22 April 2010, 21:13
Great, die irri bug is nog steeds aanwezig. 
Dan maar opnieuw en minder uitgebreid: in NL kent men ook winterdiesel. Deze wordt standaard al geleverd vanaf halverwege de herfst tot eind februari. Weinig mensen weten dit echter en je merkt het eigenlijk niet eens.
In Zweden etc zijn diesels sowieso niet populair omdat diesel natuurlijk niet de beste brandstof is met kou. Vandaar dat vroeger alle tractoren etc op benzine reden. En da's ook meteen de reden dat Volvo diesel-motoren van VW/Audi/Renault gebruikte omdat zij zelf die niet ontwikkeld hadden voor hun koude landje.
Standaard diesel zonder benzine erdoor krijgt al vlokvorming bij ca +4 graden. Winterdiesel doet het een stuk beter, maar het is lang niet zo goed als benzine. Zo'n diesel blijft met de kou ook langer roken dan in de zomer.
Dus: voor (extreme) kou ben je met een benzine veel beter af.

Dan maar opnieuw en minder uitgebreid: in NL kent men ook winterdiesel. Deze wordt standaard al geleverd vanaf halverwege de herfst tot eind februari. Weinig mensen weten dit echter en je merkt het eigenlijk niet eens.
In Zweden etc zijn diesels sowieso niet populair omdat diesel natuurlijk niet de beste brandstof is met kou. Vandaar dat vroeger alle tractoren etc op benzine reden. En da's ook meteen de reden dat Volvo diesel-motoren van VW/Audi/Renault gebruikte omdat zij zelf die niet ontwikkeld hadden voor hun koude landje.
Standaard diesel zonder benzine erdoor krijgt al vlokvorming bij ca +4 graden. Winterdiesel doet het een stuk beter, maar het is lang niet zo goed als benzine. Zo'n diesel blijft met de kou ook langer roken dan in de zomer.Dus: voor (extreme) kou ben je met een benzine veel beter af.

