13 May 2010, 15:07
Dank, die dunnere (stalen) koppakkingen van RSI heb ik ook zitten bekijken met het oog op de aanschaf van een 405 kop.
Wat ik nu meen te weten is dat de grotere kanalen en verbrandingskamer in een 405 kop een daling van de compressieratio met een halve punt veroorzaken ten opzichte van de standaardkop. Dat zou op te vangen moeten zijn door de kop of het blok 0,7 mm lager te maken.
Blok afvlakken is geen optie. Blijft over de kop. Maximale tolerantie van Volvo bij het vlakken van de kop is 0,5 mm. Dan zou de resterende 0,2 mm van de pakking moeten komen.
Maar goed, dit zijn allemaal getallen uit de 2e hand, uit verschillende postings op Turbobricks. Ik heb het niet zelf nagerekend. Weet ook niet hoe dicht dit de zuigers bij de kleppen brengt in mijn motor of wat dit doet voor de "squish" waar de Turbobricksters zo vol van zijn. En voor ik uberhaupt begin zou het handig zijn de huidige CR van de cylinders te meten, da's ook nog niet gebeurd.
Kortom, dat is nog een hoop denk-, reken- en meetwerk.
Eigenlijk hoopte ik dat de 398 een mooi compromis zou zijn zonder al te nadelige gevolgen voor de compressie ratio.
Groet,
Nico
Wat ik nu meen te weten is dat de grotere kanalen en verbrandingskamer in een 405 kop een daling van de compressieratio met een halve punt veroorzaken ten opzichte van de standaardkop. Dat zou op te vangen moeten zijn door de kop of het blok 0,7 mm lager te maken.
Blok afvlakken is geen optie. Blijft over de kop. Maximale tolerantie van Volvo bij het vlakken van de kop is 0,5 mm. Dan zou de resterende 0,2 mm van de pakking moeten komen.
Maar goed, dit zijn allemaal getallen uit de 2e hand, uit verschillende postings op Turbobricks. Ik heb het niet zelf nagerekend. Weet ook niet hoe dicht dit de zuigers bij de kleppen brengt in mijn motor of wat dit doet voor de "squish" waar de Turbobricksters zo vol van zijn. En voor ik uberhaupt begin zou het handig zijn de huidige CR van de cylinders te meten, da's ook nog niet gebeurd.
Kortom, dat is nog een hoop denk-, reken- en meetwerk.
Eigenlijk hoopte ik dat de 398 een mooi compromis zou zijn zonder al te nadelige gevolgen voor de compressie ratio.
Groet,
Nico