2 October 2009, 23:37
Als je als fabrikant niet voor volume gaat en de zaken zo strak mogelijk organiseert door zoveel mogelijk modellen op hetzelfde platform te bouwen, dan ga je helaas failliet in deze tijden. Toch is het jammer dat Volvo niet veel meer de evolutie van de Porsche 911 heeft gevolgd: dat blijft toch (bijna) elke keer een 911 en elke nieuwe volvo heeft weer minder echt volvo genen naar mijn idee. En dan komen we nu op een punt: of je nou een XC60, een Audi Q5, of een BMW X3 koopt: ja, op details zijn er verschillen, maar het statement dat je maakt met beide auto's is vlgs mij hetzelfde.
De 240 bleef tot op z'n eind een behoorlijke verkoophit en ik heb echt vaak gehoord dat mensen m weer zouden kopen als ie nog in productie was, alhoewel dat wel een paar jaar geleden was. De kracht van zo'n model is dat ie niet de laatste mode volgt (en dus volgend jaar weer hopeloos ouderwets is), maar zelf mode is en blijft. Toegegeven, je zal in deze tijd een model niet 25 jaar lang bijna ongewijzigd in productie kunnen houden, maar is de nieuwe S60 straks wezenlijk anders dan de vorige S60?? Waarschijnlijk niet, vergelijk de oude 850/S70 en de S60 eens: als het model van de S70 meer houdbaar was geweest, dan had een technische upgrade (zoals de 240 ook af en toe kreeg) volstaan. Grote vraag is dan of de klant een weinig veranderd model accepteert in deze tijden? Waarschijnlijk niet voldoende.
Toch is het jammer, de 240 blijft een superfunctionele, stoere en praktische auto en hoewel de nieuwe V70 ook best leuk is, haalt ie het nooit meer bij zijn grootvader, maar tijden veranderen.
De 240 bleef tot op z'n eind een behoorlijke verkoophit en ik heb echt vaak gehoord dat mensen m weer zouden kopen als ie nog in productie was, alhoewel dat wel een paar jaar geleden was. De kracht van zo'n model is dat ie niet de laatste mode volgt (en dus volgend jaar weer hopeloos ouderwets is), maar zelf mode is en blijft. Toegegeven, je zal in deze tijd een model niet 25 jaar lang bijna ongewijzigd in productie kunnen houden, maar is de nieuwe S60 straks wezenlijk anders dan de vorige S60?? Waarschijnlijk niet, vergelijk de oude 850/S70 en de S60 eens: als het model van de S70 meer houdbaar was geweest, dan had een technische upgrade (zoals de 240 ook af en toe kreeg) volstaan. Grote vraag is dan of de klant een weinig veranderd model accepteert in deze tijden? Waarschijnlijk niet voldoende.
Toch is het jammer, de 240 blijft een superfunctionele, stoere en praktische auto en hoewel de nieuwe V70 ook best leuk is, haalt ie het nooit meer bij zijn grootvader, maar tijden veranderen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...

