6 October 2010, 14:37
Het fiber tandwiel is een normaal slijtage onderdeel, net als de distributieriem in een moderner blok. Een zwak punt vd B30 zou zijn de koeling vd achterste twee cilinders.
1:4 is wel erg dorstig, daar zal ongetwijfeld iets mis zijn, 1:6 moet kunnen. Meet bv de compressie eens.
In 1969 was het benzineverbruik nog vrij redelijk, 1:7,5. Hier een leuke road test: http://www.volvoclub.org.uk/roadtests/16...ay1969.pdf
Vreemd dat het olielampje na 20 s al gaat branden, de olie is dan nog dik en zou een goeie oliedruk moeten opleveren, zelfs met slijtage aan lagerschalen, pomptandwielen etc. Misschien kan je het filter nog eens vervangen.
Voor de oliepomp zit een 'filter' met gaatjes van ca. 1 mm, daar kan een hoop fiber gruis doorheen wat allemaal in het filter blijft steken.
1:4 is wel erg dorstig, daar zal ongetwijfeld iets mis zijn, 1:6 moet kunnen. Meet bv de compressie eens.
In 1969 was het benzineverbruik nog vrij redelijk, 1:7,5. Hier een leuke road test: http://www.volvoclub.org.uk/roadtests/16...ay1969.pdf
Vreemd dat het olielampje na 20 s al gaat branden, de olie is dan nog dik en zou een goeie oliedruk moeten opleveren, zelfs met slijtage aan lagerschalen, pomptandwielen etc. Misschien kan je het filter nog eens vervangen.
Voor de oliepomp zit een 'filter' met gaatjes van ca. 1 mm, daar kan een hoop fiber gruis doorheen wat allemaal in het filter blijft steken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969