30 September 2009, 12:05
Ik vind het een lastige kwestie. Met een hoop dingen die hier genoemd worden ben ik het wel eens. Probleem is alleen: wat is de essentie van Volvo?
Dat is iets waarover te twisten valt. Sommigen vinden dat het functionele en vierkante het meest eigen is aan Volvo, terwijl anderen juist menen dat de Katterug en Amazon model staan voor hoe Volvo eigenlijk zou moeten zijn. Voor mij persoonlijk staat Volvo voor: oerdegelijk, veilig, luxueus en krachtig. Dit zijn eigenschappen die naar mijn mening het best uitdrukken waar Volvo voor staat (uitzondering daargelaten natuurlijk
), maar geven geen van elk een stijl van ontwerp.
Je zou de nieuwe S60 bijvoorbeeld in het licht van de Katterug of P1800 kunnen zien; hierbij zijn vloeiende lijnen gebruikt en gaat vorm soms voor functie. In die zin is het een typische Volvo. Plaats je 'm tegen de achtergrond van de 240 en 740, dan valt ie qua vorm hopeloos uit de toon, maar zal die qua focus op veiligheid goed in het rijtje passen.
Gemeten aan mijn eigen criteria kan de nieuwe S60 gerust een echte Volvo genoemd worden. Het probleem schuilt 'm in het feit dat we met z'n allen wÃÂten dat Volvo onderdeel van Ford is. Zou je de S60 ook een nep-Volvo vinden als je niet wist dat Volvo van Ford is? Is het niet een te makkelijk argument om Volvo niet meer als Volvo te beschouwen en je onvrede over de designrichting te staven?
Bovendien: wat zou er van Volvo geworden zijn als ze niet door Ford overgenomen zouden zijn? Zou het dan nog bestaan? Hetzelfde geldt voor het design: zou Volvo nog voldoende auto's verkopen op het moment dat ze zouden blijven steken in het vierkante? Ik denk van niet. Wat Volvo doet, is noodzakelijk voor een bedrijf dat auto's aan de man wil blijven brengen. Ze gaan met hun tijd mee. En hoewel ik de nieuwe S60 en XC60 bepaald niet moeders mooiste vind, kan ik niet anders dan concluderen dat ik de vorige S60 juist steeds mooier vind worden. Het wordt hoe langer hoe meer een ÃÂchte Volvo. En ik hoop dat dat voor alle modellen gaat gelden.
EÃÂn ding begrijp ik echter nog steeds niet. Volgens de designfilosofie van Volvo moet elke vorm een functie hebben. Leg mij dan het absoluut noodzakelijke nut van die vierkante lichtjes naast de grille eens uit...
Dat is iets waarover te twisten valt. Sommigen vinden dat het functionele en vierkante het meest eigen is aan Volvo, terwijl anderen juist menen dat de Katterug en Amazon model staan voor hoe Volvo eigenlijk zou moeten zijn. Voor mij persoonlijk staat Volvo voor: oerdegelijk, veilig, luxueus en krachtig. Dit zijn eigenschappen die naar mijn mening het best uitdrukken waar Volvo voor staat (uitzondering daargelaten natuurlijk
), maar geven geen van elk een stijl van ontwerp. Je zou de nieuwe S60 bijvoorbeeld in het licht van de Katterug of P1800 kunnen zien; hierbij zijn vloeiende lijnen gebruikt en gaat vorm soms voor functie. In die zin is het een typische Volvo. Plaats je 'm tegen de achtergrond van de 240 en 740, dan valt ie qua vorm hopeloos uit de toon, maar zal die qua focus op veiligheid goed in het rijtje passen.
Gemeten aan mijn eigen criteria kan de nieuwe S60 gerust een echte Volvo genoemd worden. Het probleem schuilt 'm in het feit dat we met z'n allen wÃÂten dat Volvo onderdeel van Ford is. Zou je de S60 ook een nep-Volvo vinden als je niet wist dat Volvo van Ford is? Is het niet een te makkelijk argument om Volvo niet meer als Volvo te beschouwen en je onvrede over de designrichting te staven?
Bovendien: wat zou er van Volvo geworden zijn als ze niet door Ford overgenomen zouden zijn? Zou het dan nog bestaan? Hetzelfde geldt voor het design: zou Volvo nog voldoende auto's verkopen op het moment dat ze zouden blijven steken in het vierkante? Ik denk van niet. Wat Volvo doet, is noodzakelijk voor een bedrijf dat auto's aan de man wil blijven brengen. Ze gaan met hun tijd mee. En hoewel ik de nieuwe S60 en XC60 bepaald niet moeders mooiste vind, kan ik niet anders dan concluderen dat ik de vorige S60 juist steeds mooier vind worden. Het wordt hoe langer hoe meer een ÃÂchte Volvo. En ik hoop dat dat voor alle modellen gaat gelden.
EÃÂn ding begrijp ik echter nog steeds niet. Volgens de designfilosofie van Volvo moet elke vorm een functie hebben. Leg mij dan het absoluut noodzakelijke nut van die vierkante lichtjes naast de grille eens uit...
Waar het hart Volvo van is...

