Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oranje 244 DL '75
Afgelopen zaterdag zijn mijn 2 vrienden en ik teruggekomen van onze "Mille Miglia Tribute 2014": 4.200 km over B-, C- en D-wegen.
Steilste stuk: 18% afdaling, 15% stijging.
Hoogste top: Monte Terminillo: 1.800m hoogte.

Werkelijk fantastisch om te doen, dikke aanrader.

Ok, van de Mille Miglia route zijn niet alle km's de mooiste van wat er te rijden valt (ook veel lange rechte stukken langs industrie), maar het feit dat je de MM rijdt is toch wel een bijzondere ervaring.

Vanuit Apeldoorn zijn we met zijn tweeën vertrokken naar Heteren, waar de derde instapte. Wel proppen in een 244, maar het is te doen.
Vanaf toen via Duitsland en Zwitserland naar Brescia gereden en via Rome weer naar Brescia, met als afsluiter uiteraard het Mille Miglia-museum in Brescia.

[Afbeelding: Routeoverzicht_zps1500b2c4.jpg]

https://maps.google.nl/maps?q=http://han...CAgQ_AUoAw

En een detail van het meest bizarre en steile stuk:
Gevallen stenen op de weg, loslopend koeien en paarden. Waarom zou je immers een hek plaatsen op een weg waar zelden iemand komt...
De achteras genereert bizar veel warmte op die steile stukken trouwens.

[Afbeelding: DetailMonteTerminillo_zpsc4587782.jpg]

Foto's van de hele reis en een reisverslagje volgen binnenkort.

Last but not least: enige hapering in de 4.200 km was de stationairschroef die iets was losgetrild. Daardoor ging olielampje (net voor de Gotthard op de terugreis) bij stationair branden: iets bijgedraaid en alles ging weer probleemloos.
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
Alles onder auto wordt warm als je echt power maakt. Ws. wordt de achteras ook lekker verwarmd door de uitlaat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Nou de bodem vd kofferbak werd erg warm. Warme tent dus Wink
Toch alvast wat pics van mijn mobiel:
[Afbeelding: IMAG1619_zpslp2ohjex.jpg]

[Afbeelding: IMAG1616_zpsvokjfyfj.jpg]

[Afbeelding: IMAG1590_zpsiryulcpd.jpg]
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
Antwoord
Toch wat probleempjes helaas sinds thuiskomst van de lange vakantierit:
Start slecht op LPG of benzine, stationair loopt niet goed. Kleine beetje choke en dan gaat het beter. Bij laag stationair ook soms plofjes in de uitlaat.
Bobine werd loeiheet, net vervangen door een oude reserve die ik nog had. Nog geen hele stukken kunnen rijden, maar dat merk ik morgen wel. Stationair gaat goed na iets opdraaien vd schroef (misschien weer wat losgelopen maar hij is nu aan de hoge kant).

Bougies zijn aan de witte kant, rotor en verdelerkap zijn keurig, (10k km oud).

Connectoren aan bougiekabels zijn goed schoon (geen corrosie), maar geen idee hoe oud ze zijn, dus denk dat ik die maar vervang. Bobinekabel was vorig jaar al gesneuveld dus daar zit ook een reserve op. Kan vast geen kwaad om de kabels te vervangen.

Iemand ervaring met de high power bobine van tinus techniek? Vind ze wel verdacht goedkoop vergeleken met Bosch.
Andere tips zijn welkom Smile
Antwoord
Heb je nog contactpunten in de ontsteking? Controleer dan even op ze op 0,4 open gaan.
Antwoord
Precies, loeiheet suggereert dat de bobine te lang oplaadt. Smeer ook de nokjes die de punten lichten, liefst met Bosch verdelernokkenvet. Ik ben helemaal van de standaard Bosch componenten, afstelling en onderhoud is meest het euvel.
Antwoord
Thanks! Nee, ik heb al elektronische ontsteking erop zitten, dus het zit niet in contactpuntjes.

@marc Bedoel je dat vet in de verdelerkap of als ik contactpuntjes zou hebben?
Wat is een oorzaak van te lang opladen? Dat ie zijn stroom niet kwijt kan oid?
Antwoord
Er is vet om op de nokjes van de verdeler te smeren, maar als er elektronische ontsteking inzit heb je dat allemaal niet nodig. Je weet niet wat je mist, puntjes zijn zo leuk.

De bobine gaat continu door een cyclus van aan/uit, tijdens 'aan' loopt er stroom doorheen en wordt er een veld opgebouwd in de primaire windingen en als dat uitgeschakeld wordt ontstaat er hoogspanning in de secundaire winding voor de vonken. Door te veel 'aan' tijd wordt-ie heet. Ik zou de bobine nemen die bij de elektronische ontsteking hoort, er zijn allerlei bobine met verschillende primaire en secundaire weerstanden.
Antwoord
Ok tof, zal ff op vkb kijken.

Net bougiekabels vervangen, heb de indruk dat het bijdraagt. Die bobinekabel was ook een noodoplossing die er al een jaar opzat (soms vergeet je dat gewoon gezien alle andere herstelwerkzaamheden)...

Toen was gasrepons nog sloom en de kickdown klopte steeds minder, dus stangetje ff bijgesteld. Ik had een armpje vd vorige carburateur overgezet, en daar moest ik toen wat uitvijlen om het passend te maken. De braampjes van dat gat in het armpje (duidelijk toch? Smile ) zijn er blijkbaar allemaal uitgesleten dus vandaar de slome gasrespons.
Da's ook weer gefixt!
Antwoord
Nou, toch maar ff een nieuwe bobine scoren dan. Hij start op zowel LPG als benzine steeds beroerder. Stationair loopt minder soepel dan voorheen.
Ik ben normaal geen voorstander van "klakkeloos" vervangen, maar gezien het onze daily is, moeten sommige onderdelen er toch een keer aan geloven.

[Afbeelding: 123ignition_Bosch_Blue_Coil_bobine_3.jpg] Bosch Blue Coil
De door ons aanbevolen bobine (12V)!
Met deze bobine kunt u verzekerd zijn van een knetter van een vonk!
Let wel op, indien uw auto gebruikt maakt van een voorschakelweerstand dient deze verwijderd te worden en moet de bobine direct aangesloten worden op de door het contact geschakelde 12 Volt.

Verzendgewicht: 0.72 kg

of bij tinus:
High Energy bobine, voor 6 en 12 volt Prijs: Slechts €25,--

[Afbeelding: k-HSbobine.jpg]Een verouderde bobine zorgt vaak voor een zwakke vonk. Deze 'High Energy'-bobines hebben een secundaire hoogspanning van maar liefst 50.000 Volt. De hierdoor sterkere vonk bevordert een goede verbranding. De bobine heeft een verchoomde behuizing en is Epoxy-gevuld en kan daardoor goed tegen trillingen. Leverbaar in 0,6 Ohm, 1,7 Ohm of 3,3 Ohm primaire weerstand, en kan daarom met vrijwel met elke ontsteking toegepast worden.

Ik kan alleen niet echt duidelijk vinden hoe het zit met elektronische ontsteking, LPG en de primaire weerstand van de spoelen. Op de site van lars/oudevolvo staat wel e.e.a. over weerstand, maar die geldt voor 123-ignition, en ik weet niet welk merk er door de vorige eigenaar is gemonteerd.

M.b.t. voorschakelweerstanden heb ik ook nog wat vraagtekens:
Nu lees ik dat er 2 methodes zijn:
Methode 1:

Er lopen twee draden naar de pluspool van de bobine. De ene vanaf het startrelais rechtstreeks naar de pluspool, de andere vanaf de batterij via de voorschakelweerstand naar de pluspool. De werking is als volgt: Tijdens het starten staat 12V van de accu, via het startrelais op de pluspool. De accuspanning die via de voorschakelweerstand loopt is lager (bijv. 9V) en doet dus niet mee. Als de motor een maal loopt en het startcircuit wordt niet langer bekrachtigd, dan valt de stroom over het startrelais weg. Doordat inmiddels de dynamo stroom is gaan leveren, is de boordspanning opgelopen naar 13,5V-14V. Deze wordt nu door de voorschakelweerstand teruggebracht naar onder de 12V om de bobine niet te overbelasten. Op deze manier is tijdens het starten dus in ieder geval alle spanning in de accu beschikbaar voor het produceren van een zo krachtig mogelijke vonk.

Methode 2:

Er loopt alleen een draad van de accu via de voorschakelweerstand naar de pluspool van de bobine. De voorschakelweerstand is echter uitgevoerd als een temperatuur afhankelijke weerstand. Tijdens het starten is de voorschakelweerstand nog koel en dus de weerstand laag. Loopt de motor eenmaal dan zal de voorschakelweerstand warm worden en dus de weerstand toenemen.
(bron http://www.flyinghy.nl/bobine.htm)

Zou mijn hete bobine nu kunnen zorgen voor een verhoogde weerstand, zodat de vonk zwakker wordt?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onze oranje 245 uit 1977 Sputnik 4 1.820 17 December 2022, 08:30
Laatste bericht: HSGHOR
  Het oranje monster. En ik wesleyscheggetman 125 85.021 6 January 2017, 23:49
Laatste bericht: Marc1970
  de oranje 244 sam244 26 17.035 28 May 2015, 21:17
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)