Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kentekenverlichting vraag
#10
Marc1970 schreef:Bijna. Als de mindraad de massa (het koetswerk) raakt is er niks aan de hand, immers ze zijn op allerlei plaatsen al met elkaar verbonden. Veel onderdelen hebben geen mindraad maar zitten zo tegen de massa aangeschroefd. Het motorblok heeft weer wel een echte massakabel, want het hangt in rubbers en zou dus geen contact maken (voor bijv. de startmotor en de stroomverdeler).

Een zekering is inderdaad een heel slap stroomdraadje, wat sneller opwarmt en doorbrandt dan de rest vd bedrading, in een fractie van een seconde meestal.

Net als een lampje, behalve dat een lampje niet doorbrandt omdat er geen zuurstof in het bolletje zit, en het draadje van wolfraam is.

Een automobiel is grotendeels van staal gemaakt, en dat is een goede geleider. Dus als je een elektrische stroomkring wil maken (plus-pool van de accu -> verbruiker -> min-pool van accu), kan je best het koetswerk als geleider gebruiken. Je hoeft dan alleen een draad van de + van de accu naar de verbruiker aan te leggen, en de min sluit je direct aan op het koetswerk.

Maar stel nu dat de plus-pool van je verbuiker tegen het koetswerk aankomt en "contact" maakt. Dan heb je dus een stroomkring, maar de verbruiker krijgt geen stroom, omdat de kring is "kortgesloten". Aan de + kant heb je +12 volt van de accu / dynamo, en de weerstand in de kring is nu heel klein geworden (de draad en het koetswerk vormen een te verwaarlozen weerstand). Gevolg: spanningsverschil met bijna geen weerstand, dus er gaat een hele grote stroom lopen. Deze stroom doet de zekering smelten.

Een zekering in de auto is net een ouderwetse stop in huis. Het is feite niets anders dan een dun draadje. Dit draadje vormt een weerstand. Als een stroom door het draadje loopt, zal het draadje opwarmen door de weerstand. Als er dus veel stroom loopt, wordt het draadje heel warm en smelt. Zekeringen zijn zo gevormd dat ze doorsmelten als er meer dan een bepaalde hoeveelheid stroom door de zekering loopt. Dus ja, een kortsluiting kan goed voor kapotte zekeringen zorgen!
Antwoord


Berichten in dit topic
Kentekenverlichting vraag - door Jeroen V - 18 March 2010, 11:49
Kentekenverlichting vraag - door Jambon - 18 March 2010, 11:57
Kentekenverlichting vraag - door Jeroen V - 18 March 2010, 12:00
Kentekenverlichting vraag - door Marc1970 - 18 March 2010, 12:16
Kentekenverlichting vraag - door Jeroen V - 18 March 2010, 12:21
Kentekenverlichting vraag - door Marc1970 - 18 March 2010, 12:31
Kentekenverlichting vraag - door Jambon - 18 March 2010, 12:55
Kentekenverlichting vraag - door Gideon - 18 March 2010, 20:54
Kentekenverlichting vraag - door domblondje - 14 April 2010, 23:16
Kentekenverlichting vraag - door WvR - 15 April 2010, 14:07

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Metertje vraag Rob 4 3.892 1 April 2020, 21:17
Laatste bericht: BartJu
  Dynamo vraag socrates 2 3.429 23 September 2017, 20:24
Laatste bericht: Marc1970
  ECU volvo 940 vraag jehannes 3 4.243 10 August 2016, 22:05
Laatste bericht: jehannes
  storing vraag doorbrandende zekering en haperende dynamo jens 7 8.271 27 November 2015, 18:20
Laatste bericht: jens
  wie oh wie, kachelventilator praktische vraag Marco1962 2 2.190 15 January 2013, 23:09
Laatste bericht: Marco1962
  Vraag over de ventilatieschakelaar amuobe 4 2.875 6 May 2012, 14:16
Laatste bericht: amuobe
  Werking injectors LH2.3, zomaar een vraag Kwekkel 3 2.429 1 February 2012, 03:17
Laatste bericht: bakmans
  Starmotor vraag Frans245 4 2.716 4 June 2011, 19:23
Laatste bericht: Marc1970
  Natuurkundige vraag [nu wat praktischer!] Nicolaas H 16 6.940 28 April 2011, 00:03
Laatste bericht: Nicolaas H
  Nieuw op dit forum en meteen een vraag over de trip/km teller. Kwekkel 4 3.439 12 May 2010, 22:17
Laatste bericht: Kwekkel

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)