29 April 2010, 05:16
Volvo 142 B23 schreef:Belangrijk met de LPi installatie van Vialle is de tank niet helemaal leegrijden. Dit zou slecht zijn voor de pomp omdat het vuil onderin de tank word verpompt op die manier. Ik heb me dit laten vertellen door iemand bij wie op die manier ook de pomp is overleden.
Je hoort dit wel vaker (ook dat je bijvoorbeeld de benzinetank niet helemaal leeg moet rijden "want dan verstoppen de filters"). Ik denk dat het onzin is. Ik neem aan dat de uitstroomopening naar de pomp ergens onderin de tank zit. Ook als de tank vol is, dan zal eventueel vuil naar beneden zakken, dus het doet er niet toe of de tank vol of leeg is. Verder, als het inderdaad zo kritisch is dat de pomp geen vuil rondpompt, dan ontwerp je een filtertje, of je ontwerpt de uitstroomopening zodanig dat je nooit het "onderste" uit de tank haalt (bijvoorbeeld door de uitstroomopening wat hoger te plaatsen).
De enige reden dat je een benzinetank niet helemaal leeg moet rijden is dat bij injectiesystemen het hele brandstoftraject leeg raakt. Als je dan benzine in de tank doet, dan pompt de benzinepomp eerst nog even lucht, dus het kan even duren voordat er weer benzine richting de motor gaat. Dus als je pech hebt, zal je flink door moeten starten. En als je helemaal pech hebt, dan kan je accu daar weer niet tegen, en sta je met een volle tank maar een lege accu?