15 September 2010, 22:45
Het (digitaal) meten van je werkelijke temperatuur is heel slim, wie zal het zeggen of je dashboardmeter nog betrouwbaar is?
Meten in je reservoir/expansievat is minder betrouwbaar, daar is nauwelijks circulatie.
Zelf ontlucht ik mijn cil.kop door het slangetje even van het was-element te halen bij je brandstofinspuitpomp.
Heel soms breekt de waaier van de koelwaterpomp los en loopt de waaier dus niet mee waardoor je circulatie mist......
Als ik echter van je lees dat de kachel wel warm wordt/blijft zou je toch denken dat de circulatie wel goed is, dus die theorie valt af van de waterpomp-waaier.
Ik neem aan dat je niet alleen de waterdoorgang in de radiateur bekeken hebt maar ook de lucht-doorlaatbaarheid door de koelribben.
Soms zitten koelblokken zo vol stof/insecten etc. dat luchtdoorstroom niet of nauwlijs plaats vindt waardoor ook slechtere warmte-afdracht.
Dan nog even een paar opmerkingen over D24 koeling in z'n algemeen;
-de standaard 240 diesel radiateur voldoet nog steeds prima voor de koeling van mijn D24TIC die toch 110 PK versus 70 PK ofzo.
je zou dus denken dat een ( koperen ) radiateur wel wat warmte af kan voeren mits open.
-ik heb eens een meting gedaan die je misschien interessant vind ter vergelijk; http://volvolvo.nl/forum/topic,7981.0/
Meten in je reservoir/expansievat is minder betrouwbaar, daar is nauwelijks circulatie.
Zelf ontlucht ik mijn cil.kop door het slangetje even van het was-element te halen bij je brandstofinspuitpomp.
Heel soms breekt de waaier van de koelwaterpomp los en loopt de waaier dus niet mee waardoor je circulatie mist......
Als ik echter van je lees dat de kachel wel warm wordt/blijft zou je toch denken dat de circulatie wel goed is, dus die theorie valt af van de waterpomp-waaier.
Ik neem aan dat je niet alleen de waterdoorgang in de radiateur bekeken hebt maar ook de lucht-doorlaatbaarheid door de koelribben.
Soms zitten koelblokken zo vol stof/insecten etc. dat luchtdoorstroom niet of nauwlijs plaats vindt waardoor ook slechtere warmte-afdracht.
Dan nog even een paar opmerkingen over D24 koeling in z'n algemeen;
-de standaard 240 diesel radiateur voldoet nog steeds prima voor de koeling van mijn D24TIC die toch 110 PK versus 70 PK ofzo.
je zou dus denken dat een ( koperen ) radiateur wel wat warmte af kan voeren mits open.
-ik heb eens een meting gedaan die je misschien interessant vind ter vergelijk; http://volvolvo.nl/forum/topic,7981.0/

