Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn 940 ervaringen tot nu toe.
De uitlaat was in april 2010 volledig kapot.
Echt overal gaten: vlampijp, katalysator(!), middendemper en eindstuk.
Zo'n uitlaat is een kostbaar onderdeel. Volgen hbase was een volledige set zeker 500 euro, exclusief katalysator (nog eene 400!). Gelukkig blijkt origineel Volvo niet duurder te zijn. Zelfs goedkoper Big Grin
Ik heb een volledige uitlaatset zonder katalysator, met alle bevestigingsmateriaal erbij voor een mooi bedrag van 350 euro gekocht bij Toms Classics in Enschede. De katalysator heb ik van Tom een 2e hands exemplaar genomen, nieuw was me net even te duur.

Dan alles demonteren.
Punt 1: de vlampijp en de katalysator bij de oude uitlaat zitten "vakkundig" aan elkaar gelast.
Punt 2: de drie moeren waar de vlampijp mee aan het spruitstuk zit. Twee werken goed mee. De derde, degene die je van onder de motorkap kunt bereiken, heeft last van verlatingsangst en blijft zitten waar die zit.
Na enig creatief gevloek de boel maar eens goed bekeken en de moer is goed bereikbaar met de Dremel. Kortom, een stuk of tien van die te dure kleine slijpschijfjes en heel veel troep in mijn gezicht later is een deel van de moer kort langs het tapeind weggehaald.
Op dat moment blijkt een steeksleutel 13 goed te passen. Daar mag dan wel een verlengstuk op in de vorm van een holle pijp. Et voila: Er komt beweging in sleutel en moer. Die blijkt door de kracht gespleten te zijn en nu eenvoudig te verwijderen.
Hoi. ;D
Dan is de rest vrij simpel. De ophangbeugels losschroeven (dat ging verbazingwekkend goed). De uitlaat valt nu onder de auto. De bocht over de achteras was zo rot, dat die spontaan afscheurde.
Nu proberen de lamdasonde uit de katalysator te schroeven. Dat lukt dus niet... Dan maar een andere methode: het andere uiteinde van de kabel van de sonde opsporen en netjes de stekker loshalen. (rechts, net onder de voorruit).
Nu nogmaals pogen die sonde uit de kat te draaien. Lukt weer niet, ondanks vrij forse kracht.
Uiteindelijk een ringsleutel 22mm op de sonde gezet en daar een bescheiden pijp op gezet (ruim 1 meter). Met heel veel kracht zetten komt er luid piepend beweging in de sonde. Wat zit zo'n kr#ng vast zeg >Sad

Monteren:
Vooraan beginnen: eerst de vlampijp. Deze kan direct helemaal vast gezet worden. Helaas had ik geen zelfborgende moer op voorraad. Dus heb ik een gewone gebruikt. Wel heb ik met een beiteltje een borging gezet op de moer en tapeind. Een paardenmiddel, maar het werkt wel.
Dan de sonde weer in de andere kat. Ook dat gaat niet echt licht. Maar dat kan nu wel fijn in de bankschroef dus dat gaat veel aangenamer.
Dan de kat aan de vlampijp bouten. Dit eerst lekker losjes laten zitten.
Nu komt de grote truuk om de rest soepel te monteren:
Smeer de nieuwe ophangrubbers in met zeep; Dan glijden ze veel makkelijker op de bevestigingsarmen. Monteer ze eerst aan de punten op de wagen zelf. Bevestig dan de ophangbeugel. Nu kun je veel makkelijker de middendemper monteren, want je kunt deze direct opsluiten in de beugel. Wel ook gelijk op de katalysator schuiven. Nog steeds geldt: alles hooguit handvast bevestigen.
Monteer dan de U bocht (twee delen) over de achteras.
Monteer dan de ophangbeugel van de einddemper, bij deze is het handiger om de beugel nu al af te sluiten. Door het beugelgat monteren van achter uit van de einddemper. Bij deze demper goed opletten dat je de juiste kant naar voren laat wijzen. Op een origineel Volvo systeem staat ook in grote letters "IN" op de voorzijde. Vergeet niet meteen de klemmen op de pijpen te schuiven. De originele types kun je er niet later op zetten, zoals de generieke "afsluitbare U" type klem.
Nu hangt alles redelijk. Dan als eerste de bouten van de vlampijp naar de kat echt vastmaken, waarbij de kat wel goed gericht moet zitten. Plattere kant naar onder, met de sonde aansluiting links bovenin.
Daarna naar achteren werken, steeds de demper zo netjes mogelijk vastzetten. De U over de achteras heb ik als laatste vast gemaakt.
Het allerlaatste deel is de eindpijp. Die is vooral optisch. Ik heb deze iets lager laten uitkomen, om te zorgen dat ie nooit de achterkant van de koets raakt.

Resultaat is een trillingsvrije, niet stotende uitlaat. De Volvo is weer lekker rustig ;D Big Grin ;D.

Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord

Berichten in dit topic
Mijn 940 ervaringen tot nu toe. - door scimitar - 11 March 2009, 09:39
Mijn 940 ervaringen tot nu toe. - door bartman - 11 March 2009, 13:19
Mijn 940 ervaringen tot nu toe. - door Jw240 - 11 March 2009, 13:28
Mijn 940 ervaringen tot nu toe. - door scimitar - 28 April 2010, 20:26
Mijn 940 ervaringen tot nu toe. - door scimitar - 28 April 2010, 21:07
Mijn 940 ervaringen tot nu toe. - door scimitar - 11 July 2011, 18:47
Mijn 940 ervaringen tot nu toe. - door v700r - 11 July 2011, 19:20
Mijn 940 ervaringen tot nu toe. - door Black Moose - 11 July 2011, 19:57
Mijn 940 ervaringen tot nu toe. - door scimitar - 11 July 2011, 20:00
Mijn 940 ervaringen tot nu toe. - door scimitar - 11 July 2011, 20:01
Mijn 940 ervaringen tot nu toe. - door scimitar - 4 September 2012, 15:57

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  wat een miserie met mijn 940 Dinges 5 1.772 5 January 2024, 20:42
Laatste bericht: Dinges
  Zoek een remlicht-controler , kleur geel voor mijn 940 !!! Woodhouse 0 2.921 21 July 2012, 14:03
Laatste bericht: Woodhouse

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)