10 March 2010, 22:11
Ja, hoor....
Dat is de slang van de puls-air. Aan de linkerkant op jouw foto zitten 2 ÃÃnweg-kleppen (bij A, die 2 ronde potjes na de splitsing) en aan de rechterzijde (B) een filter.
En wat doet het ding?
Zodra bij draaiende motor de uitlaatklep in de kop sluit, zorgen de uitstromende gassen voor een vacuum. Daardoor wordt er net na de uitlaatklep een onderdruk gecreëerd, wat er voor zorgt dat er via deze slang schone lucht wordt meegezogen. Dit zorgt er voor dat eventueel onverbrande hete gassen van zuurstof worden voorzien en de laatste onverbrande gassen alsnog verbranden. Resultaat: Schonere gassen en een lagere emissie van schadelijke troep in je uitlaatgassen. (Lagere CO-uitstoot. Doet het altijd goed bij de APK, de mijne haalt nu 0,22 % zonder cat....)
De onderdelen:
De twee ÃÃnwegkleppen (A) zorgen ervoor dat de verse lucht wel richting je spruitstuk kan, maar de uitlaatgassen niet terug naar je luchtfilter. Die bij B is volgens mij een filter. De mijne ziet er anders uit.
Onder de kleppen (A) komen de slangen uit op een stalen deel, dat per slang gekoppeld is aan 2 uitlaatpoorten. Als je eens kijkt, zul je zien dat er 4 buisjes net naast elke poort naast je spruitstuk zitten geschroeft.
Het oliespoor komt, zo te zien, van buiten het beeld dus hogerop van het blok. Misschien eens schoonspuiten en kijken waar het begint.
Oh, ja: Het gorgelende geluid dat je hoorde, is het klapperen van de kleppen.
Er wordt hier algemeen aangenomen dat het systeem wel ten kosten van de prestaties gaat. Dat is ook wel logisch, voor een betere doorstroming van je gassen kan je uitlaatspruitstuk beter zo heet mogelijk worden. Het mag duidelijk zijn dat koude lucht toevoeren daar niet aan meewerkt. Daarnaast (uit eigen ervaring): als het systeem lekt, komt er erg veel koolaanslag in de ingang naar de kop te zitten. En daar ben ik dan weer niet zo'n fan van.
Dat is de slang van de puls-air. Aan de linkerkant op jouw foto zitten 2 ÃÃnweg-kleppen (bij A, die 2 ronde potjes na de splitsing) en aan de rechterzijde (B) een filter.
En wat doet het ding?
Zodra bij draaiende motor de uitlaatklep in de kop sluit, zorgen de uitstromende gassen voor een vacuum. Daardoor wordt er net na de uitlaatklep een onderdruk gecreëerd, wat er voor zorgt dat er via deze slang schone lucht wordt meegezogen. Dit zorgt er voor dat eventueel onverbrande hete gassen van zuurstof worden voorzien en de laatste onverbrande gassen alsnog verbranden. Resultaat: Schonere gassen en een lagere emissie van schadelijke troep in je uitlaatgassen. (Lagere CO-uitstoot. Doet het altijd goed bij de APK, de mijne haalt nu 0,22 % zonder cat....)
De onderdelen:
De twee ÃÃnwegkleppen (A) zorgen ervoor dat de verse lucht wel richting je spruitstuk kan, maar de uitlaatgassen niet terug naar je luchtfilter. Die bij B is volgens mij een filter. De mijne ziet er anders uit.
Onder de kleppen (A) komen de slangen uit op een stalen deel, dat per slang gekoppeld is aan 2 uitlaatpoorten. Als je eens kijkt, zul je zien dat er 4 buisjes net naast elke poort naast je spruitstuk zitten geschroeft.
Het oliespoor komt, zo te zien, van buiten het beeld dus hogerop van het blok. Misschien eens schoonspuiten en kijken waar het begint.
Oh, ja: Het gorgelende geluid dat je hoorde, is het klapperen van de kleppen.
Er wordt hier algemeen aangenomen dat het systeem wel ten kosten van de prestaties gaat. Dat is ook wel logisch, voor een betere doorstroming van je gassen kan je uitlaatspruitstuk beter zo heet mogelijk worden. Het mag duidelijk zijn dat koude lucht toevoeren daar niet aan meewerkt. Daarnaast (uit eigen ervaring): als het systeem lekt, komt er erg veel koolaanslag in de ingang naar de kop te zitten. En daar ben ik dan weer niet zo'n fan van.
`88 245, B230K, M47