Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen
Dag allemaal,

Vandaag is de koppeling een stuk dichterbij vervangen gekomen.
Ik moest voor nood een Saab 9-3 2.0 Turbo uit 2000 naar een andere plaats slepen.
Qua afstand viel het wel mee, denk een km of 8.

Nu als ik een stijgende weg op rij of even wat meer gas geef, de toeren toenemen maar de snelheid niet.

Nu maar even uitzoeken wat ik allemaal nodig heb om de koppeling te vervangen, low budget.
Sowieso deze denk ik...:

https://www.rendcarparts.nl/volvo/onderd...D3520553SA

Of

https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o...Code=11055

Of

https://www.mister-auto.nl/aanbiedingen/...0-449-001/

En dan nog zien te monteren...
Zijn er van die (Volvo) sleuteldagen met misschien een brug voorhanden...?

Met vriendelijke groet.
Antwoord
Voor 940 met bak M46 ja. ALs je geluk hebt kom je met alleen de frictieplaat ook een heel eind. Met de zoefzoef leveringstijden van tegenwoordig kan je eerst het geheel bekijken en dan pas bestellen wat je nodig hebt, en de volgende dag alles er in zetten.
Kijk voor de zekerheid of je nog stelruimte op de koppelingskabel over hebt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hoi Marc,

Ik heb begrepen dat ik de M46 bak heb, met zo'n overdrive knopje op de pook.
Helaas heb ik niet de kennis van koppeling om ter plekke te zien wat vervangen moet worden.
Koppelingskabel zou ik nog kunnen checken, als ik weet waar die te vinden en stellenSmile

Hoe lang doe je er gemiddeld over om een koppeling te vervangen? Op assteuntjes en of oprijbokken?
En wanneer heb je tijd Smile Smile

Met vriendelijke groet.
Antwoord
Waarschijnlijk heeft je 940 een zelfstellende hydraulische koppeling, bedenk ik nu.

Een goeie tijd is een windstille droge dag of twee. Ik heb ooit de voorkant op oprijbokken gezet en de motor opgehangen aan een houten balk over de voorschermen. Zet de bak in een versnelling. Dan haal je de bak los van de pook, de elektra en de aandrijfas (voorste deel uit het achterste deel schuiven, markeer hoe ze in elkaar staken), koppelingscilinder uit kopp.huis. Startmotor ophangen aan een spanbandje of zo.
Dan heb je nog 8 dikke bouten te gaan die het kopp.huis aan de motor houden, voor de verste heb je een stuk of 4 verlengstukken aan je ratel nodig.

Dan stapel je een hoop plankjes bij wijze van glijbaan onder de bak, en trek je m van z'n paspennen en uit de koppelingsplaat, dat is 10-15 cm achterwaarts. Dan een of twee krikken en kant voor kant laat je de bak op de grond zakken en sleept m opzij. Wat je dan ziet is de drukgroep!

Aha ik vergat de draagbalk van de bak, die zit lelijk in de weg. Je lost de bak van de balk (rubber blok) en die balk haal je eraf. Dat ding er weer onder wurmen is behoorlijk duwen en persen want je moet dat rubber blok een beetje in elkaar drukken voor alle bouten in hun gaten willen.
Antwoord
(7 January 2022, 23:38)940 station 1992 schreef: Hoi Marc,

Ik heb begrepen dat ik de M46 bak heb, met zo'n overdrive knopje op de pook.
Helaas heb ik niet de kennis van koppeling om ter plekke te zien wat vervangen moet worden.
Koppelingskabel zou ik nog kunnen checken, als ik weet waar die te vinden en stellenSmile

Hoe lang doe je er gemiddeld over om een koppeling te vervangen? Op assteuntjes en of oprijbokken?
En wanneer heb je tijd Smile Smile

Met vriendelijke groet.

Jouw link naar R&D werkt niet.

Die koppelingsets lijken ook het druklager te leveren, dus dat ziet er goed uit.
Bij R&D vind ik deze incl. druklager. Ziet ernaar uit dat Volvo deze koppeling zo'n beetje eeuwig plaatste gezien de uitwisselbaarheid met M45 t/m M47 i.c.m. modellen 240 t/m 960.
Belangrijk is dat je de koppeling tijdens montage goed centreert. Dat kan m.b.v. een centreertooltje of een oude steekas van de bak.

Als je aan de vork van de koppeling voelt (onder de auto), dan moet er wat vrije speling op zitten (mits kabelbediend). Is dat niet het geval, kijk dan eerst of dat te stellen valt. Pas als dat niet lukt ga je voor een nieuwe koppeling. Het is nl. best wel wat werk. Als het een hydraulisch bediende koppeling is: werkt dat nog allemaal goed?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
Praatje met plaatje: https://www.saris4x4.nl/koppeling-en-dru...vervangen/

IN het kopp.huis blijven als het goed is de ontkoppelarm en het druklager hangen, die moet je ook ff goed bekijken op slijtage vooral op het draaipunt (beetje vet voor de moeite).

De drukgroep klemt de koppelingsplaat tegen het vliegwiel, da's alles. Zes boutjes geleidelijk eruit draaien en het ding komt er af en de plaat valt op de grond. Dan zie je een vliegwiel, met middenin een kogellager dat heet toplager. Straks moet je de as van de bak weer door de plaat heen in het toplager frotten.

Vliegwiel en drukgroep hebben beide allerlei groeven als een ouwe LP, blauwe hitteplekken en zelfs barstjes van het harde en hete werk wat ze iedere keer doen, de draaikracht vd motor geleidelijk overbrengen op de koppelingsplaat. Ondiepe barstjes ter dikte van een haar en radiaal (van binnen naar buiten) heb ik me nooit druk om gemaakt. Ondiepe groeven, die niet veroorzaakt zijn door de klinknagels in de plaat, ook niet.
De drukgroep bevat een straffe schotelveer en die heeft 'vingers' waar het druklager tegen loopt, die moeten nog lekker dik zijn.
ALs vliegwiel en drukgroep te slecht zijn, laat je het vliegwiel afdraaien en koop je een complete koppelingsset.

ALles er weer op, de plaat moet keurig in de midden (om de as vd bak erdoor te krijgen) daar is een speciale paspen voor maar met een handige duim kom je een heel eind.
Er zijn aandraaimomenten voor diverse bouten maar die kan ik ff niet vinden. Geef het toplager wat extra lagervet (stofafdichting eraf wippen), smeer wat molyvet op de glijbuis van het druklager en voor de rest moet alles 100% vetvrij zijn/blijven.

Heel gedoe dus! Maar leuk verhaal voor later.

Je moet de bak dus weer lijnrecht voor het gat vd plaat en toplager krijgen en dan naar voren schuiven. ALs de 22 splines (kartels, groeven) van de 'ingaande as' niet in lijn staan met die van de plaat, gaat ie er niet lekker in (en dit is toch al veruit het lastigste moment van de hele operatie). Dan kan je de 'uitgaande as' vd bak wat verdraaien en als de bak in een versnelling staat, daarmee ook de 'ingaande'. Vandaar.

De M46 is een lelijk zwaar en lang beest van een bak, maar ik denk nog net tilbaar, voor de tijd van de arbonormen. En als je t goed doet, til je eigenlijk niks.

Laatste hint: haal de plus van de accu af bij alles wat je met de startmotor onderneemt want kortsluiting met 400A is kort en heftig.
Antwoord
(8 January 2022, 17:41)Marc1970 schreef: Laatste hint: haal de plus van de accu af bij alles wat je met de startmotor onderneemt want kortsluiting met 400A is kort en heftig.

Min, niet plus.
Altijd eerst de min van de accu loshaen en, indien nodig, pas daarna de plus. Misschien klinkt dit wat overdreven, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Elektrisch gezien maakt het helemaal niets uit of je de plus of min los haalt, de stroomkring is in beide gevallen onderbroken. Maar... mocht je tijdens het losmaken van de accupool per ongeluk met je sleutel iets geleidends van de auto aanraken, dan zit je met dezelfde grote kortsluiting als die sleutel op de pluspool zit.

Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat als je begint met de minpool dergelijke ongelukken onmogelijk zijn (of je moet het presteren om met een sleutel direct de min- en pluspool te overbruggen).

PS: let wel: mocht je ooit werken aan een van die auto's die het chassis aan de pluspool hebben, dan begin je dus juist wel met de plus. Maar er zijn niet zoveel auto's die dat zo tegendraads hebben (en dan waarschijnlijk vooral Engelse).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
Bedankt weer allen voor de reacties.
Ik denk dat ik de koppeling in het voorjaar eens ga aanpakken.

Tevens andere vraag:
Ik moet regelmatig koelvloeistof bijvullen, nog even ondervinden of en waar het ergens lekt.
Ik zie dan dat de kleur van de koelvloeistof gewoon bruin is, beetje als lichte kleur chocomelk.
Moet toch roze zijn?
Geen olie.

Enig idee wat hiervan de oorzaak is?
Verstandig dit eens te gaan vervangen denk ik zoSmile

Met vriendelijke groet.
Antwoord
Bruin is geen goede kleur voor kvs, het zou zomaar kunnen dat je koelvloeistof uit de uitlaat verdwijnt (ruikt een beetje zoetig, witte rook die niet weggaat ook als de motor warm is). Of te wel de koppakking is een beetje (of helemaal) lek.
Antwoord
Oei, dat is minder.
De koppakking is al eens vervangen en kop gevlakt,  denk 5 jaar geleden.
Hoe komt het dan aan de bruine kleur?

Met vriendelijke groet.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen Latten 4 2.033 1 April 2022, 17:01
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen en jullie mening over mijn aan te schaffen 245 Bacchus 35 18.097 23 December 2021, 18:36
Laatste bericht: Kogelman
  even voorstellen Tjalling 0 1.599 20 May 2018, 11:49
Laatste bericht: Tjalling
  Voorstellen jos380se 0 2.475 1 November 2016, 23:35
Laatste bericht: jos380se
  ff voorstellen shailo 1 3.030 23 July 2015, 22:18
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  FF voorstellen RM 6 4.771 23 September 2010, 07:12
Laatste bericht: RM
  uit Argentinië, even voorstellen, en een vraag pepijnb 8 9.899 16 May 2010, 23:08
Laatste bericht: Marc1970
  Geimporteerde 240 voorstellen 240estate 35 16.859 28 September 2009, 16:32
Laatste bericht: Hejsan!
  Nieuw hier.. effe voorstellen!? Harm 27 13.011 5 June 2009, 23:14
Laatste bericht: Black Moose
  Toch maar eens voorstellen! met vraag over 740 ArjanV 4 3.897 2 March 2009, 10:09
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)