27 September 2010, 19:24
Wat een kul. Er staat niets in de APK eisen over het dimlicht en het contactslot. Alleen voor het achteruitrijlicht mag zo nodig het contact aangezet worden en evt. achteruit gereden worden.
Dit is uit de versie van 2006, ik moet eens een nieuwere vinden. OK, in 2010 is de formulering nog precies hetzelfde:
De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed werken. Visuele controle, waarbij de desbetreffende verlichting wordt ingeschakeld. De schakelaar moet automatisch in de ingeschakelde stand blijven staan. © RDW (opgemaakt door I. Pantic)
Artikel 5.2.55 werking en toestand verplichte lichten en retroreflectoren
1. De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed
werken. Indien een licht wordt gevormd door
meerdere lichtbronnen mag door de defecte
lichtbronnen het oorspronkelijk lichtoppervlak met
niet meer dan 25% afnemen.
Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten
worden ingeschakeld. De schakelaar moet
automatisch in de ingeschakelde stand blijven
staan.
Dit is uit de versie van 2006, ik moet eens een nieuwere vinden. OK, in 2010 is de formulering nog precies hetzelfde:
De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed werken. Visuele controle, waarbij de desbetreffende verlichting wordt ingeschakeld. De schakelaar moet automatisch in de ingeschakelde stand blijven staan. © RDW (opgemaakt door I. Pantic)
Artikel 5.2.55 werking en toestand verplichte lichten en retroreflectoren
1. De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed
werken. Indien een licht wordt gevormd door
meerdere lichtbronnen mag door de defecte
lichtbronnen het oorspronkelijk lichtoppervlak met
niet meer dan 25% afnemen.
Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten
worden ingeschakeld. De schakelaar moet
automatisch in de ingeschakelde stand blijven
staan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969