18
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  FF voorstellen RM 6 5.366 23 September 2010, 07:12
Laatste bericht: RM
  uit Argentinië, even voorstellen, en een vraag pepijnb 8 10.614 16 May 2010, 23:08
Laatste bericht: Marc1970
  Geimporteerde 240 voorstellen 240estate 35 19.350 28 September 2009, 16:32
Laatste bericht: Hejsan!
  Nieuw hier.. effe voorstellen!? Harm 27 14.617 5 June 2009, 23:14
Laatste bericht: Black Moose
  Toch maar eens voorstellen! met vraag over 740 ArjanV 4 4.481 2 March 2009, 10:09
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)