9 May 2010, 15:13
Net terug van een paar dagen Hongarije. Vorige week zondag, vroeg in de avond begon onze reis. Alles ging voorspoedig, lekker rustig op de weg, ondergaand zonnetje en gezelligheid in de auto. En toen begonnen de heuvels...
Dat we niet suizend door het berglandschap zouden scheuren had ik me wel bedacht, maar dit leek eerlijk gezegd helemaal nergens op. Bij het stijgen leek alle kracht uit de motor te zijn verdwenen. In de spiegel zag ik hoe we bruine rookpluimen voor de andere weggebruikers achterlieten.
Begon wel zenuwachtig te worden. De gedachte om midden in de nacht met het hele gezin aan de kant van de Duitse Autobahn te staan maakte me niet blij. En het ergste was het doemdenken: "Zie je wel, een oldtimer is helemaal NIKS!".
Gelukkig zijn we op onze bestemming gekomen en heeft het ouwetje ons ook weer naar huis gebracht. Oke, heuveltje op in z'n 3 met gangetje van 60km/u, maar hij deed het wel! En het was ook een erg leuke vakantie.
En dan nu natuurlijk de grote vraag: wat is er aan de hand?
Starten gaat goed, meestal is wel de choke nodig, maar dat ben ik gewend.
"Gewoon" optrekken gaat ook goed. Op vlakke stukken is 130km/u nog prima te doen, al duurt het een kwartier, bij wijze van spreken dan.
Maar bij accellereren of heuveltje op mist de motor opeens alle kracht. Het gaspedaal helemaal indrukken heeft geen zijn, dan lijkt de motor te verzuipen, alsof je met een warme motor met de choke rijdt.
Onder de motorkap handmatig gas gegeven: bleef het mechanisme hangen waardoor motor flink hoog bleef draaien. Het gekke was dat dit alleen optrad bij een draaiende motor. Als de auto uit stond, bleef er niks hangen. Vreemd, of niet? Toch twijfel ik er aan of dit "blijven hangen" de oorzaak is. Als ik bij het schakelen het gaspedaal snel loslaat, blijft er niks hangen, maar heeft de motor nog steeds geen kracht.
![[Afbeelding: IMG_4508.JPG]](http://lh5.ggpht.com/_toBkyfw0pWU/S-W-JqL9TeI/AAAAAAAAFH0/x-w-reiRIFo/s720/IMG_4508.JPG)
Dat we niet suizend door het berglandschap zouden scheuren had ik me wel bedacht, maar dit leek eerlijk gezegd helemaal nergens op. Bij het stijgen leek alle kracht uit de motor te zijn verdwenen. In de spiegel zag ik hoe we bruine rookpluimen voor de andere weggebruikers achterlieten.
Begon wel zenuwachtig te worden. De gedachte om midden in de nacht met het hele gezin aan de kant van de Duitse Autobahn te staan maakte me niet blij. En het ergste was het doemdenken: "Zie je wel, een oldtimer is helemaal NIKS!".
Gelukkig zijn we op onze bestemming gekomen en heeft het ouwetje ons ook weer naar huis gebracht. Oke, heuveltje op in z'n 3 met gangetje van 60km/u, maar hij deed het wel! En het was ook een erg leuke vakantie.
En dan nu natuurlijk de grote vraag: wat is er aan de hand?
Starten gaat goed, meestal is wel de choke nodig, maar dat ben ik gewend.
"Gewoon" optrekken gaat ook goed. Op vlakke stukken is 130km/u nog prima te doen, al duurt het een kwartier, bij wijze van spreken dan.
Maar bij accellereren of heuveltje op mist de motor opeens alle kracht. Het gaspedaal helemaal indrukken heeft geen zijn, dan lijkt de motor te verzuipen, alsof je met een warme motor met de choke rijdt.
Onder de motorkap handmatig gas gegeven: bleef het mechanisme hangen waardoor motor flink hoog bleef draaien. Het gekke was dat dit alleen optrad bij een draaiende motor. Als de auto uit stond, bleef er niks hangen. Vreemd, of niet? Toch twijfel ik er aan of dit "blijven hangen" de oorzaak is. Als ik bij het schakelen het gaspedaal snel loslaat, blijft er niks hangen, maar heeft de motor nog steeds geen kracht.
Volvo V70 (2001)
Volvo 940 (1997) Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986) Porsche 924 (1983)
Volvo 940 (1997) Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986) Porsche 924 (1983)