29 September 2010, 19:29
Een elektrische aandrijving heeft inderdaad in principe geen versnellingsbak nodig. Een elektromotor heeft maximaal koppel vanaf stilstand, en kan tot wel 10000 of meer toeren draaien, waardoor schakelen nauwelijks nodig is. Voor mijn project heb ik gekozen voor handhaving van de originele M47 vijfversnellingsbak en bijbehorende koppeling, omdat dit de architectuur van de auto zoveel mogelijk origineel laat. Enerzijds is dat mooi omdat de auto dan zo origineel mogelijk blijft (voor mijn bijzondere 240 GL Classic een pluspunt), anderzijds maakt dat het conversietraject een stuk eenvoudiger. Nu is het namelijk (even simpel gezegd) een kwestie van alleen maar de benzinemotor vervangen door de elektromotor en een adapter maken om het huis en de as van de elektromotor te koppelen aan resp. het M47 transmissiehuis en de ingaande as. Zou ik de versnellingsbak weglaten, dan zou er veel meer aangepast moeten worden: bedenken, ontwerpen en maken van een speciale ophanging van de elektromotor on de oorspronkelijke plaats van de versnellingsbak (voordeel is dan wel dat er veel meer ruimte in de motorruimte over is voor batterijen), aanpassing koppeling tussen motor en cardanas, aanpassing lengte cardanas (vermoedelijk), vervangen differentieel door eentje met een optimale reductie (en ook nog het maken van alle berekeningen daarvoor), dichtmaken gat waar de pook door bodem en tapijt stak, koppelingspedaal verwijderen, enz. Dat heb ik dus allemaal niet gedaan, dit maakt het project minder complex, geeft meer kans op succesvolle afstemming tussen de zware massa van de 245 op het karakter van de elektromotor, biedt meer veiligheid (doordat ik nog steeds een koppelingspedaal heb en op elk moment de tractie kan afkoppelen indien nodig), en lagere projectkosten (want minder maatwerk).
Over de vraag of een automaat niet beter is: Nee. Bij elektrische tractie wil je maximale efficiency, want elke verspilling van energie zorgt voor een verkorting van je actieradius. Een automaat verspilt echter heel veel energie via de hydraulische koppeling. Dit neemt niet weg dat het wel mogelijk is. Maar het is een beetje onzin, omdat een elektrische aandrijflijn met handbak eigenlijk op zichzelf al als een automaat te rijden is. Je hoeft namelijk nauwelijks te schakelen. In principe rijd je alle snelheden van 0 tot ca. 80 km/uur in de tweede versnelling, en tussen 80 en 130 km/uur in zijn drie. 1 en 4 zal ik zelden gebruiken, en de 5 waarschijnlijk nooit. Verder is het zo dat de koppeling niet bediend hoeft te worden bij het wegrijden. De elektromotor staat immers stil als de auto stil staat en gaat pas draaien als je "gas" geeft om te gaan rijden. En omdat ik meestal tussen 0 en 80 km/uur ga rijden, is het "bediengedrag" dus eigenlijk net zoals bij een automaat: gasgeven en remmen, en verder niks. Hoewel, zelfs remmen hoeft bijna nooit, aangezien mijn elektrische tractie is uitgerust met Regenerative Braking, dat wil zeggen dat er een sterke afremming optreedt bij het loslaten van het gaspedaal (en een nog iets versterkte afremming bij het aantippen van het rempedaal, dwz het schakelaartje waarmee de remlichten gaan branden te activeren). Hiermee kan je de auto in gewone "remsituaties" bijna geheel mee afremmen (de accu's worden daarbij trouwens terug opgeladen vanuit de hiermee 'opgevangen' remenergie). De echte remmen gebruik je alleen nog bij grote remingrepen, noodsituaties, op hellingen, en bij stilstand om wegrollen te voorkomen (veel minder slijtage remblokken en schijven als bijkomend voordeel!).
Ik zie er heel erg naar uit om dit in de praktijk te gaan ervaren, lijkt me een heerlijke manier van rijden! Nog een paar maanden en dan is het zover :-)
Over de vraag of een automaat niet beter is: Nee. Bij elektrische tractie wil je maximale efficiency, want elke verspilling van energie zorgt voor een verkorting van je actieradius. Een automaat verspilt echter heel veel energie via de hydraulische koppeling. Dit neemt niet weg dat het wel mogelijk is. Maar het is een beetje onzin, omdat een elektrische aandrijflijn met handbak eigenlijk op zichzelf al als een automaat te rijden is. Je hoeft namelijk nauwelijks te schakelen. In principe rijd je alle snelheden van 0 tot ca. 80 km/uur in de tweede versnelling, en tussen 80 en 130 km/uur in zijn drie. 1 en 4 zal ik zelden gebruiken, en de 5 waarschijnlijk nooit. Verder is het zo dat de koppeling niet bediend hoeft te worden bij het wegrijden. De elektromotor staat immers stil als de auto stil staat en gaat pas draaien als je "gas" geeft om te gaan rijden. En omdat ik meestal tussen 0 en 80 km/uur ga rijden, is het "bediengedrag" dus eigenlijk net zoals bij een automaat: gasgeven en remmen, en verder niks. Hoewel, zelfs remmen hoeft bijna nooit, aangezien mijn elektrische tractie is uitgerust met Regenerative Braking, dat wil zeggen dat er een sterke afremming optreedt bij het loslaten van het gaspedaal (en een nog iets versterkte afremming bij het aantippen van het rempedaal, dwz het schakelaartje waarmee de remlichten gaan branden te activeren). Hiermee kan je de auto in gewone "remsituaties" bijna geheel mee afremmen (de accu's worden daarbij trouwens terug opgeladen vanuit de hiermee 'opgevangen' remenergie). De echte remmen gebruik je alleen nog bij grote remingrepen, noodsituaties, op hellingen, en bij stilstand om wegrollen te voorkomen (veel minder slijtage remblokken en schijven als bijkomend voordeel!).
Ik zie er heel erg naar uit om dit in de praktijk te gaan ervaren, lijkt me een heerlijke manier van rijden! Nog een paar maanden en dan is het zover :-)
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com